/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Import af MC; ROYAL ENFIELD
Fra : caligari
Vist : 4132 gange
20 point
Dato : 23-12-02 19:30

Hej Alle - jeg har et par spørgsmål ang., MCer købt i udlandet. At dømme efter nogle af de andre tråde er der ganske mange kompetente personer her, så jeg tillader mig at være specifik.

Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og derefter køre hjem til Europa på den.

Men hvordan forholder det sig med afgiften i DK?
Skal jeg have nogle papirer med hjemmefra? (Told og Skat, FDM....? )
Er der andre officielle problemer jeg burde forudse?

Hvorfor er mange af cyklerne der sælges på auktioner (qxl.dk eksempelvis) købt i Tyskland og ikke indregistrerede?

venligst Lasse.

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 30 point
Dato : 23-12-02 19:52

Hej Lasse. Du kan søge på google med søgeordet "registreringsafgift" så får du reglerne for både nyimport og lidt længere nede på brugte køretøjer. Det er lidt indviklet så må hellere læse det selv. Jeg har selv i fordums dage været den lykkelige ejer af en Royal Einfield fra 1946. Og det er vel den model, der ligger til grund for den Indiske produktion.
God Tur og god jul
m.v.h.
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 20:57

>
> Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet
> 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og
> derefter køre hjem til Europa på den.
>
> Men hvordan forholder det sig med afgiften i DK?
> Skal jeg have nogle papirer med hjemmefra? (Told og Skat, FDM....? )
> Er der andre officielle problemer jeg burde forudse?

Jeg vil ikke påstå jeg er erfaren på området men jeg stod for et års tid
siden i kø ved synshallen sammen med en fyr der havde gjort det samme som du
beskriver her.
Da han kom ind til syn spurgte de efter en typegodkendelse, det havde han
ikke, nå så skulle de bruge en dataerklæring, det havde han heller ikke.
Hjem igen og kom ikke igen før du har sådan en! Jamen hvor får jeg sådan en?
Få lavet en!

Derfor gør du helt ret i, som du jo også er i færd med, at undersøge alle
problematikker først.
Iøvrigt rigtig god tur når du når så langt

Henrik
www.gsx.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 21:43

"caligari" <caligari.news@kandu.dk> skrev i melding
newsIN9.12866$Hl6.1433453@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle - jeg har et par spørgsmål ang., MCer købt i udlandet. At dømme
> efter nogle af de andre tråde er der ganske mange kompetente personer
> her, så jeg tillader mig at være specifik.
>
> Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet
> 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og
> derefter køre hjem til Europa på den.

<snip>

> venligst Lasse.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Sjekk denne linken, det ser ut som det kan være problemer:

http://www.heartofsteel.de/hos-carnet-d-e.html

--
Jan A Barstad
jan@barstad.net www.barstad.net

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 23-12-02 23:53

Hej Jan, tak for det hurtige svar...

Hvad er et "Carnet de Passage" ?
Er der nogen der har erfaringer med at indregistrere en Enfield?

LS

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 00:18

En dataerklæring henter du her:
http://www.fstyr.dk/Fagomraader/krav/dataerklaeringer/engelsk_motorcycle.pdf

Den får du FABRIKKEN (altså dataerklæringen) til at udfylde (ikke
forhandleren) - dernæst skal fabrikken udstede en erklæring om at
friktionsbelægninger ikke indeholder asbest. - hvis synsfolkene er meget
"emsige" kan de kræve at fabrikken ligeledes dokumenterer at du er agent for
det pågældende mærke i DK - men hvis den danske importør er meget flink vil
han måske hjælpe. Desuden kræver Statens bilinspektion et SE-nummer når de
skal tilmelde et køretøj på dataerklæring. Så vidt jeg kan regne ud får du
brug for en smule profesionel hjælp - men er dog ikke helt sikker.

Husk derefter også E-mærket bagrefleks, stænklap, to sidespejle, 180mm
mellem bagerste blinkere og 230mm mellem forreste blinkere og andet. Desuden
skal du sætte dig ind i hvordan støjmålingen skal foretages - der er
referancer til hvilke EU-direktiver du skal bruge i færdselsstyrelsens
dataerklæring. Til allersidst skal motorcyklen opfylde "detailforeskrifter
for køretøjer 200?" - nu skal jeg også huske at nævne at der snart (ingen
ved præcis hvornår) der træder nye emmutionskrav i kraft.

