/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
anonym løgplante
Fra : gulvang
Vist : 1187 gange
30 point
Dato : 11-08-06 05:50

jeg har et stort løg jeg ikke ved hvad hedder og hvor det kommer fra,løget har 1m lange blade lysegrønne.den blomster 4 -5gange hver sommer med en mere end 1 meter lange blomsterstængler med mange små hvide blomser og lysegrønne striber.men det mest specille er at formerer sig med små løg der sidder alle steder på løget som falder af og slår rødder.jeg har haft den i mange år og tror den måske kommer fra syd-øst aien ,tropisk klima.hvad hedder den?

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 11-08-06 09:03

Det nærmeste jeg kan komme din beskrivelse er: Storkonval

- se foto her: http://natur-vesthimmerland.dk/skovhave-vesthimmerland/Storkonval.htm

mvh/ann-vibeke

Accepteret svar
Fra : fulla

Modtaget 30 point
Dato : 11-08-06 09:46

Jeg kunne forestille mig at det måske kan være en Ornithogalum (fuglemælk). Jeg har selv et stort løg til koldhus - eller stue og det sætter alle de yngleløg, du beskriver. Det er en gammel dansk stueplante. Fuglemælk findes i mange varianter - også fuldt hårdføre til haven. Jeg er blevet fortalt af en gammel gartner, som jeg har fået løget af, at man i gamle dage flettede de lange blade, når de stod i stuen. Jeg mener de har den i "Den Gamle By" i Århus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-06 10:56

Det kunne nu også lyde som en Prydløg

http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=340

At den formerer sig ved at sætte små løg, er ikke så udsædvanligt, det gør en alm. tulipan jo også

Kommentar
Fra : fulla

Dato : 11-08-06 12:21

Prydløg - (allium) sætter ikke yngleløgene på det gamle løg - men ved siden af - eller ved frøformering

Kommentar
Fra : gulvang

Dato : 11-08-06 12:27

svar til nordsted ang. anonymt løg.den minder om prydløg også de enkelte små blomster men de er hvide og blomsterne sidder ikke som en kugle,på langs ned af stænglen nærmest som gladiolus .men tak for svaret

Godkendelse af svar
Fra : gulvang

Dato : 11-08-06 12:30

Tak for svaret fulla. det lyder som om det er fuglemælk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-06 12:37

gulvang... på den måde du beskriver den der, lyder det som en fuglemælk, fuglemælk bliver bare iflg. min blomsterbog bare ikke så høj, men det kan der vel også være forskel på ?