/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fejl og mangler på ny bærbar?
Fra : KaosKrew
Vist : 582 gange
220 point
Dato : 15-08-06 02:47

Jeg købte for knap 3 måneder siden en ny bærbar pc over internettet. Pc'eren er markedsført som værende en såkaldt "gamer pc" - hvilket betyder at dens specifikationer indbyder til computerspil, hvilket ligeledes var grunden til at jeg købte den.
Problemet er imidlertid, at selvom hardwaren er egnet til computerspil - så har der lige fra første opstart været problemer med grafikkortets drivere. Dette betyder at mange spil er direkte ubrugelige, da pc'erens skærm simpelthen fyldes med grafikfejl.
Jeg henholdte hurtigt forhandleren af pc'eren dette, men jeg fik at vide det var normalt med ny hardware - og at jeg blot skulle vente et par måneder, så ville de have en driver der ville løse problemerne. Der er imidlertid ikke sket noget i sagen, og jeg oplever til stadighed at software låser og er ubrugelig. Forhandleren/producenten mener ikke det er hans ansvar, da al software fungerer forskelligt og man derved aldrig vil kunne gardere sig mod fejl.
Jeg synes imidlertid ikke dette kan være rigtigt, da op mod 50% af den software jeg har forsøgt at anvende, ikke har fungeret. Problemer deles ligeledes med mange andre brugere, der oplever nøjagtig samme fejl som jeg.

Nu er spørgsmålet, har jeg ret til at få refunderet mit køb eller få ombyttet min maskine? Jeg har henvendt mig én gang angående fejlene, og der fik jeg svaret at det ikke hjælper at udskifte hardwaren - hvilket betyder at en reparation ikke vil hjælpe.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-08-06 06:09

Varen holder ikke hvad de lover.
Det er noget vrøvl med at vente et par måneder, på hvad - julemanden.?
Helt klart pengene tilbage.

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 15-08-06 07:40

daws...

hvis deres bærbar pc er problem med fx grafikkort eller nogen hardware..er det jo pga
forkert driverversion...du må hellere kigger på pc-papier,hvad deres drivere-navn så søge deres drivere version og hente dem så install med dem...burde iorden...

skal vi nørder hjælpe dig med løse..bør du siger hvad hedder bærbar pcs eller grafikkorts navn..
det kan jo også nogen defekt i bærbar pc...hit med navn med pc...

baxon7

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 15-08-06 12:34

Er det muligt at finde en paragraf i købeloven, jeg evt. kan henvise til? Problemet er, at fabrikanten/sælgeren påstår det ikke er hardwaren der er noget i vejen med. Det er den medfølgende driver, der ikke virker som den skal. Derfor har jeg fået at vide, at jeg skulle vente et par måneder på en ny driver - der er imidlertid ikke sket noget endnu, her 3 måneder efter.

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 220 point
Dato : 15-08-06 17:00

Hvis computeren ikke stemmer overens med hvad du er blevet lovet så kan du hæve købet, med den begrundelse at varen har en væsentlig mangel.
Det fremgår af købelovens § 75a, da der er tale om forbrugerkøb.
Citat
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse, opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har forelagt køberen ved købets indgåelse.
Du kan læse købeloven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030023729-REGL
Desuden så er det jo sælgeren der skal bevise at der ikke er noget galt, så længe det sker inden for 6mdr efter købet, hvilket nok er årsagen til, at han vil have dig til at vente for så er det dig der har bevisbyrden for, at fejlen eksiterede allerede ved købet.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 24-08-06 19:24

Desværre lader det ikke til at forhandleren vil vedkende sig skylden. Trods henstillinger om brud på købeloven, får jeg bare besked om at der bliver arbejdet på en løsning. Denne besked har jeg nu hørt gentagne gange, i løbet af de 3 måneder sagen har verseret; hvornår har jeg krav på at hæve købet?

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 25-08-06 07:18

Lad os da hører navnet på denne forhandler... For efter min mining prøver de direkte at tage røven på dig. Uanset om dirverne er problemet, er det stadig deres ansvar at din computer virker!

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 25-08-06 07:19

... Hvis jeg var dig ville jeg henvende min til forbrugerstyrelsen ASAP, så der ikke når at gå de 6 måneder, så det pludselig er dig der står med bevis byrden!

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 25-08-06 12:05

Det er nok, at man bare har reklameret inden for de 6 mrd. Så er bevisbyrden hos sælger.
Hvis du ikke kan finde en ordning med butikken, så er det bedste at kontakte forbrugerklagenævnet.
Det koster 150 at få sagen behandlet, men disse penge får du refunderet, hvis du får medhold.
Dog skal du være opmærksom på, at sagsbehandlingstiden kan være forholdsvis lang. Derfor er det ofte fordelagtigt at finde en løsning med sælger. Du behøves ikke nødvendigvis at ophæve købet. Du kan også foreslå sælger, at han giver kompensation, giver nogle dele til din computer eller ombytter computeren til en model, der passer bedre til dine behov. Så undgår du sagsbehandlingstiden hos forbrugerklagenævnet og sælger undgår at skulle løfte bevisbyrden overfor forbrugerklagenævnet.
I denne sag tror jeg, at du kommer længere, hvis du forhandler lidt med sælgeren, men hvis du har tiden, eller hvis sælger overhovedet ikke er til at stikke i, så vil du formentlig få mest ud af en sag ved forbrugerklagenævnet.

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 25-08-06 19:56

Talte med forhandleren idag, og udover at give mig lidt kompensation i form af en computertaske eller usb-nøgle, så mener de også at have løst problemet med computeren. Jeg får tilsendt en bios-opdatering på mandag, så indtil da krydser jeg fingre...

Jeg ser ingen grund til at hænge forhandleren ud, før jeg får en endelig afklaring i sagen...

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 26-08-06 03:08

Hej KaosKrew

Jeg tror ikke du skal forvente dig for meget af en bios-opdatering. De tager fuldstændig røven på dig. Se at få returneret den pc, og brug pengene et andet sted, for det lyder som om de ikke ved en s... om hvad de snakker om.
Nu ved jeg ikke om du absolut SKAL ha' en brbar, men jeg vil nu foreslå en stationær, da det er MEGET billigere at opgraderer den på et senere tidspunkt, når den er blevet for gammel
Prøv desuden, at fortælle os hvad det er for en. (mærke, processor, ram, grafikkort osv.)

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 28-08-06 23:38

Hmm har ikke hørt noget fra dem endnu - i morgen er deadlinen, hvis jeg ikke får en afklaring nu så ryger der en klage afsted til forbrugerklagenævnet.

Det drejer sig om en Zepto 6214W - med en dual core processor, 1 gb ddr 5300 ram og et geforce 7600 med 512 mb ram. Jeg har brug for en bærbar, så derfor er en stationær ingen løsning - derudover yder den faktisk bedre end en gennemsnits stationær...

Det er fandme bare træls det her!!

Kommentar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-08-06 16:10

Okay, endelig er der sket noget i sagen - heldigvis uden at jeg behøvede at oprette en sag ved forbrugerklagenævnet.

Det endte med jeg bad om at tale med direktøren for firmaet, efter en kort samtale gav han mig medhold og jeg får nu mine penge tilbage.

Tak for hjælpen!!

Godkendelse af svar
Fra : KaosKrew

Dato : 30-08-06 16:10

Tak for svaret MacMadsen.