EU direktiver finder jeg på Aalborg Universitetsbibliotek, der er en lille
afdeling som hedder Europæisk dokumentationscenter. Der arbejder en som
hedder Vibeke Brisson, hun er lidt af en ørn til at finde materialet. -
hendes arb. telefon er iøvrigt 96 35 93 67

Glædelig jul og godt nytår

Ove Ovesen

Geely Motor

www.geely.dk

"caligari" <caligari.new

s@kandu.dk> skrev i en meddelelse
newsIN9.12866$Hl6.1433453@news010.worldonline.dk...
> Hej Alle - jeg har et par spørgsmål ang., MCer købt i udlandet. At dømme
> efter nogle af de andre tråde er der ganske mange kompetente personer
> her, så jeg tillader mig at være specifik.
>
> Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet
> 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og
> derefter køre hjem til Europa på den.
>
> Men hvordan forholder det sig med afgiften i DK?
> Skal jeg have nogle papirer med hjemmefra? (Told og Skat, FDM....? )
> Er der andre officielle problemer jeg burde forudse?
>
> Hvorfor er mange af cyklerne der sælges på auktioner (qxl.dk
> eksempelvis) købt i Tyskland og ikke indregistrerede?
>
> venligst Lasse.
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 01:49

Royal Enfeld Bullet har da været importeret til DK på et tidspunkt - har den
ikke?

Jeg mener at kunne huske den fra MC-revyen.

I så fald må der vel også være en dataerklæring eller anden form for
dokumentation her i landet skulle man da tro.

Didrik

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 10:08

> Royal Enfeld Bullet har da været importeret til DK på et tidspunkt - har
den
> ikke?
>
> Jeg mener at kunne huske den fra MC-revyen.
>
> I så fald må der vel også være en dataerklæring eller anden form for
> dokumentation her i landet skulle man da tro.
>
> Didrik
>
Det gør den stadigvæk, tror nok det er en fra Hårlev, Stevns der importere
dem!
Jeg kiggede for noget tid siden på dem og priserne ligger så vidt jeg husker
på 50-60K
God Jul
Allan RF600R der vil have marts nu!!!
*fra mors computer*

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 10:39

Det er ikke Royal Enfield der bliver importeret nu, men en indisk kopi, dog
lavet på de gamle maskiner, men i en anden (dårligere) stålkvalitet. På den
indiske er lysanlæg 12v. Der er en række andre ændringer så jeg ved ikke om
synsmanden kalder den for en anden motorcykel, men det ved brdr. stevns. De
importer dem.

Charlie
Ariel nh ´54

Eva Nielsen <evasusanne@nielsen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e082512$0$172$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Royal Enfeld Bullet har da været importeret til DK på et tidspunkt - har
> den
> > ikke?
> >
> > Jeg mener at kunne huske den fra MC-revyen.
> >
> > I så fald må der vel også være en dataerklæring eller anden form for
> > dokumentation her i landet skulle man da tro.
> >
> > Didrik
> >
> Det gør den stadigvæk, tror nok det er en fra Hårlev, Stevns der importere
> dem!
> Jeg kiggede for noget tid siden på dem og priserne ligger så vidt jeg
husker
> på 50-60K
> God Jul
> Allan RF600R der vil have marts nu!!!
> *fra mors computer*
>

Kommentar
Fra : caligari

Dato : 24-12-02 11:11

Charlie skrev:
Det er ikke Royal Enfield der bliver importeret nu, men en indisk kopi, dog
lavet på de gamle maskiner, men i en anden (dårligere) stålkvalitet.
***

Dårligere stålkvalitet? Er historien (myten) ikke at Brit'erne begyndte at samle deres Enfield's i Indien fordi det var billigere, og da Indien blev selvstændigt fortsatte man bare produktionen af Enfields her. Det skulle være identiske cykler, eller was ?

g'jul

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 24-12-02 11:20

Jeg vil igen henvise til google. Søg på Brd. Stevns og få alt at vide om Royal Enfield både historisk og aktuelt, samt den danske importør.
rfou

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 12:23

"Charlie" <Nonnebo.slot@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e082b33$0$165$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det er ikke Royal Enfield der bliver importeret nu, men en indisk kopi,
dog
> lavet på de gamle maskiner, men i en anden (dårligere) stålkvalitet. På
den
> indiske er lysanlæg 12v. Der er en række andre ændringer så jeg ved ikke
om
> synsmanden kalder den for en anden motorcykel, men det ved brdr. stevns.
De
> importer dem.
>
Hej Lasse.

