/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lysdæmpere tænder selv ???
Fra : xircom
Vist : 8545 gange
200 point
Dato : 29-07-06 13:18

Hej Alle,

Dette er blevet til et noget speget problem. Vi har lige bygget hele huset om og indbygget 98 halogen spots. Stjernehimler osv.
Vi har brugt jernkerne trafoer til alle installationer over 3 stk. halogen og til alle dem der driver 3 stk halogen har elektrikkerne brugt LYSDÆMPER TOUCH IR 180CR HVID fra Fuga. De kan bruges både som lysdæmper kontaker el. som reelle lysdæmpere der sidder hved HFI relæet sammen med alle de andre lysdæmpere. Problemet er at 4 steder i huset er der brugt dem fra Fuga og de tænder selv, så vi kan komme hjem til et hus hvor lyset brænder 4 steder og de kan tænde midt om natten. Hvad sker der ??
Elektrikkerne har prøvet at udskifte dem med en ny sending fra Fuga som godt havde hørt om problemet, men hvad årsagen var vides ikke. De gør det stadig efter udskiftning. Fuga forslog så at der skulle sættes en modstand ind direkte på udgangen fra HFI relæet, for at tage de små peeks af overspænding, dette har da også hjulpet lidt. Fuga siger nu at det måske kan være køleskabet el. frysere der sender forkerte signaler tilbage igennem el-nettet ??
Er der nogle der ved havd h...... man gør ved dette problem.

Undskyld det lange spørgsmål

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 29-07-06 15:19

sønnen siger at han ikke har været ude for det før ( er eliktrikker ) , men at hvis fuga siger at køl eller frys kan være årsag til dette , kan det muligvis løses ved at skifte sikringsgruppe
hvis de omtalte dæmpere får strøm fra samme sikringsgruppe som køl eller frys
du kan sikkert få skiftet rundt på grupperne i tavlen , eller montere en ekstra gruppe ( kræver en eliktrikker )
men først kan du prøve at sætte de 2 ting på en forlængerledning , der får strøm fra et andet sted , hvor du er sikker på kontakten er sat til en anden gruppe ( så ved du om det er dem der er årsagen ) ( kan jo så være der så er en anden spot der tænder selv )
når du finder årsagen kan du jo så få lavet om i tavlen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-06 15:21

Jeg går ud fra elektrikerne har monteret fase nulleder korrekt.
Muligheden er så de omtalte peeks fra termostater i huset.
Mål lige netspændingen, 230 V er den for høj kan det skabe problemer.
Jeg har set eksempel på 260 V.
Da forbruget ikke er så stort om natten vil spændingen stige.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-06 15:23

En datalogger koblet på nettet om natten vil kunne afsløre fejlkilden.
Måske kan jeres elforsyning hjælpe med dette.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-06 15:30

Lidt brændte men fungerende relæ/termostatkontakter kan lave mere "støj" på
elnettet. En mulig fejlkilde.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 29-07-06 17:39

Hej Xircom

Vi har i anledning af et guldbryllup givet mine svigerforældre nye lamper .
Lysekrone, standerlampe, lampetter med finger touch.
Dagen efter de var blevet monteret tændte hele skidtet, undtagen standerlampen. Dette gentog sig hver lørdag, Få gange om søndagen.
Underlig nok kunne min svigerfar ikke bruge fingertouchen.
Efter nogle måneder var de ved at overveje, om de lamper skulle ned igen.
Til alt held var jeg modtager af Herstals nyhedsbrev og heri fandt jeg svaret.
Her stod det at Walkie Talkie og andre sender/modtager kunne sende på samme frekvens og forstyrre lamperne.
Løsningen var: At de skulle lade være med at melde deres duer hjem via Walkie.Det var den der tændte lyset.
Løsningen på: Min svigerfars problem, han skulle bruge oversiden af hånden , da hans fingere er ualmindelig tørre,så derfor virkede touchen ikke.

Jeg ved ikke om det kan hjælpe dig
Men en sommerhilsen herfra.
Rita

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-07-06 19:57

Et ubegrundet gæt - stor fugtighed i luften.

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-07-06 20:23

Trådløs styring i dag er lidt problematisk da der er mange hf signaler i vores omgivelser som kan omsættes til energi som derefter så at sige kryber ind til relæstyringens nervecenter og forårsager at styringen kipper til eller fra.Nu kender jeg ikke "fugaen" men forstår at der er tale om infrarøde sensorer, såfremt ja så: har vi at gøre med sensorer som i virkeligheden ar baseret på en diode.
Dioderne kan opfange Hf signaler og forvanle disse til en jævnspændingsompuls som derefter kan lave julelege med styregruppene. Det er næppe sansynligt at et køleskab kan forårsage disse forstyrelser det er mere sansynligt at det er ledningerne mellem styreelktronikken og lamperne som virker som antenner og derfor opsamler energierne.
Jeg vil gerne høre mere om propblemet og evt prøve at finden den egentlige årsag/er
Mvh OW

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-07-06 20:41

Jeg tog lige et kig på produkterne via nettet.
Et par eventuelle bud på en løsning skulle så være at anbringe en såkaldt ferritkerne på ledningssættet der går mellem styreelektronikken og lamperne, kernen skal så kvæle en indkommende højfrekvens. Også såfremt styreelektronikken sidder i en metalæske eller kapsel kunne man forsøge at forbinde en jordledning til dem/denne.

