/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Trailervægt
Fra : Mr3xS
Vist : 4736 gange
100 point
Dato : 01-08-06 16:10

Jeg syntes altid det er noget rod med de trailervægte... Spørgsmålet er som følger:

Hvis man har en bil der har en totalvægt på 2500 kg, og må trække 2200 kg, hvor meget må man så køre med med helt almindeligt kørekort til bil på maks 3500 kg.? Jeg har hørt to svar:

1. Bil og trailer må maks total veje 3500 kg. Trailerens totalvægt må altså ikke overstige 1000 kg.

2. Man går ud fra den aktuelle vægt. Man må altså køre med en 2200 kg. trailer efter bilen, og selvom den samlede vægt langt overstiger 3500 kg. så går det hvis den aktuelle vægt ikke overstiger 3500 kg. Så kan man køre med en kæmpe trailer, men hvis man kører med flamingokugler ( ), så går det.....

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 01-08-06 16:19

du kan regne faktisk køre med en bil hvor dens totalvægt er 3500 kg så må du gerne ha en tralier på 750 kg efter stadig på lille kørekort

men ellers er reglene at vogtoget ikke må over stige 3500 kg kun i ovenståen tilfælde og ja det er rodet regler politiet kan heller ikke fine ud af den selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 16:21

Du kan se om du kan blive klogere af dette.. Der er tale om at reglerne skal ændres til næste år,
således at alle med trailere over 750 kg med påløbsbremser skal have BE kørekort

Reglerne for trailerkørekort

Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører person- og varebiler med en tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, sammen med påhængskøretøjer med en tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

Når du har almindeligt kørekort, må du køre med et påhængskøretøj med en totalvægt over 750 kg. Men der er to betingelser, som skal være opfyldt.

Reglen om bilens egenvægt + 50 kg
Reglen om egenvægt + 50 kg angår primært små og mellemstore biler. Bilens egenvægt + 50 kg skal være større eller lig med:

Den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i følge bilens registreringsattest
Eller

Påhængskøretøjets totalvægt i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
Reglen om en samlet totalvægt på max 3.500 kg
Reglen om, at køretøj og påhængskøretøjs samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg, angår primært biler med en totalvægt på over 2.000 kg. Altså store varebiler og mange firehjulstrækkere. Den samlede totalvægt for bil og påhængskøretøj må max være 3.500 kg. Den samlede totalvægt er bilen og påhængskøretøjets totalvægte lagt sammen.

Bilens totalvægt står i bilens registreringsattest
Påhængskøretøjets totalvægt står som den maksimale påhængsvognsvægt med bremser i bilens registreringsattest og som totalvægt i påhængskøretøjets registreringsattest. Tallet varierer, men du tager som hovedregel det største.
Kørekort B eller B/E
Det handler om papirarbejde, når du skal finde ud af, om et almindeligt kørekort kategori B er nok.

Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har regnet på det ved at se på vægtangivelserne på hhv. bilens og påhængskøretøjets registreringsattest.

Eksempel
Hvis bilens registreringsattest fortæller at påhængskøretøjets maksimale totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt + 50 kg er 1.250 kg, ja så kan du køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at du kan køre med et påhængskøretøj, som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt + last ikke må overstige 1.200 kg

fra dette link http://www.sikkertrafik.dk/164e3e80

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 01-08-06 16:22

>thyfoon: Ikke forstået (jeg kan ikke forstå hvad du skriver )

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-08-06 17:39

Der er tre betingelser der ALLE skal være opfyldt for at man ikke behøver påhængskort:

A: Bilens egenvægt + 50 kg, skal være større end påhængets største totalvægt i følge bilens registreringsattest for vægtgrænser for påhæng (Det er det som traileren vejer med det gods der er læsset på den).

B : Bilens egenvægt + 50 kg skal være større end påhængets største tilladte totalvægt ifølge påhængets registreringsattest.

C: For både A og B gælder det, at bilens tilladte totalvægt og påhængets tilladte totalvægt (i følge lasteevne som den fremgår af de to registreringsattester) IKKE må overskride 3500 kg tilsammen.

Citeret fra Rådet for større færdselssikkerhed's pjece: Påhængskøretøjer, vægtgrænser og kørekort.

Regal C er den der gør, at man ikke kan koble en hvilken som helst trailer bagefter bare man kun fylder flamingokugler i den

mvh dova

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 01-08-06 19:28

hvis du har en bil med totalvægt på 3500 kg så må du gerne sætte en tralier efter din bil på max 750 kg det er lovligt på et alm b kørekort

ellers er reglen at din bils vægt plus trailernes væget ikke må overstige 3500 kg gør den det så kræves det BE KØREKORT men
Citat
hvis du har en bil med totalvægt på 3500 kg så må du gerne sætte en tralier efter din bil på max 750 kg det er lovligt på et alm b kørekort
men ja det6 er forvierne regler

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 19:30

Ja, de regler er noget rod, det bliver væsentligt nemmere at hitte rede i, når de nye regler træder i kraft, men også dyrt for rigtig mange, et BE-kørekort koster ca. 3.500,00 kr

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 01-08-06 21:27

norsted1 lyder ikke så dyrt hvor i landt bor du
i svendborg hvor min svigerfar bor har det koste ham 5500

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-06 21:53

Thyfoon..... Nordsjælland, min mand tog det for knap to år siden, men det skulle da ikke undre mig om prisen stiger, når det bliver lovpligtigt at have det for at køre med campingvogn mm

Kommentar
Fra : g_h

Dato : 02-08-06 03:02

I linket fra Nordsted, kan man gå videre til ene side:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
Her kan du indsætte din bil og trailers tal og få at vide, om du må køre med det

Gert

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-08-06 08:27

Tak for svaret dova. Og tak for hjælpen til alle jer andre også