/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
fritidsjob til 13 årig - løn?
Fra : ahtn
Vist : 26710 gange
100 point
Dato : 09-08-06 22:16

hej gode kan'du'er

hvad er en rimelig timeløn til en 13 årig, der skal gøre rent (privat). det drejer sig om gulvvask, støvsugning, tørre støv af, og evt gøre køleskab rent, vaske døre og karme mv. (men IKKE tøjvask, opvask.) ?

Har I nogle erfaringer med det...?

MVH ahtn

Accepteret svar
Fra : pirt03

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-06 22:18

35-40 kr. i timen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-08-06 23:31

Jeg vil mene ikke under 50 kr/time.

Såfremt ansættelsen havde været ude i erhvervslivet enten ved privat arbejdsgiver eller det offentlige, er der krav om mindstelønninger fra ca 62 -73 kr/time. for rengøringsarbejde for unge på 16 og derunder, alt efter hvilken fagforening der er overenskomst med.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 10:35

Jeg vil mene at en 13 årig ikke kan klare det job tilfredsstillende, men er det din datter, der skal gøre rent hjemme, så kan det jo fordeles over flere dage.

Citat
mindstelønninger fra ca 62 -73 kr/time. for rengøringsarbejde for unge på 16 og derunder, alt efter hvilken fagforening der er overenskomst med.

Jeg tror dova har det fra nenne side http://www.jobpatruljen.dk/Loen_og_love/Loensatser/service/rengoring.aspx

Citat
* Rengøringsassistenter under 18 år betragtes som ungarbejdere. De kan ansættes, når beskæftigelsen har karakter af ferie- eller sygdomsafløsning eller sker med henblik på uddannelse.

der står intet om at 13 årige må udføre rengøringsarbejde, lønningerne er fra 16 år og opefter.

Er det hos dig den 13 årige skal gøre rent og hvor stort/lille område drejer det sig om?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-06 14:11

Ifølge loven, må en 13 årig slet ikke gøre rent, derfor kan man ikke finde en lønvejledning hos jobpatruljen. Der er næsten ikke nogle jobs til en 13 årig, udover at lægge rent tøj sammen, samle grankogler!!?? og gå med reklamer. Dermed mener jeg ikke, at det er usundt for en 13 årig, at bestille noget, nærmere tværtimod. Lønnen ville jeg syntes skulle være et sted mellem 30-40 i timen, og nyd det lige så længe det varer

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 14:29

Nu har jeg læst spørgsmålet igen

Min mening er, at det ikke er et ansvar man kan lægge på et barn uanset lønnen

Citat
hvad er en rimelig timeløn til en 13 årig, der skal gøre rent (privat). det drejer sig om gulvvask, støvsugning, tørre støv af, og evt gøre køleskab rent, vaske døre og karme mv. (men IKKE tøjvask, opvask.) ?

en 13 årig er stadig et barn. Har både sin skole,lektier,fritidsinteresser og veninder/venner at passe.
Dermed mener jeg ikke at man ikke skal lade børn have en opgave/arbejde at udføre. det er meget sundt, men den rengøring, som du beskriver er for mig formeget af det "gode"

ahtn er det din datter, der skal gøre rent for dig?

Kunne du ikke melde tilbage med hvad du mener med "privat"

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 10-08-06 20:22

Hej alle
tak for jeres gode og velmenende råd.
det drejer sig om min venindes datter, der gerne vil tjene lidt lommepenge, så hun har lidt til sig selv når hun skal i byen med venner/veninder. Vi taler om nogle få timer pr. uge hjemme hos mig og det er ikke noget med hovedrengøring hver anden dag. Selvfølgelig kan hun passe både skole, venner, fritidsinteresser ved siden af - hun har faktisk selv ytret, at hun gerne ville tjene lidt ved at hjælpe mig.
Forslaget om 35-40 kr/time synes jeg lyder rimeligt.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-06 20:28

ahtn... det lyder fornuftigt nok, at hun gerne vil tjene sine egne penge, men det er ikke altid godt, at
få hjælp fra "inderkredsen" for venindens datter vil ikke kunne gøre rent, som du selv vil gøre det, så du må være meget diplomatisk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-06 20:50

Hun skal holde et helt hjem rent, det kan du ikke forlange at en pige på 13 år kan.
Det eneste hun ikke skal sørge for er opvask og vasketøj.

Jeg forstår godt at hun vil tjene penge, men at bruge en venindes datter er ikke godt

Godkendelse af svar
Fra : ahtn

Dato : 09-09-06 09:11

Tak for svaret pirt03.

Kommentar
Fra : stef-jaque

Dato : 07-11-07 15:13

hej vi er to piger på 13år. der gerne vil gøre rent for dig men vi vil sige 50kr. i timen hver.

Kommentar
Fra : AGnetee

Dato : 09-12-09 18:29

Hej!

Jeg er nu 14 år. Jeg gør også rent hos nogle, det er 1-2 timer om ugen. Jeg får lige nu 50kr i timen for det. Men jeg vil nu sige at det er lidt for lidt! Og hvis du kun vil give hende 35-40 kr - ja så tror jeg ikke hun vil blive ved!

ps. Jeg gør også rent for min mors veninde! Det går da fint? :D