/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Test af HPFI uden jord?
Fra : Aabybro_Per
Vist : 4150 gange
50 point
Dato : 10-08-06 19:11

Hej!
Kom til at tænke på hvordan man tester et HFI/HPFI relæ hvis der ikke er beskyttelses leder i tavlen... De billige testere sættes jo bare over fase og jord??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 19:22

Elektrikere har mange små trick, som det ikke altid er godt at kende.

Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 10-08-06 19:33

Hpfi har ikke noget at gøre med jordleder.
Den måler bare om der er en afledning fra faserne eller brugsgenstanden, idet den strøm der løber ud i faserne, skal være den samme der løber tilbage i nullederne, og afledes der mere end 0,30mA vil hpfi´en slå fra.

Mvh 15063637

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-06 19:58

Så man kan selvfølgelig godt sige at hvis ikke der kommer det samme tilbage som der er sendt ud er det jo blevet afledt måske til jord

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-06 20:00

Du kan jo bare tage en ledning med 2 bare ender og tage dem i hånden. Hvis det virker klapper relæet, hvis ikke får du et ordentlig rap i lidt længere tid. Hvis du tør

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 20:00

Men det er ikke sådan bare at teste, når der ikke er forbundet beskyttelsesjord i stikkontakten.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 20:02

Og sætter du de to ledninger i fase og nul .................................go'nat
For det beskytter HFI/HPFI relæet nemlig ikke mod.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-06 20:05

Beskyttelsesjord er da et nyt ord inden for faget:)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 20:11

Den jord du har i LK stikkontakten i væggen er en beskyttelsesjord og ... Elektronikjord og beskyttelsesjord skal holdes seperat for at det giver mening .

Fagbladet Ingeniøren har taget sagen op og anbefaler at tillade Schuko-stikkontakter for at sikre overførsel af beskyttelsesjord til stikproppen. ...

Elapparater med stikprop, som er konstrueret til at skulle tilsluttes beskyttelsesjord (klasse I elapparater), er omfattet af særlige regler, som beskrives ...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-06 20:12

15063637 har svaret. Det er forskellen på den udesendte og den tilbagekomne strøm der reareres på, meget praktisk hvis der er overgang i en vaskemaskine f.eks. den er jo altid jordforbundet enten i kontakten eller gennem vandet. virker også hvis en mus har gnavet i et kabel og der er krybestrøm der forsvinder, denne krybestrøm kunne uden et h(p)fi relæ varme en genstand op så der måske opstår ildebrand.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-06 20:16

Et hfi relæ vil reagere uanset om der er beskyttelsesjord, elektronikjord eller andet jord forbundet.

Kommentar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 10-08-06 20:18

HE HE tror ikke lige jeg gider det med ledningen med de bare ender...lyder en lille smule farligt
Men kan man slet ikke afprøve et fejlstrøms relæ hvis der ikke er jord, det må man da kunne på en eller anden måde? ...er slev elektriker svend... så det er lidt pinligt...
Men måske sætte testeren mellem fase og et vandrør, lyder lidt som noget fusk, eller hvad?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-08-06 20:27

Der må jo ikke være for stort forbrug for så springer sikringen, hvis du er elektrikersven så spørg på din arbejdsplads.
Det er vel noget med at der skal være et fast forbrug så der kommer noget tilbage og ud af dette faste forbrug stjæler man via en kraftig variabel modstand medindikator en del af strømmen og aflæser "fejlstrømmen i det øjeblik relæat slår fra.

Kommentar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 10-08-06 20:27

Jeg ved godt hvordan et fejlstrømsrelæ virker, men jeg vil gerne vide hvordan man tester et sådan med en hpfi tester som sættes over fase og jord, hvis man kommer ud i en lejlighed på 4.sal uden nogen former for jord, og man evt. mistænker hpfi relæet for ikke at virke

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 20:31

Stig - kender du ikke det? Det er iskold superledende jord med ekstra højt indhold af kobber

Nå, men hvis der vitterligt ikke er fremført beskyttelsesleder til tavlen - så er det øjensynligt fordi den er opsat et sted hvor nul må bruges som beskyttelsesleder. Det er oftest noget der ses i etageejendomme i den ældre boligmasse.

Man kan se det skematisk her:
http://www.dandel.dk/Nyt%20og%20Nyttigt/Transientbeskyttelse/06%20Systemjording.htm

Man kan altså i særlige tilfælde, så vidt jeg er orienteret, bruge nullederen som beskyttelsesleder - men kun i såkaldte nulsikre net - det ved den lokale elinstallatør og elforsyningsselskabet.

