/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Reference kontrakt
Fra : PhanTomY
Vist : 623 gange
180 point
Dato : 15-08-06 17:13

Hej

Jeg er lige midt i en fagprøve hvor jeg skal udarbejde et kunde referencesystem i min virksomhed.
Men jeg er ikke lige helt sikker på det juridiske omkring det. Jeg skal ha lavet et dokument som man sender med ud til kunden sammen med en ordrebekræftigelse, som de så kan vælge at skrive under på, hvis de så gør det giver det os retten til at anvende dem på vores referenceliste med navn adresse osv. Jeg har forgæves søgt på nettet efter sådanne standardkontrakter, men uden held. Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 15-08-06 17:19

Der er ikke nogen specifik standard for det.
Så længe du på sedlen gør opmærksom på at det er frivilligt for kunden at skrive under og hvordan man kan "melde sig ud" igen.
Desuden skal det fremgå hvad de vil blive registreret med, og der skal (naturligivs) også stå, at oplysningerne ikke videregives til 3. mand, og at de udelukkende vil blive brugt til (hvad det nu helt præcist er de skal bruges til)
Så skulle du være på den sikre side.
Du skal være opmærksom på, at du i følge loven kun må opbevare oplysninger som kan være relevante for det du skal bruge kartoteket til. Du må altså ikke bede om f.eks. CPR-nr. til et referencekartotek da det ikke er relevant.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 15-08-06 18:10

Okey, så blev jeg da lidt klogere. Er der ikke nogen der har en eksempel på hvordan det kunne se ud? Jeg er ikke helt sikker på formuleringen osv.?

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 15-08-06 19:24

Og det med at de ikke gives videre til 3. mand? Det skal jo bruges til en referenceliste som skal gives til andre kunder.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 22:20

den juridiske del er jeg overhovedet ikke klar over - men da jeg kørte firma var det helt normalt blot at skrive navnene på de virksomheder man havde som kunder (vi skrev navn og adresse osv der alligevel var tilgængeligt i for eks telefonbog o.lign - det er nok der du skal finde ud af om det bare kan gøres - hvis kunden så siger ja tilmed kan der vel ikke være nogen tvivl

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 07:45

Nu er forskellen bare at vi sælger til private, så jeg tror reglerne er lidt anderledes der.

Ingen der ligger inde med sådan en reference aftale?

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 09:06

Reference aftale

Jeg giver hermed X lov til, at bruge mine oplysninger til reference. Dette indbefatter, at X må opgive mit navn og adresse samt anlægstype på en referenceliste, som kan vises i en salgssituation.

Kun relevante oplysninger gemmes og X videregiver ingen oplysninger til 3. mand.

Aftalen er frivillig og kunden kan til en hver tid melde sig ud.

Ovenstående accepteres som aftale.

Dato: ________/________

Underskrift: _________________

___________________________________________________________________

Er det der godt nok? Eller skal der mere med?

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 16-08-06 10:19

Før du begynder at sende noget ud i den stil, vil jeg anbefale dig først at checke Persondataloven, som har MEGET strenge krav til, hvad man kan offentliggøre om andre og dels synes jeg også, dokumentet skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af, hvilke oplysninger om kunden, du vil bruge. Ordet oplysninger er vidt åbent for fortolkning.

Endelig modsiger du dig selv ved dels at skrive, at oplysningerne kan bruges til reference og dernæst skrive, at de ikke bliver videregivet til 3. mand - du kan ikke skrive begge dele.

Slambert

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 10:29

Ja det med persondataloven er nok en god ide. Jeg har da skrevet at oplysninger kun indbefatter brug af navn, adresse og anlægstybe? Skal det være mere præcist?
Ja jeg tænkte også lidt over om det var modstridende, men jeg giver heller ikke deres oplysninger ud, da referencelisten aldrig gives til en kunde, den vises kun.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 11:03

øhh såvidt jeg husker må man ikke videregive hvad kunden specifikt bruger af den ydelse der gives - tænk hvis det for eks drejede sig om overvågning osv

hvis det er en intern referenceliste der ikke på nogen måde kan komme i trediemands hænder er sagen jo anderledes - men skal i så fald opbevares under sikre forhold.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 11:09

Det er ikke en ydelse, man kan sammenligne det med om de har en Opel Astra 1,6 eller om det er en 1,8.

