/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
ekkolod clipper
Fra : smadderdk
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 19-08-06 19:58

Er der nogen der ved om en indenbords transducer er borret igennem skroget eller om den bare er limet på på indensiden. Det et af dem hvor man skal fylde olie i. Jeg er bare lidt bange for om den lige pludselig skulle gå hend og brække af så vandet kommer ind. Har du ellers nogle gode råd til hvordan man veligeholder den slags så vil jeg blive meget glad for at høre dem.

mvh Thomas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-06 20:25

Man får det bedste signal hvis der er så lidt materiale som muligt imellem transduceren og vandet.
Den bedste løsning er at anvende et monteringssæt, hvor man ( hvis det er et kraftigt skrog) fræser ud indefra så der kun bliver en tynd skal mellem transduceren og vandet og derefter støbes der en forstærkning fast indvendigt så skroget ikke svækkes.

Man kan også montere den igennem skroget, men så bør der støbes en forstækning der er anbragt så transduceren peger direkte ned mod bunden.
Man bør ikke lade transduceren stikke ud fra skroget da strømhvirvler kan forstyrre signalet, men manklan godt have den delvist udvendigt hvis den bliver monteret i en faststøbt klods der er udformet så den ikke trækker hvirvler.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 19-08-06 20:27

Glemte lige. Transduceren skal altid være anbragt lodret da det giver den mest nøjagtige måling.
På min egen båd sidder transduceren indvendigt hvor den er fastgjort så der ikke er luftlommer mellem transduceren og skroget.

Godkendelse af svar
Fra : smadderdk

Dato : 20-08-06 02:21

Tak for svaret BjarneD.