/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Akku skrue/boremaskine
Fra : Vatos
Vist : 2481 gange
100 point
Dato : 19-08-06 19:19

Hej

Min gamle Bosch PSR 12 ve-2 er ved at afgå ved døden. Batteriet kan næsten ikke mere, og med de priser jeg kan finde på et nyt batteri, så kan det slet ikke betale sig. Jeg har været meget glad for den i de 6-7 år jeg har haft den.

Jeg ligger i et prisleje omkring de 1000 kr for en ny.

Et hurtigt blik på Harald Nyborgs side giver disse maskiner:

BOSCH AKKU 14,4V M/2 BATT
988,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1162&Grp=210030&n=20100

AEG BORE-/SKRUEM. 12V M/2 BATT
998,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5725&Grp=210030&n=20100

MAKITA AKKU 12VSKRUE/BOREM
1198,-
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8310&Grp=210030&n=20100

Hvad skal man vælge og er der andre og bedre maskiner i det prisleje??

PS: Jeg er en gør-det-selv boligejer, som bruger min skruemaskine flere gange om måneden.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 19:25

Jeg ville helt klart tafe Makitaen hvis jeg var dig! Det er en af de bedste maskiner der kan fås for penge!

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 19:26

En DeWalt er bestemt heller ikke at kimse af! Den kan du få til nogenlunde samme pris hos Jem & Fix... Den er også en prof. maskine!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 19:27

Jeg ville vælge en Bosch igen, og den har også en højere spænding som giver større kraft.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 19:28

Nåh jo, ville bare lige fortælle, at i de to år jeg arbejdede i Jem & Fix, har der aldrig været en DeWalt inde til reperation, hvorimod der jævnligt kom nogle af de andre ind, af bedre mærker...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 19:30

Husk lige at de billige ikke er proff..........men en billigere udgave af samme mærke. Dog godt nok til ikke proffolk.

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 19:31

I er sgu hurtige!!

e.c: Godt nok har den flere volt, men batteriet på Bosch'en er 1,5 Ah, hvor Makitaen er 2,0 aH

cjaab: DeWalts maskiner er Jem&Fix skulle efter signende være en billigere udgave end deres normale - derfor prisen! ??

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-08-06 19:35

Køb DeWalt det er de bedste maskiner
alimak

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 19:59

Det er rigtigt nok, at den udgave du kan få i Jem & Fix, er deres "hobbyudgave", men selve maskineriet inden i er det samme. Det er såvidt jeg husker kun rammen og tyngdepunktet der er anderledes. På en prof. maskine er der et lækkert "grib" håndtag og maskeinen vælter ikke når man stiller den på batteriet når der er et større bor i.
Min egen maskine er købt i Jem & Fix i år 2001, er selvf. en DeWalt, og den er mildest talt blevet mishandlet, og virker stadig upåklageligt. Og som tidligere sagt, har jeg aldrig oplevet en komme ind til reperation.
Om det så skal være en DeWalt eller en Makita, det er vidst et temperaments-spørgsmål, som, om man er til Lewis eller Wrangler-bukser... Men jeg mener helt bestemt at det bedste køb til pengene er en af disse to mærker...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 20:04

som tidligere sagt er dewalt nok den bedste , har selv 3 af dem
men de andre er også gode maskiner , især makita
men pas på med de dewalt jemogfusk sælger , de er godtnok den originale dewalt i samme kvalitet
den store forskel er drejningsmomentet , de fleste af de billige kan ikke klare ret meget , køber du feks den billige 12v dewalt eller grøn bosch , har de så lidt moment at en af de lidt dyere 9,6v har flere kræfter , når det gælder at klare tunge opgaver

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 20:07

Alimak:

Hvordan er deres billige maskiner sammenlignet med andre?

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 19-08-06 20:07
Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 20:11

dr.disco>>den slags duer slet ikke til en der skal bruge den til rigtigt arbejde
den er lavet til den der tror han ikke kan undvære den slags , og aligevel ikke ved hvad ende der skal vende mod skruen

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 20:15

Skal så ikke kunne sige om der er forskel på omdrejningsmomentet... Men kan kun fortælle hvad min erfaring med reklamation siger.. For så må jeg ærligt indrømme, at jeg aldrig kunne finde på at købe andre af Jem & Fix'es maskiner, om det så er en dum vinkelsliber, så holder jeg fingrene væk. For du for kun lige hvad du betaler for i andre kendte og ukendte mærker hos dem... (Nu da jeg ikke arbejder der mere, må jeg godt sladre om deres bras)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 20:18

Volt = styrke
Amp = køretid
Jeg ved godt at regnestykket ikke ser sådan ud, men sådan ca. for jo højere volten er, jo mindre amp bruger den pr. tid.

