/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
processor i bærbar
Fra : aZiX
Vist : 654 gange
100 point
Dato : 18-08-06 15:01

hej alle

har kig på en bærbar pc med en mobile AMD Sempron processor 3300+ nogle mener det er en skod processor men hvorfor.... ved godt at den ikke kører lige så hurtigt som centrino men hvor meget langsomere kører sempron'en....?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-08-06 15:25

Det er ikke fordi den ikke kører hurtigt nok, alt er relativt, det kommer jo an på hvad du skal bruge den til.
Det der er problemet er at den udvikler en masse varme i modsætning toil Centrino og det er jo de bærbares store problem. Det er dog en af de strømbesparende cpuer med af den langsomme billige slags

Kom med et link eller noget data på den du ser på så skal jeg se hvad jeg kan finde ud af

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-08-06 17:12

Jeg har en lignende bærbar pc. Den bliver så varm at jeg ikke kan have den på lårene uden at jeg får brandsår.Jeg vurderer og købe en ny med centrino.
alimak

Kommentar
Fra : aZiX

Dato : 18-08-06 18:10

det med vamren har indtil videre ikke været et problem... men jeg tænker på at sempronen er en 2Ghz processor og centrinoen er en 1.7Ghz så vil jeg pt sige at sempronen er hurtigst men ved at centrinoen har en større l2 cache

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-08-06 20:52

Det hænger ikke lige sådan sammen. Den 2,0Ghz kører med en hastighed der svarer til en 3,3Ghz med med en langsommere overførelseshastighed da det er en Sempron.
Intels 1,7Ghz centrino kører med en højere hastighed end de 1,7Ghz jeg kan bare ikke huske hvor meget mere det er. Det kan findes på nettet hvad det svarer til.
Centrino er ikke en processer det er en teknologi

http://www.geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=1541

Her er faktisk fortalt at en 1,6Ghz centrino svarer til en 2,4Ghz.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-08-06 23:31

Nu bliver der jo lavet bærbare med core 2 duo! Ville hellere kigge efter en sådan hvis jeg var dig!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-06 07:56

Det er nemlig rigtigt. Der bliver endda lavet 2 forskellige en til bærbare som er strømbesparende og en til stationære. Selvfølgelig koster lige lidt mere endnu men det er nu ikke så slemt.
Din Sempron er efterhånden ved at være en gammel og udtjent processor så hvis jeg var dig ...

Accepteret svar
Fra : ebbe4u

Modtaget 100 point
Dato : 02-09-06 20:17

det er altid meget svært at sammenligne processorer;
de udfører jo alle jobbet - men der er store forskelle på hvad de hver især er gode/hurtige til.

Det er altid værd at bemærk hvilken cache den er forsynet med, da en lille cache er en flaskehals.

Tænk over at kabinettet til en bærbar er ekstemt lille og har en kæmpe udfordring mht køling, luft-gennemstrømning. Derfor er det også vigtigt at vælge en lav-energi CPU som fx CPU'erne der hører under Centrino platformen - herudover er AMD's Turion ok

Se vore tests med bl.a. batteritiden på http://laptopworld.dk/index.php?id=44

Der er netop testet en ny AMD Turion64 X2 på en Fujitsu-Siemens Amilo Pa1510: http://laptopworld.dk/index.php?id=298

Valget af CPU er selvsagt meget vigtig - men andre valg er også vigtige alt efter dine behov/krav:
- max vægt?
- skærm-størrelse?
- bruges til nyere spil?

Læs sevt. køberguiden på http://laptopworld.dk/index.php?id=22

Godkendelse af svar
Fra : aZiX

Dato : 02-09-06 23:41

tak for det nice svar...