/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
stolper i jorden
Fra : neccc
Vist : 2404 gange
50 point
Dato : 13-08-06 13:49

Hejsa

Jeg ville om der er nogle der kan hjælpe mig, jeg har fået afvide at man ikke må sætter stolper i jorden mere, man skal stolpesko istedet for... men er det rigtigt, grunden til at jeg spøger at fordi jeg har et haveskur, og jeg vil gode lave det større så jeg skal lige have 2 stolper mere i..

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-08-06 13:54

Du må godt sætte stolper direkte i jorden, men så dækker din forsikring ikke for råd og svam m.m. der kommer i træværket.

Brug stolpesko som evt. kan støbes i noget beton. Stolperne skal sidde et stykke over jorden. På den måde dækker din forsikring for evt. skade.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 14:04

Hvis du saver stolpen over så bør den anden ende stikkes i jorden.
Imprægnerede stolper i dag er ikke så gode da det nærmest er en overflade behandlig de får.
Men du kan sagtens bruge det til et skur og evt. lige smøre noget på det der skal i jorden.
Du bør ikke støbe omkring stolpen, men bare hælde jord ned omkring.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 13-08-06 14:27

Safremt der bare er tale om en stope til et hegn og der ellers ikke er nogen særlig belastning på denne så kan du grave den ned helst ved hjælp af et pælebor, og fyld efter med grus.
Pælen skal mere end 70 cm ned og skal være trykimpr.
Har sel haft et par pæle stående i 13 år, da jeg gravede dem op derefter kunne jeg kun konstatere at de var lige så friske som da de blev sat net.
Skal pælene bære en større vægt, son feks et skur så er det smartest at købe/bruge færdigstøbte fundamentsten
Mvh OW

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-08-06 18:00

Bare du stamper det godt i bunden er der ikke noget i vejen for at grave stolperne ned. Smør det der skal i jorden, med noget tykt træbeskyttelde, et par gange. Så sker der garanteret ikke noget de første mange år. Kun jord, ikke cement.