Til brug en gang om måneden - så kan du godt nå at lade den op.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 20:26

ja, mange tror at volt er lig med styrke , det er kun tildels rigtigt , det er drejningsmomentet der har mest at sige
jeg har bla en 12v blå bosch , og en 9,6v dewalt , dewalten kan klare langt større skruer end boschen`
derudover har jeg 3 stk 12 v dewalt , hvoraf den ene er en af de billige fra harald nyborg
den billige kan ikke klare mere end de billige hobbymaskiner i styrke , men har dog samme kvalitet slidmæssigt , samt stabilitet som de øvrige dewalt

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 20:39

Ikke for at snage eller noget Bredker, jeg spørger af ren nysgerrighed... Hvad laver du med alle de boremaskiner? For de fleste har da en eller måske to, men SÅ mange?? Må sige at jeg er en smule misundelig...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 20:48

nu har jeg haft eget byggefirma , med et par mand ansat , ( har et par stykker mere en de nævnte )
laver stadig en del ved siden af , så har beholdt det meste værktøj , så jeg har til at kunne klare langt de fleste opgaver
så der er ingen grund til at være misundelig , jeg har faktisk ikke mere end jeg stadig godt kunne bruge lidt flere ting
køb det du har behov for til dagligt , i en kvalitet der passer til behovet , lej det du kun bruger hvert andet år , reste du vil have , bare for at eje det , er kun til at prale af
så det er en vurdering du selv må gøre , udfra dit tempramant , og behov

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 20:51

nu er langt de fleste maskiner jeg har prof maskiner , men jeg bruger dem også erhvervsmæssigt , men skal du bruge feks en vinkelsliber en eller to gange årligt , kan en povercraft til 300 kr sagtens klare det , bare du giver den lidt ekstra tid til at skære sig igennem , så er de sidste 1000 kr til en prof maskine spildt

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 20:57

Bredker:

I forhold til de "små" opgaver jeg bruger maskinen til har jeg været glad og tilfreds med min grønne Bosch

Af de maskiner i 1000 kr klassen vil du så mene at jeg skal købe en DeWalt?

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 19-08-06 21:03

Nåååh! Synes da det lød lidt vildt... Og kan kun give dig ret i at man altid kunne tænke sig noget mere værktøj... Men en Powercraft til 300,- vile jeg nu aldrig købe selv, da jeg tvivler på at der har været mere end en enkelt maskine som er blevet solgt, der ikke er kommet tilbage igen efter en halv til en hel times brug... Synes bare det er for mange penge at give ud, for de par gange den kan bruges... Så hellere købe noget af en mindre tvivlsom kvalitet! Har nu heller ikke brug for en, for det jeg kunne bruge den til, er så fint arbejde at Drimmel'en sagtens kan klare det...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 21:03

ja , dewalt er nok det bedste køb , kvalitetsmæssigt , men du må ikke forvente at de billige dewalt fra harald nyborg kan klare de storre karmskruer , der er de ikke kraftige nok
men til de fleste hobbyopgaver i et alm hus (hvis du ikke skal skifte mange vinduer olig. ) er den tilstrækkelig stærk , og så er den ikke nær så tung at stå med
med den har du en god maskine der kan klare langt de fleste dagligdagsopgaver i hjemmet

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 19-08-06 21:43

gå ind på www.batterier.dk en ny batteri koster 199kr.incl.fragt og er på lager

den er der dagen efter du bestiller og så kører du bedre end hvis du køber det billige skrammel
evt. køb 2 så du har en ekstra klar i laderen.
Pris: kr. 199,-

Bosch

BH-1210 batteri-eliminator

Passer til:
ASG 52, AHS A Accu, AHS 3 Accu, GBM 12VES-2, GLI 12V, GSB 12 VSP-2, GSR 12V/VE-2/VET/VES-2/VES-3/VSH-2/ VPE-2, PSB 12VSP-2, PSR 12VES-2

12v cigar-input (428g)

Pris: kr. 199,-

Lagerstatus: På lager !

hilsen Tykkemand

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 21:59

tykkemand:

Tak for dit svar. Min model er en PRS 12 VE-2 og er 6-7 år gammel. Den model der står der er PRS 12 VES-2

Jeg forstår ikke din henvisning til det billige skrammel?? Vil du straks trække de ord i dig.
(Den maskine jeg har er på højde med dem til 1000 kr)

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 22:01

Hvad hedder model nummeret på de billige Dewalt skruemaskiner??

