/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Hvor mange pærer må jeg bruge?
Fra : nikolaj_holm
Vist : 1133 gange
100 point
Dato : 21-08-06 14:12

Hej.

Hvor mange almindelige 25W pærer må man parallelforbinde i et almindeligt stikudtag i loftet. 10? 20? 50?

Er der nogen grænse før sikringen springer?

Kommentar
Fra : taby

Dato : 21-08-06 14:24

Hej nikolaj_holm

Som udgangs punkt kan man maks bruge 2300 watt på en 10 ampere sikring. Så teoretisk set kan du sætte 92 op. Det forudsætter selvfølgelig at der ikke er andet det bruger strøm på den samme sikring.

Mvh. Taby

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 21-08-06 14:33

lige en ting mere du skal huske , hvis du sætter så mange i serie
du skal bruge 1,5# ledning , alm lampeledning er for tynd , den type hjemmefusk har været skyld i flere nedbrændte huse
og sørg for at alle samlinger er skruet rigtigt godt samme , kæden er jo ikke stærkere end det svageste punkt , og er en af de første samlinger ikke ordentlig forbundet er det lige så brandfarligt

Accepteret svar
Fra : taby

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-06 14:46

Hej igen.

Jeg går ud fra at vi snakker om parallel forbindelse. Dvs. alle pærer bliver forsynet med 230v og ikke serieforbindelse (pæren får en spænding der svarer til 230/antallet af pærer.

Alm. lampeledning 0,75¤ er godkendt til 10 ampere så det skulle være nok. Sørg dog for at alle samlinger er udført omhyggeligt (uanset tykkelsen på lederen)

Mvh. Tom Brix

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-08-06 19:51

Hej Nikolai,

Hvis det skal være helt lovligt afhænger dit spørgsmål af hvad fabrikanten af lyskæden har skrevet i anvisningerne. Hvis du selv fremstiller lyskæden er du fabrikant og det må du ikke være uden at du skriver datablade jf. gældende normer og det er ikke bare lige noget man gør.
Hvis man ser lidt forbi reglerne er det helt korrekt, hvad Taby skriver i hans svar.

Med venlig hilsen
Michael Christensen

Kommentar
Fra : tornado

Dato : 22-08-06 21:45

Som udgangspunkt kan du i.flg. stærkstrømsbekendtgørensen lovligt tilslutte 2 ledninger til et lampeudtag. Hvis vi snakker om et lampestik kan du kun benytte 1 ledning. Hvis du derimod snakker om hvilken belastning installationen kan klare er det afhængig af hvilken sikring du anvender. Det er i dag lovlig at anvende 13A D01 sikringer, hvilket er ensbetydende med at du vedvarende kan trække 2990 Watt, hvilket vil sige 119 stk 25 watt pærer. her hører beregningen dog ikke op, for hvis du bruger 100 mtr ledning/kabel, Skal du regne med en impedans i kablet, som bevirker at du ikke får fuld spænding på de sidste pærer, og derfor vil kunne trække flere 25W pærer inden du kommer op på de 2990 Watt.
Hvis du går ind og kigger på den pågældende karektiastikken for fabrikanten af sikringen, vil du opdage, at du kan trække 16-20 amp kortvarig, hvilket er ensbetydende at du i kort tid vil kunne trække over 4000 Watt
Med venlig hilsen
Aut. el-inst
Toprnado.

Kommentar
Fra : tornado

Dato : 22-08-06 21:48

Som udgangspunkt kan du i.flg. stærkstrømsbekendtgørensen lovligt tilslutte 2 ledninger til et lampeudtag. Hvis vi snakker om et lampestik kan du kun benytte 1 ledning. Hvis du derimod snakker om hvilken belastning installationen kan klare er det afhængig af hvilken sikring du anvender. Det er i dag lovlig at anvende 13A D01 sikringer, hvilket er ensbetydende med at du vedvarende kan trække 2990 Watt, hvilket vil sige 119 stk 25 watt pærer. her hører beregningen dog ikke op, for hvis du bruger 100 mtr ledning/kabel, Skal du regne med en impedans i kablet, som bevirker at du ikke får fuld spænding på de sidste pærer, og derfor vil kunne trække flere 25W pærer inden du kommer op på de 2990 Watt.
Hvis du går ind og kigger på den pågældende karektiastikken for fabrikanten af sikringen, vil du opdage, at du kan trække 16-20 amp kortvarig, hvilket er ensbetydende at du i kort tid vil kunne trække over 4000 Watt
Med venlig hilsen
Aut. el-inst
Tornado.

Godkendelse af svar
Fra : nikolaj_holm

Dato : 22-08-06 22:25

Tak for svaret taby.

www.thedgi.com/lamp/lamp5.jpg
Det er noget á la ovenstående billedlink jeg har tænkt lidt på at lave, måske med 20 pærer.