De hedder Royal Endfield i dag, dem fra Indien.
Det er rigtigt de bliver lavet på gamle maskiner, men det er de orginale fra
England, der blev flyttet derned i år 1956 (tro jeg nok)
Det er ikke Stevns der importere dem,de forhandler dem kun, det er
Fieldimport der importere.
Som findes på http://www.enfield.dk/ mail adresse jan@enfield.dk tlf. 48
71 84 02 mobil. 23 37 91 79.
Kontakt ham og hør om han kan hjælpe dig med en enkelttypegodkendelse, der
er faktisk ham der kan lave den.

Den indiske model er næsten helt sikker ikke med "E" mærket lygter og
reflekser,var det ikke for to år siden. Så det skal skiftes for at komme til
syn.
Men de er nu heller ikke ret dyre.

De modeler der bliver sendt til Eruopa fik et kvalitetsløft i 1999 på 41
punkter og er lige til at starte op i dag, når de bliver taget ud af kassen.
Jeg fik selv de første i hænderne før 1999, cyklen var fin nok, men de var
sjusket samlet, så der skulle pusles lidt med dem inden de kørte ok.

Jeg har fået at vide af andre der været i Indien og hente at hjemmemarkes
modelerne (kaldet regular, hvis du kikker i en partskatalog) ikke skulle
have fået det kvalitetsløft. Men det er somsagt et par år sidden, så man kan
håber at de er kommet efter dem også.

Jeg har godt nok ikke så meget med Royal Enfield mere, men vil gerne hjælpe
vedr. dele der kan være gode at tage med hjemad. De koster næsten ikke penge
dernede, selvom de i Danmark også er meget billige. Jeg tror der findes en
prisliste på impotørens hjemmeside. Ellers har jeg dem også hvis du
kontakter mig.

Du kan også kontakte Brdr. Stevns på tlf. 56288915, et par meget flinke fyre
der har det værksted i Hårlev, som forhandler dem.

Held og lykke med rejsen
Og glædelig jul til dig og alle andre her på gruppen.

Venlig hilsen
Flemming Disc
Tlf. 54778701

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 14:46

Henrik B. Larsen <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en
news:3e076a7b$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> >
> > Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet
> > 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og
> > derefter køre hjem til Europa på den.
> >
> > Men hvordan forholder det sig med afgiften i DK?
> > Skal jeg have nogle papirer med hjemmefra? (Told og Skat, FDM....? )
> > Er der andre officielle problemer jeg burde forudse?
>
> Jeg vil ikke påstå jeg er erfaren på området men jeg stod for et års tid
> siden i kø ved synshallen sammen med en fyr der havde gjort det samme som
du
> beskriver her.
> Da han kom ind til syn spurgte de efter en typegodkendelse, det havde han
> ikke, nå så skulle de bruge en dataerklæring, det havde han heller ikke.
> Hjem igen og kom ikke igen før du har sådan en! Jamen hvor får jeg sådan
en?
> Få lavet en!
>
> Derfor gør du helt ret i, som du jo også er i færd med, at undersøge alle
> problematikker først.
> Iøvrigt rigtig god tur når du når så langt
>
> Henrik
> www.gsx.dk
>
Det hjælper ikke altid at undersøge problemerne først. Da det for 3/4 år
siden blev min plan at flytte til Thailand og medtage min 26 år gamle BMW
R60 kontaktede jeg to gange den Thailandske Ambassade fordi en bekendt
fortalte om at han i TV havde set om problemer en dansker var løbet ind i
ved at forsøge at få en bil med. Da man i ambassaden hørte at motorcyklen er
de 26 år gammel, svarede man i april, og igen i august: "No problem. No
problem".

