/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udskiftning af døre
Fra : Mr3xS
Vist : 6832 gange
200 point
Dato : 28-07-06 13:10

Vi har for ikke så længe siden overtaget et hus fra 79. Dørerne er alm. træ-finerdøre, som vi egentlig regnede med at få industrilakeret/autolakeret. Det viser sig at koste sådan i omegnen af 600-800 kr. pr. dør (og der er 8 stk), hvilket jo ikke er helt billigt..

Jeg var et smut i Bauhaus, og tænkte jeg lige ville se hvad de havde. De havde et mærke som hed swedoor/Kilsgaard ( http://www.swedoor.dk/) som skulle være udemærket.

Målene passede - 204 x 82,5, beslagene var de samme osv. Bare lige den lille (men ikke uvæsentlige) detalje, at hængslerne ikke sidder nøjagtig samme sted..! På Swedoor er der 25 cm. fra enden af døren til midten af beslaget.. På vores døre er der ca. 27,5!!! Dørerne var ellers på tilbud - 400,- stykket... Rigtig irriterende..

Og så spørgsmålet - er der nogen som ved hvor man kan købe døre i andre std. mål? Vi vil ikke til at have speciallavet nogle, det er for dyrt, og jeg orker ikke skulle til at skifte alle karmene...

Kommentar
Fra : trukni

Dato : 28-07-06 14:10

Hej.

Hvis du er sikker på dørene passer i karmene, ville jeg ikke betænke mig på at flytte hængslerne i enten dørene eller karmene. Der skal selvfølgelig fræses til det nye beslag, som du kan gøre med en alm. håndoverfræser, eller stemmejern. Det kræver du har lidt håndelag, eller kender en der har. Ved ikke hvilke beslag det er, men det er mest sandsynligt, at det er i karmene det er mest hensigtsmæssigt at flytte dem. Det var ikke det du spurgte efter, men ????

Hilsen trukni

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-07-06 19:05

Rolig nu....!
Som sindig jyde ville jeg nu se om dørens tykkelse passer samt højde, det produkt du vil købe er garanteret 40 mm i tykkelse. prøv at tage et mål på det bestående hængselsæt - og sammenlign med et af de hængselsæt der ligger på sælgers lager...

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-07-06 19:08

Rolig nu....!
Som sindig jyde ville jeg nu se om dørens tykkelse passer samt højde, det produkt du vil købe er garanteret 40 mm i tykkelse. prøv at tage et mål på det bestående hængselsæt - og sammenlign med et af de hængselsæt der ligger på sælgers lager...hvis dit beståendekarmtræ er 35 mm i tykkelse hjælper det jo fedt... men det kan du jo spørge fagfolkene i bauhaus om.. hvis de vel at mærke har nogle af dem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-07-06 21:43

Jeg har lige skiftet alle vores døre, Egefiner fra 71, og der måtte jeg udskifte karm og hele svineriet. Det endte også med at alle dørene blev bestilt i 199 højde da det var det mål de gamle døre havde. Men hvis du ikke gider skifte karme er der sådan set bare mere arbejde med at skifte hængsler og ja tjek lige dørtykkelsen.

Man kan altså købe færdiglakerede karme til Swedoors i Jem og Fix. De koster under 500,- pr. stk.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 28-07-06 23:25

Ja... ja mål nu tykkelse og dørstørrelse på den dør du køber, og mål dit bestående karmtræs fals er det 35 mm eller 40 mm.... passer hængselsmålene er det tilsvarende hængsler... mål afstanden i bunden af døren til hængslets centerafstand i den anden ende ligeledes.... hvis det går ad.. h... så kan du jo købe karmene dertil også.....

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 31-07-06 08:32

Godmorgen - og tak for svar til jer alle..

Sidst jeg var i Bauhaus tjekkede jeg alle målene. Det eneste der IKKE passer er afstanden fra dør top/bund til hængslerne, som på Swedoor er 25 cm, og hos mig er 27,5 (ca).

Måske man skulle overveje at flytte hængslerne i karmene som trukni siger...

Fijala (eller andre) - hvad kostede det at få døre lavet i specialmål? Hvis jeg skal være ærlig, så vil jeg hellere betale 1000 kr. mere, og så undgå at skulle til at ændre på karme ect.. Karmene er jeg ikke meget for at skifte.. De er nemlig slebet, fuget over det hele og malet.. (syntes det er et stort arbejde at næsten starte forfra med 9 dørkarme... (8 døre - 9 karme - i den ene karm skal der ikke være en dør - bare hvis der var nogen der undrede sig over forskellen )

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-07-06 10:16

Jeg kom til at betale 1650 inkl. moms men det var inkl karm. Da vi havde gang i en større ombygning ville jeg alligevel gerne have karmen skiftet. Og der er sat nye almue gerikter og forlister p, så det nu ligner en hel million (dog set med mine øjne

Prøv at spørge i Bauhaus eller Jem og Fix om de vil finde en pris til dig. Dørene kommer samme sted fra alligevel. Mine er dog købt i en trælast

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 31-07-06 10:37

ok, tak for hjælpen. Jeg vil prøve at spørge hos Bauhaus..

Accepteret svar
Fra : slemmert

Modtaget 200 point
Dato : 31-07-06 23:07

Ja!!! men med de problemer du har fristes man til at spørge om det nemmeste ikke ville være at sætte ny døre i som du garanteret kan kæbe billigt i jem og fix mv,,, - men du kan også prøve at se om der et eller andet sted er markeret hvilket fabrikat der er tale om eller pil døren af og bring den til en kompetent forhandler.....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-08-06 22:49

slemmert.

De døre der her er tale om er alle lavet ved Swedoor/Kilsgaard ( http://www.swedoor.dk/) og om de handles hos Jem og Fix, Bauhaus eller Tømmerhandel, er et fedt, døren er den samme men prisen er bare forskellig. Dette gjorde jeg tømmerhamdlen opmærksom på og jeg fik døren til en anden pris. Derfor vil jeg netop have Mr3xS til at spørge om ikke de kan laves med hængslerne siddende anderledes.

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 02-08-06 08:30

Jeg vil forsøge at høre i Bauhaus om de kan lave dem med andre mål. Jeg må indrømme at udskiftning af karme ikke bliver aktuelt, så vil jeg hellere betale de 600-800 for at få lakeret de døre vi har. De fejler i øvrigt intet, så det er ikke noget problem..

Forløbigt tak, jeg giver lige en tilbagemelding når jeg kommer omkring Bauhaus..

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 02-08-06 16:13

Hej, slemmert her... til din yderligere information kan jeg oplyse dig om at swedoor kilsgårds døre har en centerafstand på 1540 mm det er målt fra midthængsel til midthængsel... de oplysninger nærmere om på www.swedoor.dk

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 09:10

Jeg endte med at male dørerne selv. Er næsten færdig med at male låger, og det er faktisk blevet rigtig godt.

Men tak for svar til jer alle.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 12-10-06 09:11

Tak for svaret slemmert.