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 22:13

kan ikke lige finde den ved harald nyborg , de plejer at have den , det samme med jemogfusk
men de er her , bare lidt dyere , mener jemogfix har dem til 900
http://www.toolworld.dk/store.php?mkr=1&pointer=40

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 22:18

Tak.

Jeg er nu lidt skeptisk ved hvad producenterne skriver.

Bosch skriver at deres 14,4 ve-2 har drejningsmoment på 30 nm. Dewalt skriver 20 ved deres.

Jeg har læst andre steder at folk var imponerede over Dewalt'ens kræfter.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 22:28

dewalt er også generalt meget stærke , men som du kan se hvis du bladre lidt deres katelog , har de mange forskellige modeller , i flere prisgrupper indenfor samme voltgruppe
men ser du på forskellen på de billige , til de dyre , så er der også stor forskel på hvad de har af drejningsmoment
for få år siden fik jeg selv en dewalt og en bosch indenfor kort tid , de var begge på 12 v ( kan ikke huske drejningsmomntet ) dewalten var lidt dyere ,
fordelen var mest at dewalt kunne klare næsten dobbelt så meget som bosch , både styrke , samt skruer pr opladning
ulempen ved dewalten er at den vejer noget mere
men her snakker vi også om modeller i prisleje på 2300 kr

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 22:30

den billige dewalt du ser på , har et moment på 20 , men ser du feks på denne , også 12 v , men dobbelt så dyr , så har den et moment på 45
http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120101&pno=60453&pointer=0

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 22:32

det samme kan du finde indenfor de andre mærker også , de har bare ikke så mange forskellige udgaver indenfor samme gruppe

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 22:33

joooo, men "chefen" lader mig ikke komme over 1000 kr.

Så mon ikke Dewalt 907 er min nye ven

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 22:45

som jeg har indtryk af at dit behov er , vil jeg mene at det er det bedste valg
i den har du ihvertfald en rigtig god maskine til de daglige opgaver
skal vi finde et alternativ i den prisklasse der har lidt flere kræfter , kommer vi over i bosch hobbymodeller , der er et par der har lidt flere kræfter , men det er jo kun kortvarigt , hvor dewalt 907 er mere sejtrækkende , og også langt bedre kvalitetsmæssigt
så det er en smagssag , men var det mig selv , ville jeg ikke være i tvivl om at det bliver dewalt

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 19-08-06 23:06

fundet på et andet forum...:

> > > Blå Bosch Professional-serien....ikke dårlig og ikke billig

> > Hvordan oplever du de blå Bosch i forhold til DeWalt - se bort fra pris?

....men selvom du så kun mente ift. 907´eren ville jeg stadig klart vælge
den frem for nogle af de to blå Bosch.
Den er simpelthen stærkere.
Jeg testede lidt for sjov da vi satte en 2x4"-rem op med karmskruer på en
murstensmur.
Kun min Atlas Copco og "den lille" DeWalt 907 kunne trække skruerne helt
til.
AC´eren er en 14,4V LokTor til 4000,- så jeg var ærlig talt imponeret af
DeWalt´en.
Sådan en vil jeg nok købe den dag den gamle Bosch giver fortabt.

--

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-08-06 23:22

der vil jeg nu ikke give ham helt ret , men noget af vejen
nu siger han ikke om hvilken bosch model det er , samt hvor slidt den er
men generalt er dewalt stærkere , og i dette tilfælde ( uden at kunne sige det med sikkerhed )vil jeg tro at det nok er en lidt slidt bosch , og da dewalt er mere sejtrækkende , kan den køre lidt længere før den stopper , dog med lidt mindre kræft

man kan sige der er fordele og ulemper ved alle mærker
tager vi nu lige dewalt og blå bosch , skal du tage 2 modeller med nogenlunde samme data

bosch fordele>>den er billigere og vejer ikke så meget
ulemper>>er ikke så sejtrækkende , og giver hurtigere op

dewalt fordel>>den har samme kræfter , men da den er mere sejtrækkende , klare den en del mere
ulemper>>er ret dyr og er tungere at arbejde med

og netop på grund af den bedre sejtræk , kan den lille dewalt stadig klare de fleste opgaver lige så godt som et nummer større bosch

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 20-08-06 20:59

Hej til jer derude, istedet for at fare ud og bruge penge på noget nyt, så prøv lige at smide batteriet i fryseren en 6-7 timer, så tror jeg at du har et batteri der er så godt som nyt og din gode gamle bosch kan køre igen....