/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Malet eller imprægneret?
Fra : Natravnen
Vist : 1746 gange
200 point
Dato : 24-08-06 20:41

Jeg har købt et gråt lamel-havebord i træ og vil gerne have det brunt, men kan I fortælle mig, hvordan jeg ser, om der er brugt maling eller heldækkende imprægnering på bordet?

Hvis dette ikke kan besvares, ved I så, om jeg kan bruge maling oven på imprægnering eller omvendt? Og når jeg ydermere ikke ved, om det der er brugt er på vand- eller terpentinbasis, hvad skal jeg så vælge?

Det var flere spørgsmål - Håber at få svar på nogle af dem!

Som altid venlig hilsen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-08-06 20:55

hvis du sliber det ned først , kan du bruge alle slags , men vil anbefale at du bruger en god træbeskyttelse på oliebasis ( dem på vand er ikke ret gode )
bruger du maling risikere du bare at fremme rådangreb

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-08-06 21:09

Mig bekendt findes der ingen måde hvorpå man kan "imprægnere " træ med farvepigmenter.

Farven sidder altid udenpå træet eller i dets overflade, hvis der er brugt specielle bejdser.

Prøv et diskret sted at slibe med fint sandpapir.Formentlig finder du at det er let at slibe farven væk.
Derefter kan du jo bruge det middel og den farve du bedst kan lide.
Jeg ville nok foretrække en oliebaseret laserende træbeskyttelse. Den beskytter mod fugt og kan friskes op igen efter et par år. Den kan også overmales, hvis man fortryder. Den får heller ikke så let ridser som egentlig maling.
Men der er mange muligheder. Du kan også bruge en vandbaseret maling, men den skal så være beregnet til udendørs brug, og du må passe på at bordpladen ikke står i længere tid med vand på.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 24-08-06 21:36

Hvordan er det lige, Du kan godt smøre vandbasseret oven på oliebaseret - men du kan ikke smøre oliebaseret på vandbaseret....

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 24-08-06 21:37

Hvordan er det lige, Du kan godt smøre vandbasseret oven på oliebaseret - men du kan ikke smøre oliebaseret på vandbaseret....

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 24-08-06 21:58

Tak for jeres svar. Men bredker og transor:
Humlen var jo netop netop at UNDGÅ at skulle slibe bordet ned (kan ikke lade sig gøre), da det er 1.40 i diameter og lavet af mange lameller, der smalner til og mødes på midten, og hvor mellemrummere ikke er ret brede.

Og til slemmert: Det er nemlig rigtigt - altså skal jeg under alle omstændigheder bruge noget på vandbasis. Så langt - så godt!

Så er spørgsmålet nu: Kan jeg bruge træimprægnering oven på evt. maling og omvendt?

PS: Jeg foretrækker også en laserende træbeskyttelse, men det kan som sagt ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-08-06 21:58

Da jeg talte med den lokale maler, fortalte han at i dag er vandbaseret træbeskyttelse lige så godt som det oliebaserede. Han fortalte videre at det ganske rigtigt for år tilbage var meget ringere end det oliebaserede.

Nogle kommentarer til dette?

Kommentar
Fra : Natravnen

Dato : 24-08-06 22:06

Den samme besked har jeg fået Moggi. Maleren sagde til mig, at det faktisk er hip som hap, for vandet i malingen fordamper, og det gør terpentinen altså også.

Men alligevel foretrækker de "gamle" malere terpentinbaserede produkter. Mon ikke, det er et spørgsmål om "tradition".

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 24-08-06 22:11

forstår jeg dig ret i at det er et af de runde borde , hvor lamellerne mødes på midten med enden
så er det næsten helt sikkert lavet af teak ( har aldrig set dem af andre sorter )
så SKAL det være oliebaseret træbeskyttelse , da det en et olieholdigt træsort

Accepteret svar
Fra : IvanKrog

Modtaget 200 point
Dato : 24-08-06 22:42

Hvis du gerne vil have en overflade som ligner teak eller måske en smule mørkere, selvom træet allerede er overmalet med en dækkende farve, er her et godt gammeldags malermester-råd:

Først maler du bordet i GORI 88 Dækkende farve 401 Sand - JA sandfarvet! og derefter maler du den lyse farve over med GORI 88 Transperant farve 601 Teak - herved fremkommer den samme farve, som på mahognivinduer - dette fif kan også bruges, hvis man har fået nye vinduer i mahogni og ikke har "tid" eller lyst til at skifte de gamle sternbrædder....men bemærk: Det SKAL være 88 transperant, da kun dén er fed nok i kvaliteten, til at dække den gule farve som simulerer fyrretræ.

NB!: Hvis du vil være HELT sikker på at bordet ikke skaller af på grund af, at det er malet med vandbaseret maling, kan du vælge samme fremgangsmåde, men med gori 99 (= Gori Super) - du skal under alle omstændigheder være opmærksom på, at malede vandrette flader har en kortere holdbarhed end lodrette.

Det bedste ville være at slibe ned til råt træ og derefter behandle med en indfarvet olie til udendørs træværk...eller en transperant træbeskyttelse.

Godkendelse af svar
Fra : Natravnen

Dato : 25-08-06 02:21

Tak for svaret IvanKrog.