/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DVD format?
Fra : traveldreamer
Vist : 270 gange
100 point
Dato : 23-12-02 10:14

Hej

Jeg skal købe en DVD-brænder til min PC, men er i tvivl om jeg skal købe en brænder der kan brænde i Plus format eller i minus format. Hvad er det mest gængse format eller fremtidige format og hvad er i øvrigt forskellen? Er der performance, eller komprimering?
Det skal afvikles på en alm. DVD-afspiller.

På forhånd tak

Traveldreamer

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-12-02 11:37

Hej Traveldreamer

Først bør du kigge på denne liste der viser dig hvad der er kompatibelt med hvad

http://www.dvdplusrw.org/resources/compatibilitylist_dvdvideo.html

Jeg leder i mellemtiden desperat efter et indlæg jeg engang skrev om det samme

mvh srhansen

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 23-12-02 11:41

Du kan afspille både plus og minus DVDér i stort set alle drev, men kan kun brænde minus skiver i minus-brændere og plus i plus. HP og Sony benytter plus teknologien, mens Pioneer og et par andre firmaer benytter minus, som i øjeblikket også er det mest brugte format.
Det fremtidige format er sandsynligvis ingen af ovenstående, da der er voldsom udvikling på området, men du vil ikke få problemer med at brænde disse skiver eller nyere, hvis du køber en fremtidsikret multibrænder som Sony´s DRU500A OG DRX500L:
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=12393

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-12-02 12:25

Nåh, den er smuttet

Indtil for få måneder siden så det ud til at DVD+ standarden skulle vinde, da de næsten alle store firmaer og microsoft havde valgt at understøtte denne standard. På den anden side stod så Pioneer alene med deres DVD- brændere.
Vi forbrugere ville det dog anderledes end de store producenter . Da prisen på dvd- skiver er langt mindre end prisen på DVD+ skiver og da DVD- skiver passer i næsten alle DVD afspillere har de fleste valgt at købe en DVD- afspiller istedet for.
Det faktum at det Pt. kun er RICOH der laver DVD+ - DVD+RW drev og det kun var HP og RICOH der solgte drevene sammenholdt med at DVD- DVD-RW drevene var billigere var/er en medvirkende årsag til så mange valgte DVD- standarden.

Idag står valget mellem topmodellerne:

Pioneers DVR-A05 pris ca. 2.900 kr.

Denne skulle ifølge test være førende på hastighed og kompatibilitet. En del brændere "døjer" med ikke at kunne brænde
alle skiver, det skulle dette drev være en del bedre til.

Den anden topmodel:

SONY'S DRU500 pris ca 3.400 kr

Klarer alle formater dvs. DVD- , DVD-RW og DVD+ , DVD+RW , det er til gengæld ikke nogen garanti for at den kan brænde alle fabrikater af skiver.
Med dette drev er man altså helgarderet, drevet brænder dog kun med den halve hastighed af Pioneer drevet og er lidt dyrere.

Jeg håber det var en hjælp

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-12-02 12:51

Hej srhansen,

muligvis denne her... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/8130

der var vi ihvertfald inde og snakke om emnet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-12-02 12:56

Hej Strarup

Ja lige nøjagtig, det er fordi den endte lidt "of topic" jeg ikke kunne finde den

I øvrigt rart at høre fra dig igen, vi har jo fået både online tæller og smiley's i mellemtiden

mvh srhansen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 23-12-02 18:37

hejsa

her er et citat fra sidste nummer fra datatid

DVD drev bræder alt.
glem alt om cd-r/rw, dvd-r. dvd+rw dvd-rw og hvad der i øvrigt findes af formater
LG Electronics har netop sendt er regulært multidrev på markedet, som skulle kunne læse og skrive alle eksisterende cd- og dvd typer.
DVD Multi DriveGMA4020B kan bla. brænde og sidenhen overskrive en 4,7gb DVD-RW
1000 gange og overskrive en DVD-RAM op til 100.000 gange.
læse hastighed er 32x
dvd skrive er 10x
og cd-r 12x
dvd-r skrivning 2x
ifølge LG vil prisen ligge komme til at ligge på kr. 2,799,- incl moms
indtil videre findes drevet kun i intern version.
(pebr)
citat slut

så mon ikke man skulle vente et par dage endnu med at investere i et nyt drev ?
det forlyder også at alm. dvd brændere falder i pris. i løbet af 3- 6 måneder, Prisen vil komme til at ligge omkring 1.000,- til 1.300,-

mhv
dk

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 23-12-02 18:51

Hej dk

Se det er hvad jeg kalder gode nyheder
Strarup havde godt nok tidligere varslet stort prisfald på DVD-brændere, men det luner bestemt at få det bekræftet
Med hensyn til LG har jeg kun gode erfaringer. Jeg har selv en 19" monitor fra dem og firmaet jeg arbejder i har en del 17" skærme. Deres CD-brændere er så vidt jeg husker kåret som "best buy" af flere uafhængige medier. Men om 3-6 mdr. er SONY's drev garanteret også faldet tilsvarende. Så med det dig og strarup skriver, tror jeg du har ret i at det er en god ide, at vente hvis ikke man har et akut behov.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 12:21

"traveldreamer" <traveldreamer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:atAN9.12329$Hl6.1389790@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg skal købe en DVD-brænder til min PC, men er i tvivl om jeg skal købe
> en brænder der kan brænde i Plus format eller i minus format.

Du kan jo købe en, der kan det hele:
Sony DRU500A Internal Retail

Find den på www.edbpriser.dk

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre
www.ewire.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 12:54

traveldreamer ytrede sig i
<atAN9.12329$Hl6.1389790@news010.worldonline.dk> med dette:

>Hej
>
>Jeg skal købe en DVD-brænder til min PC, men er i tvivl om jeg skal købe
>en brænder der kan brænde i Plus format eller i minus format. Hvad er
>det mest gængse format eller fremtidige format og hvad er i øvrigt
>forskellen? Er der performance, eller komprimering?

Der er intet der tyder på at der kommer en fælles standard for DVD
formatet i nær fremtid. Derfor kan den brænder du køber benytte et
forkert format om et til to år, selvom det nu er det dominerende format.

Her er nogle links der kan hjælpe med at forstå problemet (som er meget
lig BetaMax vs. VHS vs. Video2000 krigen - hvorfor firmaerne ikke har
lært af den er, for de fleste af os forbrugere, ret uforståeligt):
<http://216.239.37.100/search?q=cache:_YdPyzBXRgkC:www.asahi.com/english/business/K2002091300305.html+dvd+format+war&hl=en&ie=UTF-8>
- Primært om DVD som afløser for VHS
<http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/news/0008/dvd_format_war.shtml>
- Overordnet beskrivelse af formaterne
<http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html>
- Fremragende FAQ der kan svare på de fleste spørgsmål om DVD.

>Det skal afvikles på en alm. DVD-afspiller.

I såfald bør skal du være opmærksom på at de er kompatible, så hvis du
allerede har en DVD-afspiller, bør du kikke på hvilke formater den
understøtter og forvente at skulle købe nyt om 2-4 år, når der
forhåbentligt er kommet en løsning på format-krigen.
--
Mvh
Allan Stig Kiilerich Frederiksen