Det er hovedsagligt en intern referenceliste som sælgere kan bruge, hvis de f.eks. står med en kunde der gerne vil vide om der er nogen i nærheden som har samme anlæg. Så ville sælgeren kunne kontakte den person og hører om der er mulighed for at kunne ud og vise en anden kunde anlæget.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 11:37

sådan nogen oplysninger kan misbruges !!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 11:38

hov jeg prøver at forklare hvorfor jeg skrev sådan -

igen - forestil dig igen at der er tale om for eks sikringsanlæg eller lign - og en nabo - anden kommende kunde - kan få de fulde oplysninger - så er fanden da ude

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 11:47

Ja det kan jeg godt forstå - men det er ikke relevant i min virksomhed da vi sælger varmeanlæg.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 11:50

tror stadig det er oplysninger der kan give lidt mudder - oplysning internt ja ok - men at en nabo direkte kan få oplysninger om en anden - uanset hvad - fra sælger - det er ikke rigtigt. Men - spørgeskemaet kan indeholde navn og adresse og tlf osv - og dermed kan man måske kontakte en nabo om hvordan og hvorleds tilfredsheden er.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 12:42

Listen skal ikke indeholde tlf. nr. og al kontakt mellem referencen og kunder skal ske igennem os.

Jeg har tilføjet denne sætning i skemaet "X formidler eventuel kontakt mellem jer og X' kunder, og dette sker kun med tilladelse fra jer."

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 13:28

jeg kan stadig ikke se det skal være muligt - det er en indirekte snagen i privatlivet for mig at se.

Varmeanlæg eller hårprodukt - whatever -

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 13:36

Men er det ulovligt?

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 13:44

Hva med den nye udgave her?

Reference aftale

Jeg/vi giver hermed X lov til, at bruge vores oplysninger som reference. Oplysningerne indbefatter, at X a/s må opgive vores navn og adresse samt anlægstype på en referenceliste. Referencelisten udleveres aldrig til kunder og bruges kun af X' sælgere i salgssituationer. X formidler eventuel kontakt mellem jer og X' kunder, og dette sker kun med tilladelse fra jer.

Kun relevante oplysninger gemmes og KH nordtherm a/s videregiver ingen oplysninger til 3. mand.

Aftalen er frivillig og I kan til en hver tid melde jer ud.

Ovenstående accepteres som aftale.

Dato: ________/________

Underskrift: _________________

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 13:48

det der kan være ulovligt er krænkelse af privatlivets fred

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 14:29

Jeg arbejder ud fra facts ikke hvis og måske.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-08-06 14:41

fact er at det er ulovligt at krænke privatlivets fred ... så det er der du skal være opmærksom

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 14:53

Ja jeg er godt klar over at det er ulovligt, men om er relevant i det her sammenhæng. Har du nogle links så jeg kan læse det selv?

Accepteret svar
Fra : RomanG

Modtaget 180 point
Dato : 16-08-06 17:30

I dit seneste udkast, er der ikke nogle problemer, som betyder, at aftalen ikke holder i retten.
Måske skulle du eventuelt skrive, at man kan melde sig ud via mail til X. Det er ikke noget juridisk forkert i det andet, bare en service.

Hvis I vil have penge for at formidle kontakt, skal det også stå tydeligt i kontrakten. Derudover skal det også stå i kontrakten, hvis I vil sende materiale til de pågældende firmaer. Hvis I ikke vil gøre nogle af delene, så er kontrakten, som du har udformet den juridisk bindende.

Godkendelse af svar
Fra : PhanTomY

Dato : 16-08-06 18:01

Tak for svaret RomanG og jer andre