/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udlægning af stabil 2
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 29-07-06 20:02

Der er lavet 3 rum af sokkelsten og i de rum skal jeg lægge cirka 40-50 cm stabil,hvordan undgår jeg at sokkelstenene skrider ved presset fra stabilen og sker det?
Hvordan ved jeg at stabilen er banket ordentligt?
Mvh alex

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-06 22:25

Normalt lægger man stabil og vibrerer for hver 10-15 cm så det bliver så hårdt at du ikke kan jokke mærker i det....
Bagefter graver man render til Fundablokke (sokkelsten).
Som det vilel have sagt i Tuborg-reklamer.
"Det er en Ommer...."
God fornøjelse
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-06 22:30

Normalt lægger man stabil og vibrerer for hver 10-15 cm så det bliver så hårdt at du ikke kan jokke mærker i det....
Bagefter graver man render til Fundablokke (sokkelsten).
Som det vilel have sagt i Tuborg-reklamer.
"Det er en Ommer...."
God fornøjelse
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-07-06 22:31

Hm-Der var nogen der mente at det skulle med 2 gange....
Thø hø...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-07-06 22:37

nu kommer det jo også meget an på hvad gruset skal bære
er det en pakeringsplads til lastbiler eller en cykkelsti , der er stor forskel på hvad det kræver

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 29-07-06 22:45

Der er til en carport str 42 kvm,som skal laves i 3 nivauer,grundet vejens hældning,der hvor personbilerne skal holde bliver der cirka 15 -20 cm højde forskel i dækkene(så de passer med vejens hældning så man kan køre ubesværet ind,oven på stabil bliver lagt et 8 mm støbenet og 12 cm beton oven på med et slidlag pudsla ovenpå og naturligevis aco dræn i hver sektion
MVH Alex

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 100 point
Dato : 29-07-06 22:53

når du vil ofre så meget på det , er det eneste rigtige at ofre de sidste 300 kr til leje af en ordentlig vibrator og et par ekstra timer med at få det lagt ud i flere lag
som tidligere nævnt , skal du lægge det ud i 10-15 cm af gangen , afhængig af hvor stor en vibrator du får
kør over hvert lag 2-3 gange med vibratoren , så er du sikker
hvis sokkelstenende er støbt fast , skal du ikke være bange for at de skrider , bare hold en afstand på 10 cm til dem med vibratoren , det kan sagtens holde selvom den smalle kant ikke er vibreret hårdt sammen

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 29-07-06 22:58

Der er fyldt beton i sokkelstenen og de står tre i højden og den sidste sten er under jorden
Mvh alex

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-07-06 23:00

så er der ikke noget at være nervøs for , du skal være ualmindelig uheldig hvis noget går galt hvis du bare følger ovenstående

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 30-07-06 11:07

Tja så er det jo nu man kan spørge - når du ikek har fået komprimereret underlaget inden du satte dine fundablokke, hvordan er du så sikker på at disse står på noget der ikke sætter sig.
Mange revner i huse skyldes sætninger i soklel / fundament.
I store træk er der noget rigtigt i nogle af de øvrige indlæg.
Men uanset hvad du stavler oven på er der jo en årsag til at du bygger på Fundasten - så er det jo ikke en let skillevæg du sætter op.
Der er vigtigt at dine Fundablokke står stabil, nom mere end at din stabil er komprimeret vildt hårdt(som det ser ud nu).
Men ellers er rækkefølgen som beskrevet i mit første indlæg.
Jeg ville lave det om, lappe løsninger er skyld i de fleste skader på byggerier.
Mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 29-10-06 14:54

Tak for svaret bredker.