/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LCD
Fra : 1901
Vist : 606 gange
100 point
Dato : 15-08-06 17:29

Hej!
Jeg har lige købt et lcd display, som jeg skal have forbundet til paralelporten på pc'eren. I diagramet som jeg har uploadet er der brugt potmeter til at justere kontrasten. Mit spørgsmål er hvad den potmeter hedder i fagsprog så jeg kan bestille en sådan. Det skal bare være et lille potmeter man kan justere med en skruetrækker.

http://peecee.dk/?id=51335

PS. Det er diagramet til venstre (standard STN & L2022)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-08-06 17:46

et trimmepotentiometer
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-08-06 17:49

Nogen kalder dem også for trimme modstande

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-08-06 18:19

ok men hvor stor ska den være?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 18:21

Det ska som du måske har set kumme justere fra 1 Kohm til 10 Kohm

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-08-06 18:31

Ja men ska den så hedde 10k?

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-08-06 18:34
Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-06 19:05

Sådan som det er tegnet i diagrammet er det ikke en variabel modstand, men en fast modstand med variabelt udtag. I sædvanlig upræcis elektronikslang kaldes det et potentiometer, selv om et potentiometer strengt taget er en speciel kobling med galvanometer til at måle potentiale med. koblingen bruger en lignende modstand med variabelt udtag. Deraf navneforvirringen.

I teksten kaldes det en variabel modstand, og det er noget vrøvl i forhold til diagrammet.

Angivelsen 1- 10 kohm er upræcis. Jeg læser det som at den faste modstand ("potentiometeret") skal have en værdi på mellem 1 kohm og 10 kohm. Det ser også troligt ud i forhold til diagrammet.

4,7 k ohm er en almindelig standardværdi på et lille trimmepotentiometer, som elektronikforretningen nok vil kalde det.

Med 5V over 4,7 k Ohm er varmeudviklingen kun omkring 5mW så du kan bruge en hvilken som helst mikrotype. De kan dog være upraktiske til daglig justering med skruetrækker.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-08-06 21:02

Hej transor.
Jeg har fundet en på 10k på noget grej jeg havde liggende, vil den kunne bruges?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-08-06 15:04

Hejsa
en på 10k Vil kunne bruges.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-06 20:10

Ja 10k Ohm er indenfor den angivne grænse.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-08-06 20:10

Ja 10k Ohm er indenfor den angivne grænse.

Godkendelse af svar
Fra : 1901

Dato : 16-08-06 22:43

Tak for svaret transor.