/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hævd på jord?
Fra : melbit
Vist : 4045 gange
200 point
Dato : 25-08-06 11:20

Hejsa........... Er der mon en der kan fortælle mig lidt om hvordan man kan "kræve" hævd på en strimmel jord?
Sagen er, at der her på stedet i rigtig mange år (20-40 år mindst) har været anvendt lidt af amtets jord til vores p-pladser. Ca. 2½ meter på LANGS af 10 p-pladser. Incl. en græskant - som vi selv holder. Ud til vejen er der opsat et autoværn - og det er alt på indersiden af dette som vi gerne vil sikre os med hensyn til opsætning af et stakit. Ellers skal stakittet stå midt i P-pladserne og det er jo ikke videre smart
Håber på en masse brugbare svar.
Melbit

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 25-08-06 11:35

Hævd skal afgøres ved en domstol.
http://www.dn.dk/sw3427.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 11:39

Vi har i mange mange år haft et stykke jord, som vi troede var vores, lige indtil vi fik nye naboer, som begyndte at måle op, og fandt ud af at jorden var deres.

Vi ringede til kommunen for at forhører os om ikke det stykke jord havde vundet hævd, hvortil de svarede, at for at noget kunne være - vundet hævd- skulle det være med over hundrede år

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-06 12:46

At hævd først skulle træde i kraft efter 100 år er da noget vrøvl, enten har Nordsted1 hørt forkert eller også har den kommunale embedsperson udtalt sig for at slippe for vrøvl eller også er der svare tpå noget helt andet.

Bekendtgørelse af lov om offentlige veje LBK nr 671 af 19/08/1999 (Gældende)

Citat
Kapitel 8

Udskillelse af vejareal i matriklen. Hævd

§ 88. Vejmyndighedernes ejendomsret til nyerhvervede vejarealer skal sikres ved arealernes udskillelse i matriklen.

Stk. 2. Hævd kan ikke vindes over offentlige veje, hvis arealer er udskilt i matriklen.

§ 89. Det påhviler vejbestyrelserne at drage omsorg for, at samtlige hovedlandeveje, landeveje og kommuneveje udskilles i matriklen som offentlige vejarealer, medmindre særlige forhold gør sig gældende.

Stk. 2. Nedlægges en vej som offentlig, skal vejbestyrelsen foranledige fornøden ændring i matriklen foretaget.

Stk. 3. Trafikministeren kan efter forhandling med boligministeren fastsætte nærmere regler for vejarealers udskillelse og ændring i matriklen

Kong Christian Den Femtis Danske Lov LOV nr 11000 af 15/04/1683 (Gældende)

Citat
5. CAPITEL.

Om Hævd

1. Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i tyve Aar Ulast og Ukært til Tinge, det beholder hand, uden anden Adkomst at fremvise, angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar.

2. Mand kand saa vel paa Brug som paa Ejendom fange Hævd.

3. Haver nogen Ejendom i Haand og havendis Værge, og anden Mand siger den sin at være, da er den, som i Hævd haver, i hvor faa Aar det er, ikke pligtig til at føre sin Adkomst tilstæde, med mindre den, som søger Ejendommen, fører sine Bevisninger frem, hvormed hand Ejendommen vil vinde.

4. Hvo nogen Ejendom uden Kære i Brug haft haver, og den hannem siden frakiendis, da svarer hand ej til videre Afgrøde, end hvis hand opbærer og nyder, efter at hand bliver til Tinge tiltalt.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 25-08-06 12:52

Vejledning om matrikulære arbejder VEJ nr 46 af 18/04/2001 (Gældende)

7.3.3. Formodningsregler og regler, der udelukker hævdserhvervelse. (siger bl. andet)

Citat
forbindelse med afsætning af skel mod udskilt offentlig vej og mod areal, der er registreret i matriklen som jernbane, henledes opmærksomheden på de særlige hævdsbestemmelser, der gælder i disse tilfælde. Der kan således efter bestemmelserne i § 88, stk. 2, i lov om offentlige veje ikke vindes hævd mod en udskilt offentlig vej. Bestemmelsen er trådt i kraft den 1. august 1957, og betingelsen for en hævdserhvervelse over en del af den offentlige vej er således, at hævden er vundet inden denne dato

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-06 12:53

Det var den besked vi fik hos kommunen, ikke en hørerfejl fra vores side. Vi undersøgte det ikke nærmere, da vi faktisk var mere eller mindre ligeglade med det stykke jord, det blev ikke brugt til noget, der blev kun brugt en del tid på at luge det arbejde har naboen så overtaget

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-08-06 13:07

Hvad kan vi så lære af det Nordsted1? Måske at man ikke kan bruge sine egne sager/informationer til at informere andre, især ikke når det gælder jura.

Det første jeg lærte om jura var, at man ikke skal huske nøjagtigt hvad der står, men vide hvor man kan finde det (og så forstå det der står).

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 25-08-06 13:08

Hej
Jeg har selv haft en mindre sag, hvor naboer 3 sider til et sommerhus bestemt mente at tilgrænsende jord var deres, indtil en landinspektør satte skelpæle op. Så stoppede diskussionen.
Det var udyrket jord (skovbund), så man kan ikke sige at det var tydeligt at de andre brugte jorden.

I den kommune hvor jeg bor var der en sag med skel ud til vejrabat. En borger havde bygget et nydeligt stendige men desværre 25 cm ude på kommunens jord. Det endte med en større sag, hvor kommunen forbarmede sig og gav dem ret til jorden - som alligevel ikke kune bruges til noget, idet det er ca. 4 m bred græsrabat. Officiel byrådsbeslutning efter flere gange sagsbehandling.
Dernæst kom sagen for Tilsynsrådet, idet oppositionen klager over at kommunen begunstigede 1 borger på bekostning af alle de andre borgere, altså at de forærede noget jord væk.

Jeg husker ikke konklusionen men havemuren står der endnu. Det endte iøvrigt med at ejeren flyttede, idet han lagde sig ud med naboerne om alle mulige andre ting.

Godkendelse af svar
Fra : melbit

Dato : 28-08-06 09:17

Tak for svaret BjarneD.

Nok osse det jeg efterhånden selv har fundet frem til.....