/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
CPI Popcorn, hvad er der los?
Fra : AlteredSoul
Vist : 1595 gange
40 point
Dato : 26-08-06 14:50

Hey hey...

Nå ja, jeg må hellere starte med at indrømme det. Jeg har erhvervet mig en brugt CPI popcorn fra 2003. Den er absolut ikke lovlig, og da jeg aner absolut ingenting om knallerter/scootere, må jeg jo forsøge at få hjælp her.

Det jeg ved so far er, at der er 40mm cylinder i den. Både cylinder og stempel er nyt. Den har en 56 dyse i pt. Der er standard udstødning og ubegrænset forrør. Standard luftfilter hvor jeg har skiftet luftfilter elementet ud med et malossi. Samtidigt har jeg skiftet varioen bare for en sikkerheds skyld. Jeg har ingen anelse om hvilken størrelse karburatoren er, og det er heller ikke til at finde på den. Men det ligner en standard, da den er produceret i japan. Men igen, hvad ved jeg.

Jeg har efterhånden prøvet lidt forskelligt. Den har været ved mekanikeren hos thansen, som var så flink at tjekke den lidt efter. Han siger den sagtens kan køre fjong ballon i lang tid, men jeg er nu ikke helt tilfreds.

Den trækker nogenlunde og har en topfart på omkring de 60 km/t. Den har fået betydeligt mere optræk/topfart efter jeg skiftede standard forrør ud med et ubegrænset, men det giver vidst sig selv.

Mit egentlige problem lige pt. er, at den nærmest "skyder" ud af udstødningen, hvilket gør at den "oser" afsindigt meget samtidigt med at den lugter en smule af benzin.. mere end jeg vil mene den skal. Desuden bruger den afsindigt meget benzin, så mit eget bedste "ukvalificerede" bud er, at dysen er for stor. Men igen, det er kun en 56 dyse, og det er vidst standard så vidt jeg har kunnet læse mig til. (Det skal lige tilføjes, at da jeg købte den sad der en 50 dyse i, hvilket jeg er bange for ville få evt. stempel til at sætte sig.)

Jeg har tjekket pakninger og slanger til/fra karburator, samt haft karburatoren skilt ad og tjekket efter, og så vidt jeg kan se er der ingenting galt der. Samtidigt har jeg hældt den gamle olie ud, og hældt en sprit ny liter på (selvom jeg dog ikke helt er sikker på det burde have noget at sige, og igen.. jeg aner ikke en dør om scootere da jeg først er begyndt at have fingrene i en nu).

Hvad end det er jeg gør galt, så har jeg ihvert fald brug for en hjælpende hånd :)

Hvis der skal bruges flere oplysninger så spørg endeligt. Jeg vil bare have det "skrammel" til at køre så lang tid det kan, så er jeg glad og tilfreds :)

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 26-08-06 14:59

Tilføjelse:

Glemte helt at skiven i vario self. er pillet :)

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 27-08-06 01:18

din dyse er kun 56? .. jeg køre med en 92, og den sluger stort set intet benzin..
men hvad er det konkrete problem? kan forstå at den oser meget og lugter for meget af benzin, er din karburator utet? eller er der noget galt med din olie tank? .. men altså kan den køre osv? .. hvad er så problemet?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 01:19

Normalt skal dysen i karburatoren skiftet til en 64 ( måske mere med malossi filter ), når du skifter forrøret.

Du skal også klart forvente at den larmer mere og oser mere når du skifter forrøret. Der kommer jo meget mere ud gennem den nu.

Skift din dyse til en 64
og se efter på dit variomatik om remmen kommer helt ud til kanten, minus 3-4mm max.

