/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
dyrplageri -hvad gør man?
Fra : bellina
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 30-07-06 10:32

et par der bor på vores vej har to mindre hunde. Udover at de er skidegenerende for omverdenen så har vi andre på vejen ikke kunne undgå at bemærke at de vist ikke er så sunde og raske som man kunne ønske. Den ene har en stor byld ved øjet, den anden en byld på størrelse med en knytnæve i bagdelen. Jeg kan huske at have set et afsnit af animalpolice på BBC hvor de netop tvangsfjerner en hund der har sådan en byld bagi -simplethen fordi det er meget smertefuldt og kræver øjeblikkelig indgreb... Min kæreste har ladet en bemærkning falde om de ikke burde gå til dyrlæge med hunden, men fik svaret at det kunne ikke betale sig da hunden alligevel var gammel
() En anden nabo har også kommenteret det for hundens mennesker, men uden held... Hvad i alverden gør man? Efter min mening er det dyrplageri, og jeg synes det er dybt uansvarligt ikke at tage sine dyr til dyrlæge når de fejler noget.. Det skal siges at disse naboer ikke er helt velfungrende i hovedet!

Man burde jo have sådan et dyrepoliti herhjemme der kunne tage sig af sådanne ting. Jeg ved ikke hvem der ellers gider beskæftige sig med den slags, politiet gør nok ikke eller hvad? Jeg kan huske at jeg sidste år ringede til dyrenes beskyttelse og anmeldte vanrøgt af en hest, men de var rimelig uinteresserede og henviste til politiet som direkte hånede mig og sagde "og hvad ved du så om dyr"? (siden jeg kunne udtale mig om den slags -hesten havde en betændt og blodig byld på maven som generede den kraftigt i mange uger).. Så man gider jo næsten ikke den slags?

Hvad ville I gøre?

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : 1stanley1

Dato : 30-07-06 10:36

Ring til politiet med det samme

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 30-07-06 10:40

Jf Dyreværnslovens § 21 er det politiet der skal tage sig af den slags
Citat
§21. Behandles dyr uforsvarligt, kan politimesteren (politidirektøren) give den ansvarlige pålæg om dyrets behandling. Er dyret sygt eller kommet uhelbredeligt til skade, kan politimesteren (politidirektøren) meddele pålæg om aflivning af dyret, hvis det vil medføre unødig lidelse at lade det leve.
Stk. 2. Pålæg skal meddeles skriftligt. Inden der meddeles pålæg, skal politimesteren (politidirektøren) indhente en erklæring fra en dyrlæge og om fornødent fra kredsdyrlægen. 3) Endvidere skal den, der har ansvaret for dyret, have lejlighed til at udtale sig.
Stk. 3. Stk. 2 kan fraviges i det omfang, det er nødvendigt for at afværge en væsentlig lidelse for dyret.
Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) afholder omkostningerne ved sagens behandling, men kan kræve beløbet refunderet af den, der har fået pålæg. Refusionskravet tillægges udpantningsret.

Så hvis jeg var dig ville jeg rette henvendelse til politiet igen, og sige du har mistanke om at 2 hunde bliver vanrøgtet.
Du kan læse hele loven her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050034429-REGL
SÅ håber jeg du får en bedre behandling denne gang.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 30-07-06 11:11

Hej

Det er helt sikkert noget politiet skal tage sig af, men der skal mere end meget til før der sker noget. Og et dyrepoliti har mange jo foreslået gennem årene, men politisk er der jo desværre ikke interesse for det forslag.

Lidt groft sagt kan man måske få den tanke at der "ikke er stememr i dyr", og derfor er politikerne ikke så interesseret.

Vi fik den 1. februar selv stjålet to hvalpe fra en opdrætter der havde brugt min han hund. Det er opklaret hvem tyven er, men vores advokat har ikke kunne få oplyst hvor hvalpene er, og politiet valgte at sige vi skal køre en civil retssag, da de ikke ville køre en sag.

Den sag lægger nu på 2 måned hos statsadvokaten, og vi ved stadig ikke hvor de to hvalpe er, eller hvordan de har det, så det er en tung omgang når det drejer sig om overtrædelse af reglerne omkring husdyr.

Jeg syntes du i første omgang skal tage en snak med naboen, og prøve at få dem til at gå til dyrlægen med hundene, der er jo desværre mange mennesker der ikke selv er klar over hvordan man bør passe et dyr, så derfor kan det være godt at prøve at tale med denm, og prøve den vej først.

Hjælper det ikke kan du så til politiet fortælle at du selvfølgelig har talt med familien, og prøvet at få det ordnet uden at andre skal blandes ind i det.

Held og lykke med snakken

Frank

Kommentar
Fra : babee

Dato : 30-07-06 11:12

nu vi er ved det vil jeg da lige give dette link laver også lige et tip med det

http://www.dyrepoliti.underskrifter.dk/

Kommentar
Fra : henrikls

Dato : 30-07-06 11:15

Dette at rette henvendelse til politiet, er nytteløs, da de kun er 2 på arbejde, og der er 3 røverier igang, så tager de hellere det der er noget ved.
Ring til dyerværnsforeningen. http://www.alledyrsret.dk/ 40 86 45 03 - gerne anonymt.
De hjælper gerne, lad være med at gøre noget i selvtægt, det rammer ofte dig selv.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 30-07-06 11:25

www.alledyrsret.dk

De går lidt mere probat til værks.

Ellers prøv http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/ igen. Der er et link til "Anmeld vanrøgt af dyr".

Jeg har engang henvendt mig, og da var de positive.

Hvor i landet er det? Der er måske forskel på kredsformændene i de forskellige distrikter.

Jeg har af en politimand fået at vide, at man også kan gå gennem dansk kennel klub. Jeg har nu ikke selv indtryk af, at de tager sig af den slags sager, men det var måske et forsøg værd.

Men i bund og grund er det politiets opgave. De siger bare, at de ikke har mandskab til det.

Men man skal ikke bare se på det, for så er man selv medskyldig.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 30-07-06 11:30

Du kunne evt. også spørge en dyrlæge til råds.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 01-08-06 09:39

Blot en lille oplysning:

08-06-2006 Til jeres info, har Lene Espersen oprette et Dyrevelfærdskontor/dyrepoliti, hvor vi nu kan fremsende alle vores sager, hvor myndighederne svigter.

Der kører i disse dagen mails rundt om at underskrive for at oprette et dyrepoliti, men det er altså blevet oprettet.!!

dogsdating har modtaget en henvendelse fra Justitsministren.

Sakset herfra:

http://www.dogsdating.net/moredogsdating/dogTraderExpress.aspx

Kommentar
Fra : lsdmulle

Dato : 09-08-06 17:13

Hejsa!

Man kan også kontakte den lokale kredsformand indenfor dyrenes beskyttelse. De tager ud og kigger på sagen, og de vil også gøre noget ved det. Du kan sagtens være anonym.
Jeg har med held henvendt mig nogle gange til vores kredsformand og hun har gjort noget ved tingene.

På denne hjemmeside http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/dbkredse.nsf/kredse?openview&count=10000&exp=372995f3bbc59421c1256f0100270e3c&restricttocategory=Vejle%20Amt#amt kan du finde en oversigt over de forskellige kredsformænd.

Hilsen lsdmulle