/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
RINGEKLOKKE
Fra : mve1949
Vist : 4119 gange
40 point
Dato : 26-07-06 09:10

Jeg har en gammeldags ringeklokke med ledning og transformer
Nu kunne jeg godt tænke mig at kunne tilslutte en trådløs ringeklokke dertil,
således at man kan bruge den ude i haven
Jeg er ikke interreseret i at sløjfe min ringeklokke med transformer
Er der nogle der har et forslag til hvordan man laver dette, vil jeg blive meget glad

EA

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 26-07-06 09:38

Jeg har lavet nummeret i et par forretninger efterhånden ... men det virker umiddelbart lidt omstændeligt når det nu bliver forklaret..

Først skal du bruge et relæ der kan trække samtidigt med at dørklokken ringer, normalt vil et 12 V auto - relæ kunne gøre det, men det er ikke alle ringetransformere der formår at trække det og klokken samtidigt ..

Relæet forbindes således at A1 og A2 er forbundet parallelt over din eksisterende klokke.

------ Det var så den nemme del -----

Sendeenheden til din trådløse dørklokke skal skilles ad, det er ikke så tit at disse umiddelbart kan skrues fra hinanden, men er limet sammen.

Inde på printet sidder den lille trykkontakt som laver signalet. Der lodder du el ledning på hver pol, og samler trykenheden så godt som du kan. (med de to ledninger ført ud af trykket naturligvis)

De 2 løse ender monterer du nu på kontaktsættet på det lille relæ du har bygget på din eksisterende dørklokke, og så kører systemet.

----- Andre oplysninger ----

Med lidt held er der plads til relæ og sender inde i den eventuelle tomme batterikasse på den gamle dørklokke.

Vær opmærksom på at modtagerenheden til en trådløs dørklokke er lidt af en strømsluger, hav altid ekstra batterier liggende til den.

Under normale omstændigheder er senderen slem ved batteriet om vinteren. Batterier og frostvejr er ikke nogen heldig cocktail, men denne løsning gør at senderen sidder monteret indendørs.

Nogen vil hævde at det nævnte Auto-relæ ikke vil kunne holde til det - eller virke da det jo er beregnet til jævnstrøm og ikke vekselstrøm som ringetransformeren jo leverer. Holde til det kan det sagtens, da relæet vil være mindre belastet med vekselstrøm end med jævnstrøm. om det kan trække er en anden historie, men min erfaring siger at de sagtens kan trække ved 8V

Løsnigen med at anbringe senderen inde i huset kan iøvrigt også anbefales til dem der ønsker specielle messing ringetryk eller lignende. Hvis ikke der skal sidde en fast klokke behøver man endda ikke engang relæ eller ekstern strømforsyning..

D_T_/\_

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-07-06 09:41

1) Afklar hvilken spænding kommer ud af din transformer, og om det er jævn- eller vekselstrøm?

2) Forbind et passende relæ til udgangen på trafoen.

3) Når relæet slutter, skal det slutte kontakten på den trådløse sender. Dvs. den kommer du nok til at molestrere lidt, sådan at i stedet for tryk på knappen for at kime, skal stømmen løbe gennem relæet for at få den trådløse klokke til at kime....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-08-06 14:19

mve1949 > har du "fået det op at ringe" ???

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-08-06 09:46

1) Du skal bruge noget ledning, en loddekolbe, loddetin og skruetrækkere til at åbne både det gamle ringetryk og det trådløse ringetryk.
2) Åbn det gamle ringetryk (kontakt)
3) 3) Find ud af hvilken ledning det er der bliver sluttet når man trykker på knappen i det "gamle" ringetryk.
4) Forbind denne ledning til relæet på den ene side af spolen.
5) Forbind minus (den anden pol hvis det er vekselstrøm) til den anden side af spolen.
6) Hvis du trykker på knappen på den gamle ringeklokke skulle du nu gerne kunne mærke/høre relæet klikke når du trykker og slipper.
7) Du skal åbne den trådløse sender.
8) Find ud af hvilken ledning det er der bliver sluttet når man trykker på knappen i senderen.
9) Forbind hver side af kontakten på den trådløse sender til de to ledige terminaler på relæet.
10) Nu skulle den trådløse klokke ringe når du trykker på det faste ringetryk.
11) Saml hele molevitten igen og fastgør den trådløse sender et eller andet sted.

Annuller spørgsmålet
Fra : mve1949

Dato : 03-10-06 05:39

ok