Fra tidernes morgen. Min nabo havde et fjernsyn med en mekanisk fjernbetjening ultralyd "år 1964" og en pudelhund. Hans fjernsyn slog til og fra i tide og utide. Vi fandt efter en tid problemet.
Hunden havde fået et nyt halsbånd "metalkæde" hvorfra en lille metaskilt hang og dinglede.
Denne kombination fremkalte en svag mekanisk støj som bar særlig udpræget når hund legede med sit gummidyr. Støjen viste sig at være i området hvor modtageren følsomhed lå.
Mvh OW

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 29-07-06 22:09

Hej Igen,

Nu er det sådan at Fuga lysdæmperen kun bruges som dæmper og der sider almindelige stikkontaker med fjeder, så man ikke kan se at alt lys i hytten kan dæmpes. Jeg bruger altså ikke IR funktionen. Dog har nogle af svarerne fået mig til at tænke anderledes. Ideen med at få målt spændingen om den evt. er 260V om natten er en god ide og så vil jeg prøve at se om det kan være mit trådløse lan der evt. laver kuk i det. Man kan nemlig godt skifte frekvens på det trådløse, men jrg tror stadig det sender på samme hertz???
Jeg kunne godt tænke mig at oploade et billede af hele installationen, det kunne jo være at elektrikkerne har sat noget ved siden af hinanden der ikke skal være tæt på. Er der nogle der ved om jeg kan oploade et billede i kan se??

Mvh Martin

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-07-06 23:34

Uploading af billeder :
http://peecee.dk/
Gambrinus

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 30-07-06 08:46

Er du sikker på at det er en ir lysdæmper der er brugt? For disse kan kun fjernbetjenes med en fjernbetlening! Er der i nærheden af lysdæmperne placeret en relæ, kontaktur,kiprelæ....... til noget udv. lys eller lignende, så kan det nemt være fejlkilden!

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 30-07-06 11:11

Jeg er ikke sikker på at de nye elektrikkerne har installeret er med IR, men jeg har oploadet et billede i kan se på. Billedet viser installationen i stue etagen og 2 af de lysdæmperer der er problemer med. Hjælper det ?
http://peecee.dk/?id=49087

Mvh Martin

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-06 11:20

Den dørklokke har jo transformator - mon den kan drille.

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 30-07-06 12:08

Dørklokken er med batterier og er først sat op i sidste uge, så jeg har svært ved at tro det kan være den.

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : xircom

Dato : 30-07-06 12:09

Til Oldwiking.

Ved en elektrikker hvad en ferritkerne er??

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 27-08-06 17:46

Hej Xircom

http://lamperstrax.dk/fifogfakta.asp

Så fik jeg lige nyhedsbrevet fra lamperstrax, fandt siden med fif og fakta så her har du linket.

Håber den kan give dig et svar.

Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Andreas_madsen

Dato : 13-09-06 18:49

Er du sikker på at den lysdæmper du har er en LYSDÆMPER TOUCH IR 180CR HVID, i så fald vil det ikke virke fordi ( jeg oversætter nu produktnavnet):

Lysdæmper: .... giver sig selv

Touch: berøring, i modsætning til mekanisk hvor man skal dreje eller skubbe en justering frem og tilbage med hånden

IR: infra-red, kan fjernbetjenes med en fjernbetjening, IR-udgaven har et lille "hul" i øverste venstre hjørne, her sidder en modtager til infrarødt lys

180: er bare modellen

CR: ER TIL ELEKTRONISKE TRANSFORMERE (de små lette trafoer), du skal bruge en LR - model (som er til jernkerne trafo, de store tunge )

Konklusion, bed elektrikeren om at finde nogle LYSDÆMPER TOUCH IR 180LR HVID, altså en LR-model istedet

Kommentar
Fra : serverman

Dato : 04-11-06 23:08

Jeg lavede sidste år et hus med 130 spots og nogle af stederne har jeg også monteret LKs Fuga Touch-dæmpere og her har vi problemer med, at lyset nogen kan slukker af sig selv. Lyset i entreen bliver fx styret med et kiprelæ og jeg har opdaget at typisk når lyser bliver tændt der, slukker lyset ude i køkken/alrum, der styres via LK Touch... Vi har ikke fundet en løsning endnu, det sker ikke så tit, men det sker... :)