/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opstart af webfirma - Juridiske overveje~
Fra : MKirsbo
Vist : 863 gange
50 point
Dato : 25-12-02 13:48

Hej NG og kandu.dk brugere,

Jeg går og sysler med ideen om at oprette et firma med salg af diverse dagligvarer over Internettet.
Firmaet vil primært koncentrere sig om udbringning af varer efter kl. 18 i hverdage og formentlig så sent som kl. 2 - 3 om natten i weekenden.
Jeg er derfor meget interesseret i henvisninger til nogle sider omhandlende disse emner:
Hvilke juridiske begrænsninger og regler skal man tage i betragtning?
Skal man ansøge efter en speciel form for "bevilling" til at holde åbent efter 18? Er reglerne anderledes for et webbaseret firma end et almindeligt? Hvad med lukkeloven for dagligvarer?

Alle disse spørgsmål skal jeg have styr på inden en eventuel opstart, derfor leder jeg efter et link eller to, til sider eller evt. bøger omhandlende de juridiske overvejelser ved opstart af et firma.

På forhånd tak!

mvh Morten Kirsbo

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-12-02 20:47

Hej Morten

Her kan du finde svar på dine spørgsmål om e-handel: http://www.eforretning.dk/

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 21:38

"MKirsbo" <MKirsbo.news@kandu.dk> wrote in
news:MNhO9.13618$Hl6.1526720@news010.worldonline.dk

> Hvilke juridiske begrænsninger og regler skal man tage i
> betragtning? Skal man ansøge efter en speciel form for
> "bevilling" til at holde åbent efter 18? Er reglerne anderledes
> for et webbaseret firma end et almindeligt? Hvad med lukkeloven
> for dagligvarer?

Specielt mht. alkohol skal du passe på, der gælder nemlig samme regel
om salg efter 20:00 (svjh) som for alle andre butikker - det må man
ikke med mindre man har spiritusbevilgning (som jo så gælder til at
servere det...)

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 12:38

> Specielt mht. alkohol skal du passe på, der gælder nemlig samme regel
> om salg efter 20:00 (svjh) som for alle andre butikker - det må man
> ikke med mindre man har spiritusbevilgning (som jo så gælder til at
> servere det...)
>

Arr, der er vist flere ting der spiller ind, hvis ikke det igen er lavet om,
så er
der noget med by-zone eller land-zone eller noget lign. Min lokale
Statoil sælger til kl. 10.30 mens min lokale Q8 ind til for
nylig ikke ville sælge pga noget zone-halløj - Meget mærkeligt
de ligger lige ved siden af hinanden.

Morten

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-12-02 16:14

"Morten Larsen" <hos@larsenNOSPAM.tdcadsl.dk> wrote in
news:auepm4$lsp$1@sunsite.dk

> Arr, der er vist flere ting der spiller ind, hvis ikke det igen
> er lavet om, så er
> der noget med by-zone eller land-zone eller noget lign.

Det lyder rigtigt - bor i byen, og her er det kl. 20:00 salget
"lukker"

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk ::...