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 27-08-06 01:20

Den kører da... men jeg kan ikke li' den bruger så meget benzin og at den lugter. Og så det, at den "skyder" ud af udstødningen. Karburatoren er tæt, har tjekket. Jeg undrer mig også en del over det med dysen kun er 56, men den æder jo mere hvis den er større ^^

Det kan godt ske det bare er mig der synes det er et problem, men den er sq dyr i drift ;D

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 01:21

Problemet er at stemplet sætter sig, eller smelter stempelringene med en dyse 56, når forrøret er skiftet.
Han skal op omkring 64-70 i dysen, især med det luftfilter.

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 27-08-06 01:22

NoShyGuy:

Den larmer egentligt ikke synderligt meget mere end den gjorde inden jeg byttede forrøret ud, der sidder stadig den org. udstødning på jo.

En størrelse 64 siger du... men så bliver den jo multi dyr i drift? :P

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 01:24

Dyr i drift? Mit gæt er at den er gået fra 35 km/liter til 20-25 km/liter.

Så prøv at voldtune den, så kommer du ned på 11-12 km/l tro mig, det bliver noget med at køre fra tank til tank.

Ej, behold den som er, men skift dysen til en 64, men prøv først at sætte en 70 i og se om den 4takter når den er varm.

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 27-08-06 01:27

Det må blive projektet for mandag så - altså et par nye dyser så der er lidt at lege med. Køber 64-66-68 og 70 så er jeg sikker :)

Men det med at den skyder ud af udstødningen... er det normalt ? ;)
- For jeg synes ikke den er så fedt at køre rundt på en scooter der voldoser hele kvarteret til ;P

Så må vi se hvor længe den holder ud.

Btw, så har jeg tjekket olie beholderen så sent som igår, den ser ud til at virke som den skal alt efter hvad jeg kan se/ved om det anyways :)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-08-06 01:31

Når den skyder ud af udstødningen så er den for varm, og det skyldes nok din lille dyse. Så skift dysen, og så er alt godt igen.

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 27-08-06 01:32

Jeg takker for hjælpen.. det er sq ikke nemt at være ny med sådan noget :)

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 28-08-06 16:42

Okay, nu er det mandag så i får lige en update :)

Jeg har anskaffet mig en dyse 64. Den sidder i, og ja... jeg er blank. Optrækket er råddent for at sige det mildt. Ikke vildt dårligt, men den har vel optræk som en cykel? :P

Den "skyder" stadig ud af udstødningen, og det der kommer ud derfra er varmt... MEGET varmt. Jeg ved godt det skal være varmt, men vel ikke så vanvittigt varmt igen?

Skal jeg kaste en endnu større dyse i, eller skal jeg gå ned nu? Eller er det noget helt andet der er galt? Eller er den så god som den kan blive nu? HILFE PLX! :)

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 40 point
Dato : 28-08-06 16:51

Hvis den blev langsommere med den nye dyse, så er det nok fordi at den er begyndt at 4takte (prutte) fra udstødningen. Lyder som om at der konstant er choker på, når en 4takter, selvom at chokeren er slået fra og motoren er varm.
Hvis den bliver ved med at skyde ting ud af udstødningn, så er det nok din katalysator som er ved at blive brændt af, og skudt ud.

Nogen tilsvarende er set før og det betød ingenting.

Prøv med en dyse 60 så. Og hvis det ikke hjælper, så ved jeg det ikke.

Kommentar
Fra : AlteredSoul

Dato : 28-08-06 16:54

Jeg vil jo mene at den skal have et ok optræk, og så stadig køre fornuftigt, men hvad ved jeg... kaster dyser i nakken på thansen igen, gider ikke have 80 liggende til sidst ;P

Har du ikke en msn eller noget jeg kan bøffe? Det er lidt nemmere :)

Godkendelse af svar
Fra : AlteredSoul

Dato : 28-08-06 16:57

Tak for hjælpen :)

Hvis det ikke er for meget bøvl og belastning, kan du så ikke kaste mig på din msn så jeg kan spørge dig til råds hvis der er noget... det gør det hele lidt nemmere. Hvis ikke, så er det helt okay :)

msn: kasper@ellernoget.dk