/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Planlagt vedligehold
Fra : CLAN
Vist : 2602 gange
366 point
Dato : 06-08-06 12:10

Hejsa
Sidder der nogen med et godt bud på et gratis (freeware el. shareware) bud på et program til planlagt vedligehold?
Hvis programmet er MS-Office kompatibelt, er det kun en fordel. Tænker her på Access eller Excel, og spørger derfor i dette forum, da der jo ikke er grund til at opfinde hjulet endnu engang.

Færdige program-pakker, som ikke fylder for meget, har også interesse. Disse skal dog være Windows kompatible, helst til WinXP.

Forhøjer points, alt efter hvad der fremkommer.

Hygge og fortsat god sommer
Søren

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 12:13

øhhh - du kan jo planlægge vedligeholdelse af din pc under planlagte opgaver - så hvorfor vil du have et ekstra program ???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-06 12:22

miritdk
Nåh ja... som du sikkert kan se, så udtrykker jeg mig ikke helt så klart i dag (skyldes sikkert dagen i går - Heavy BBQ).
Vedligeholdsprogrammet er til maskinelt udstyr samt certifikat kontrol af løftegrej, så vi er lidt væk fra PC'ens vedligehold

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-06 12:26

... altså noget med at maskine xxx skal ha' skiftet olie ved xxx timer, skiftet filtre ved yyy timer, overhales ved timer.
Programmet skal indeholde funktioner hvor disse "opgaver" kan indtastes, give "alarm" når man nærmer sig intervallet.
Jeg ved godt at der findes op til flere købe-pakker på dette, men findes der noget lidt mere "tyndt" out-there?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-06 12:26

det går godt i dag

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-08-06 12:31

bare dejligt CLAN ... heldigvis ikke noget jeg har en disse forstand på

(tænker straks kalender - eller overvågning)

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 06-08-06 13:17

Du kan jo altid kigge på http://da.openoffice.org/index.html
Det er samme funktionalitet som MS Office, men hele pakken er gratis.
Skulle mene der er noget der kan bruges.
Du skal godt nok selv lave databasen, men så er den også kompatibel med Access.
Men du tænker måske på et specifikt program hvor databasen er lavet i forvejen?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 06-08-06 14:02

MacMadsen
Jeps! Tænker på en "færdig-pakke"
Kender godt OpenOffice og Access men som nævnt ovenfor, ingen grund til at opfinde hjulet igen

Accepteret svar
Fra : storgaard

Modtaget 366 point
Dato : 06-08-06 17:36

Hvis vi går over i det engelske, er der flere mindre programmer for det man kalder "Planlagt vedligehold".

Vedligehold kaldes maintenance på engelsk.
Her er et link til et gratis program.

http://www.cworks.com.my/cw_download.asp

Iøvrigt er der Den Danske Vedligeholdsforening
http://www.ddv.org/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 06-08-06 19:57

Kan du selv se, hvad du mangler,,,,,,,,
hvis du render over det.
Ikke for at genere, men har flere programmer,
der burde virke efter hensigten.

Men JEG har aldrig haft brug for en tid,
ved motorolien/skift dato, next o.s.v
Og så den VÅgner mig, da der skal indsættes LIDT data først.
Mvh

Kommentar
Fra : Baxon7

Dato : 07-08-06 06:16

davs

vedligehold med hvad?? kun med MS-Office??

eller mener du nogen med fx. avg antivirus,Ad-Aware,Diskdefragmentering..sådan da
vedligehold pc??

eller hvad præsic du vedligehold med??

baxon7

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 07-08-06 07:08

Hej baxon7 Læs mit indslag 06-08-06 12:26 hvor andre stiller samme spørgsmål
Vi tager den igen
Programmet skal ku' holde styr på time-tal, dato interval, evt. km. tal og så skal man ku' indskrive en vedligeholdelses-tekst samt kommentarer. Ditto skal programmet gøre opmærksomt på når tallene nærmer sig, eller overskrider, de indtastede normer (grænse værdier).
Programmet skal holde styr på roterende udstyr (pumper), kørende materiel samt løfteudstyr.
Jeg kan sagtens selv lave noget i Excel eller Access, men som sagt er jeg på udkig efter et lille program der kan håndtere disse opgaver. Programmet skal helst være gratis (free-, share-ware), da det ikke er omfattende vedligeholdelses opgaver, der skal styres/holdes kontrol med.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-06 09:31

storgaard... der er godt nok mange at gennemgå på http://www.cworks.com.my/cw_download.asp
OK her er i hvert tilfælde lidt for enhver smag, så mon ikke jeg til sidst finder den rigtige. Lige nu er der i hvert tilfælde et par stykker, som kan bruges.
Ind til nu er det, det bedste bud

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 09:54

Clan - når du først har taget dig sammen så har du jo Access lige ved hånden.
Eller Excel med en lille vba med msgbox på cellen ud for olieskiftedatoen
Den meget enkle: http://clocx.fi.cz - den passer spisetiderne for mig

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-06 10:15

e.c. hvorfor skulle jeg selv (kan godt, men vil ikke spilde tid på det), der findes jo meget på nettet
storgaard dit tidligere link fik mig på dette spor, og det er her jeg er ved at gennemgå "stakken" http://www.plant-maintenance.com/maintenance_software.shtml

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-08-06 10:18

Hej Søren.

Hvis du har ansvaret for en større maskinpark (bearbejdningsmaskiner, produktions- og procesudstyr m.m.) så kan du ligeså godt kaste dig over et professionelt værktøj med det samme.

Det er "fedteri" hvis du prøver at snige dig igennem set i forhold til de produktionstab der kan forekomme hvis ikke de forebyggende vedligehold udføres rettidigt.

Men ellers kunne dette være et godt bud, hvis du kan/vil benytte en engelsk brugerflade. Der er en 30 dages trial-udgave.

http://www.smglobal.com/fastmaint/download.htm

Ellers er der noget freeware på www.download.com - søg på CMMS .... og få f.eks. dette:
http://www.download.com/Cworks-CMMS-Free/3000-2064_4-10430790.html?tag=lst-0-1

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 08-08-06 10:21

PS: Sidstnævnte fordrer MS Access installeret på din PC.

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 08-08-06 16:23

Tak for svaret storgaard, tæt løb, men du kom først