/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjerne bivoks fra egetræ.
Fra : Calvin
Vist : 13647 gange
100 point
Dato : 17-08-06 10:07

Jeg har et stuebord der blev købt som ubehandlet egetræ, og blev rådet til at behandle det med bivoks.
Nu er problemet bare at overfladen er blevet gylden, og har ikke længere den lyse farve den havde da jeg købte det.
Er det muligt at fjerne bivoksen og dermed få det oprindelige ubehandlede udseende tilbage?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-06 10:20

rens det igen med trip trap trærens og giv det en omgang trip trap bivoks - det første lysner det meget og det sidste giver ikke så meget farve fra sig som andet bivoks .

Du kan nøjes med rensningen og se om det er hvad du ønsker

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-06 10:21

ps.. den rensning kan alle slags møbler faktisk tåle - bare til din orientering - og det bliver flot lyst.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-08-06 14:16

Hvis du ikke havde behandlet dit egetræ med noget som helst, ville det også være blevet gulligt runt i overfladen med me tiden. Det skyldes lyset. Der findes blegemidler med klor eller brintoverilte, som kan lysne det. Der er nok også sådan trip- trap midlet er.

Voks er meget svært at fjerne.Det kan ikke bleges væk. Selv ved slibning er det tilbøjelig til at følge med net i træet. Prøv evt med en ziehklinge, om du kan trække overfladen med voksen af.

ADVARSEL Brug ikke sådan noget gammeldags skidt, som olie eller voks på træ. Lakering er pænere, beskytter mod lys og snavs. Og så kan det trækkes af igen hvis man fortryder.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 17-08-06 17:48

Hejsa...

Jeg fik at vide hos maleren at jeg skulle bruge en stærk opløsning af grundrens til at vase det af med. Jeg havde nogle gamle stole som jeg ville resteaurere og de var fedtet ind i gammel voks, så det gjorde jeg. Bagefter, da stolene var tørre, ludbehandlede jeg dem, men med en meget tynd opløsning, da det bare skulle friske farven op igen. Så gav jeg dem et lag med klar gulvlak, så de beholdte farven og blev afvisende for smuds og tobaksrøg. Grunden til det skulle være gulvlak, var at det er mere slidstærkt, så der ikke pludselig skulle slås stykker af lakken af.
Jeg er selv blevet meget glad for resultatat, for de kom som planlagt, til at se ud som om det var nyt egetræ og ikke 100 år gammelt...

Håber du kan bruge det til noget! Jeg kan kun sige, at jeg selv blev meget tifreds...

Held og lykke med projektet!

V.H.
Cjaab

Kommentar
Fra : Calvin

Dato : 14-09-06 07:32

Løste faktisk problemet med alm. trærens og en skuresvamp. Så nu står bordet som da vi købte det.
Tak for de gode forslag.