Mht. til test - så er der da gerne en knap på HPFI afbryderen beregnet netop til test - tryk på den, og så skulle strømmen gerne være afbrudt!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 20:40

Nulling er før tavlen og ikke hos forbrugeren.
Den test der skal foretages er et forbrug på over 30 miliampere
Til et vandrør..............men hvem er i den anden ende og sørger for den sidste transport til jord.
Altså uden at vide noget om din test.

Kommentar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 10-08-06 20:45

berpox den afprøvningsknap der sidder på relæet tester kun rent mekanisk om det kan koble fra, så det er ikke en sikker test

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 20:55

Ikke? Nå, jamen så må man jo bruge et rigtigt testapparat:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/fi_test.php#schukofix

EAN nr. 5703317410849

Hvad den koster har jeg ingen anelse om ...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-06 21:02

Det fine apparat duer ikke hvis beskyttelsesjorden mangler.
Testknappen afprøver relæfunktionen elektrisk / mekanisk.
Jeg kan ikke anbefale vandrørsprøven.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 22:46

e.c. > jo det vil virke, hvis der er udført nulling efter forskrifterne. Ellers vil et HPFI relæ jo heller ikke falde ud ved en fejlstrøm de steder der er udført nulling - og det er jo ikke tilfældet.

Og nulling foretages i tavlen efter måleren, lige dér hvor de tre faser og nul fra forsyningsselskabet kommer ind tavlen. PEN lederen føres til jordklemmen, hvor jordledningerne fra forbrugerens installation også er tilsluttet. Fra jordklemmen føres så en nulleder til HPFI relæets nul-pol på tilgangssiden.

Altså vil HPFI relæet slå ud hvis der ikke kommer den samme strøm tilbage gennem nullederen da noget af strømmen så at siger "løber udenom" direkte i jordklemmen - som jo er forbundet til forsyningsselskabets nulsikre net....

PS Vandrørsprøven kunne måske med forsigtighed udføres med en ledning i stedetfor en person

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-08-06 22:57

Aabybro_Per > det er jo ikke helt rigtigt det du skriver mht. HPFI afbryderens testknap. Det der sker er jo en kortslutning af to faser - herved opstår der ubalance i sumstrømstrafoen og kernen forskydes - herved afbrydes de tre faser og nul ganske vist mekanisk - men det er ikke en mekanisk påvirkning af T-knappen der afbryder polerne i HPFI relæet!

T-knappen giver blot en mere udefineret fejlstrøm der ganske simpelt skal få relæet til at afbryde. Med testerne kan man introducere en mere nøjagtig fejlstrøm, og derved kontrollere hvorvidt HPFI afbryderen overholder kravene til karakteristik.

Og nu må de autoriserede elektrikere og stærkstrømsteknikere/ingeniører vist på banen og rette mig hvis jeg er helt ude i hampen!

Accepteret svar
Fra : 1901

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-06 23:22

Man bruger tilgangsnullen som "jord" når man tester et hpfi, lige meget om der nulling eller ej. Den går jo direkte ud til et jordspyd ved transformerstationen.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-08-06 00:24

1901 > ja - men hvis man bruger et testudstyr som er beregnet til at proppe i en alm. stikkontakt - så kræver det at der er udført nulling for jordforbindelsen - ellers får jordledningen jo ikke forbindelse til tilgangs-nullen....

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 11-08-06 06:03

Hej Åbybro_per
En simpel test: Du laver en kortslutning mellem nukkederen før og efter Hpfi-relæet, hvis relæet slår ud er det i orden.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 09:39

Citat
PS Vandrørsprøven kunne måske med forsigtighed udføres med en ledning i stedetfor en person

NEJ
Eks.
Ingen jordleder forbundet.
Test med en 15 watt pære mellem fase og et vandrør.
længere henne står en person og berører et stålbord hvor der sidder en vandhane
personen berører også komfuret som er behørigt monteret med beskyttelsesjord.
....................trist tilfælde.

bjarnebr har du glemt filmen fra dit L-AUS kursus

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 12-08-06 12:07

Såfremt der ingen aktiv jordleder er i installationen, er der kun den tunge vej som 1901 beskriver.

Af med afdækningen omkring HPFI relæet og mål med "brikken" imellem tilgangs nul og afgangs fase - Dette opfatter relæet som en fejlstrøm, "brikken" begrænser strømmen til 30 mA og tillader kun fejlstrøm i 200 ms - Inden for den tid skal relæet koble, ellers er der noget galt.

Godkendelse af svar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 12-08-06 17:20

Tak for svaret 1901.
Så fik jeg det afklaret ;.)