Den 7/oktober kom motorcyklen så blandt andre ejendele i en 20 fods
container, som den 9/november ankom til havnebyen udenfor Bangkok. Og så
begyndte problemerne fra de thailandske myndigheder. Først skulle Maersk i
Bangkok have mit pas, kørekort, vielsesattest, synspapirer og bankkonto
udskrifter tilsendt, og dem ville de ikke give slip på før efter 4 uger. Og
må betale for oversættelse at passet! Motorcyklen står nu på 7 uge i havnen,
og Handelsministeriet har udtalt, vi tog flyveren der til for 12 dage siden,
at måske bliver containeren returneret til Danmark, måske får vi containeren
om 1- 2 mdr. med motorcyklen, måske uden motorcykel, som da bliver
returneret til Danmark. Handelsministeriet krævede oplysninger hvad jeg og
min kone ejer såsom hus og bil, hvad jeg har af penge i banken (min kone er
thailænder) og hvad jeg hver måned får af penge fra Danmark. Det sidste
krævet på tryk, med underskrifter, fra Danmark. Handelsministeriet udtalte
at havde det været en ny motorcykel ville deringen problemer have været !
altså stik modsat det fra ambassaden.

Så selvom man prøver at sikre sig før man foretaget en handling kan det
altså resultere overhovedet intet at hjælpe; altså tværtimod for
fejlinformationer.

Gert Thorgersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 09:24

"GERT BO THORGERSEN" <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en meddelelse
news:au9ojr$r4k$1@news.loxinfo.co.th...
>
> Henrik B. Larsen <henrik@gsx!"#SPAM!"#.dk> skrev i en
> news:3e076a7b$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > >
> > > Jeg rejser til sommer til INDIEN, og vil købe en Royal Enfeld Bullet
> > > 500cc. Planen er at rejse rundt i INDIEN på den i nogle måneder, og
> > > derefter køre hjem til Europa på den.
> > >
> > > Men hvordan forholder det sig med afgiften i DK?
> > > Skal jeg have nogle papirer med hjemmefra? (Told og Skat, FDM....? )
> > > Er der andre officielle problemer jeg burde forudse?
> >
> > Jeg vil ikke påstå jeg er erfaren på området men jeg stod for et års tid
> > siden i kø ved synshallen sammen med en fyr der havde gjort det samme
som
> du
> > beskriver her.
> > Da han kom ind til syn spurgte de efter en typegodkendelse, det havde
han
> > ikke, nå så skulle de bruge en dataerklæring, det havde han heller ikke.
> > Hjem igen og kom ikke igen før du har sådan en! Jamen hvor får jeg sådan
> en?
> > Få lavet en!
Det er forkert, der skal ikke laves en, der ER lavet en da cyklerne kører
her i Danmark....
(med mindre det er en ukendt model)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 10:23

"Solvang" <solvang@paradisFJERN.dk> skrev i en meddelelse
news:2XdO9.7$LY5.139@news.get2net.dk...

> > > Da han kom ind til syn spurgte de efter en typegodkendelse, det havde
> han
> > > ikke, nå så skulle de bruge en dataerklæring, det havde han heller
ikke.
> > > Hjem igen og kom ikke igen før du har sådan en! Jamen hvor får jeg
sådan
> > en?

> > > Få lavet en!

> Det er forkert, der skal ikke laves en, der ER lavet en da cyklerne kører
> her i Danmark....
> (med mindre det er en ukendt model)

Det kan nu godt risikere at være rigtigt nok. De Enfield der kører i DK er
måske ikke typegodkendt, men enkeltgodkendt. Hvis cyklerne er
enkeltgodkendt, skal man bruge en dataerklæring til hver cykel man vil have
godkendt.
Den Yamaha WR200 jeg kørte enduro på forrige år er også kun enkeltgodkendt,
selvom der kører 6 eller 7 af dem i DK. En typegodkendelse er nemlig dyr, og
planen var at Yamaha forhandlerne rundt om i DK nok kunne sælge dem til
"sjov i skoven", landbrugsredskaber, motocross eller sådan noget, og så var
indregistrering nok ikke nødvendigt. Så det er de enkelte forhandlere der
selv har fået godkendt og synet cyklerne, og derfor kan man ikke bare købe
en ny WR200 og køre ned i synshallen med den.

