/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svampe i græsplænen
Fra : HEPHEP66
Vist : 5290 gange
25 point
Dato : 17-08-06 10:07

Hej

Søger en forklaring på hvorfor jeg har svampe i græsplænen?
Har hørt noget om at det kan være fordi plænen mangler kalk????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-06 10:27

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/638.html

svampene har rigtig god mulighed for at vokse netop nu - det er årstiden og den megen fugt vi har haft der fremmer væksten

irriterende for nogen - en nydelse for andre - sidste år skar jeg dem af og lavede dekorationer af dem til foræringer til juletiden - i år har jeg mærkeligt nok ingen -

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 35 point
Dato : 17-08-06 10:53

kom i tanke om at min far i sin tid netop brugte kalk til at få has på svampe - så det er vist lidt omvendt

fandt lige dette link:http://www.haveselskabet.dk/ShowPage.t?pageID=320&telegramID=880
Citat
Svampe lever af henrådnende plantedele i jorden. De trives især hvor jorden er til den sure side (ved lavt pH). Svampe kan være svære at udrydde, da deres mycelium (de underjordiske dele) kan gå dybt, og i visse tilfælde skyr vand. Atamon er ikke godkendt til svampebekæmpelse, og må derfor ikke bruges som sådan. Derfor vil jeg hellere foreslå at give plænen noget kalk til vinter. Hvor meget den kan tåle kan man finde ud af med en jordprøve. Med kalk får jorden efterhånden et højere pH (bliver mere basisk) hvorefter bakterier efterhånden fortrænger svampene i jorden.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 17-08-06 15:48

Hej,
svampene er nu ved at formere sig - efter arbejdet med at omsætte dødt
plantemateriale i jorden, til gavn for den øvrige flora og fauna i jordbunden.
Svampe kan ikke bekæmpes med kalk - det kan Mos forresten heller ikke -
og hvosfor også det?
De svampe, der skader afgørderne er nogle helt andre typer såsom
rust- og skimmelsvampe.
En morsom svamp at have i haven er Elledans Bruskhat - der danner de såkaldte
hekseringe i græsplænen.
Græsplæner trænger meget sjældendt til kalk - spar endelig på det her - og
giv det til køkkenhaven i stedet, hvor det kan dæmpe væksten af de små rodbrandsvampe o. lign.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : HEPHEP66

Dato : 17-08-06 15:53

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : miritdk