Rittig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 11:09

" Hej Claus

>> > Det er forkert, der skal ikke laves en, der ER lavet en da cyklerne
kører
> > her i Danmark....
> > (med mindre det er en ukendt model)

Den er ikke ukendt, men det er en anden model (type) der køre i Indien,
kaldet regular(indenlandsmodel)

>
> Det kan nu godt risikere at være rigtigt nok. De Enfield der kører i DK er
> måske ikke typegodkendt, men enkeltgodkendt. Hvis cyklerne er
> enkeltgodkendt, skal man bruge en dataerklæring til hver cykel man vil
have
> godkendt.
De Royal Enfield der bliver solgt i Danmark i dag er EU godkendte og derfor
"næsten" automatisk godkendt i Danmark.
Men jeg ved en del der har selv har kørt dem hjem selv, har fået godkendt
dem, på den måde jeg omtaler længre nede af stregen.

Venlig hilsen
Flemming Disc

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 13:26

"Disc" <disc@teknik.dk> skrev i en meddelelse
news:auc0a1$7kg$1@news.cybercity.dk...

> De Royal Enfield der bliver solgt i Danmark i dag er EU godkendte og
derfor
> "næsten" automatisk godkendt i Danmark.

Det der "næsten", hvad betyder det helt nøjagtigt?
Jeg ved fx. at en motorcykel der har været indregistreret mindst 3 mdr. i et
andet EU land, ikke kræver hverken typegodkendelse, enkeltgodkendelse eller
dataerklæring i DK, men bare skal betales registreringsafgift af og synes.
Men hvad med en helt ny motorcykel som er godkendt i et andet EU land?

Rittig

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 17:03

Hej Claus
>
> > De Royal Enfield der bliver solgt i Danmark i dag er EU godkendte og
> derfor
> > "næsten" automatisk godkendt i Danmark.
>
> Det der "næsten", hvad betyder det helt nøjagtigt?
> Jeg ved fx. at en motorcykel der har været indregistreret mindst 3 mdr. i
et
> andet EU land, ikke kræver hverken typegodkendelse, enkeltgodkendelse
eller
> dataerklæring i DK, men bare skal betales registreringsafgift af og synes.
> Men hvad med en helt ny motorcykel som er godkendt i et andet EU land?
>
De regler er jeg ikke helt inde i, men jeg mener Jan (der er importøren)
havde en del arbejde med at få godkendt cyklerne, selv da han fik EU
godkendelsen. Men det kan have været begynder problemmer, fra
færselsstyrelsens side, de er jo lidt tunge at danse med.

--
Venlig hilsen
Flemming Disc

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 21:04

Disc <disc@teknik.dk> skrev i en news:auckof$rag$1@news.cybercity.dk...
> Hej Claus
> >
> > > De Royal Enfield der bliver solgt i Danmark i dag er EU godkendte og
> > derfor
> > > "næsten" automatisk godkendt i Danmark.
> >
> > Det der "næsten", hvad betyder det helt nøjagtigt?
> > Jeg ved fx. at en motorcykel der har været indregistreret mindst 3 mdr.
i
> et
> > andet EU land, ikke kræver hverken typegodkendelse, enkeltgodkendelse
> eller
> > dataerklæring i DK, men bare skal betales registreringsafgift af og
synes.
> > Men hvad med en helt ny motorcykel som er godkendt i et andet EU land?
> >
> De regler er jeg ikke helt inde i, men jeg mener Jan (der er
importøren)
> havde en del arbejde med at få godkendt cyklerne, selv da han fik EU
> godkendelsen. Men det kan have været begynder problemmer, fra
> færselsstyrelsens side, de er jo lidt tunge at danse med.

Dataerklæring, dansk typegodkendelse såvel som EU-godkendelse - Det gælder
vel stadig at man skal have forekommende papirer på sig ved syn for indreg.,
og alle kan være lige svære at få fat i

Max's MC-import forsøgte sig engang med parallel-import af nye Yamaha'er
engang, og han havde det problem at ejeren af typegodkendelsen (=Yamaha DK)
ikke ville slippe papirerne, hvorved han stod overfor en beslutning om selv
at punge ud med en typegodkendelse (og efterfølgende fokusere sin import på
pågældende model) eller få de enkelte modeller enkeltgodkendt!

--
Armand.