/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Defekt PC efter lynnedslag
Fra : nutman
Vist : 961 gange
50 point
Dato : 22-07-06 22:51

Vores PC røg sig en tur igår efter et lynnedslag.

Min kæreste sad og brugte PC'en, da lynet slog ned lige udenfor og der kom et højt smæld nede fra maskinen og den gik ud (ingen strøm).

Spørgsmålet er så bare: Hvordan kom lynet ind i computeren?

Samtidig med nedslaget røg vores kabel TV (det samme gjaldt for hele blokken, vi bor i) og da vi har et TV-kort i computeren, kan lynet være kommet ind dén vej. TV-kortet ser bare ikke ud til at have lidt skade (visuelt), men det kan jo være defekt alligevel.

Lynet kan også være slået ned i telefonkablet og være smuttet ind i computeren via ADSL linien. Men hverken ADSL-modemmet eller vores router fejler noget, så det tvivler jeg lidt på.

Som en tredje mulighed kan det være PSU'en, der er røget. Jeg har skilt den ad og sikringen er IKKE sprunget - ligeledes ser det ud til, at PSU stadig giver strøm - ihvertfald kan jeg måle 5V på dét stik på motherboardet, som kortsluttes vha. Power-knappen for at tænde computeren.

Jeg ville dog gerne teste resten af PSU'en, men jeg aner ikke hvor jeg skal måle henne.

Det er en PSU, der følger ATX-standarden til Pentium 4 CPU'ere (ATX v.2.03) og har, udover de sædvanlige til HD, osv., 2 udtag til motherboardet. Det ene er et 4-polet stik (i formation som værdien 4 på en alm. terning), men det andet er et 20-polet bredt stik.

Hvor kan jeg måle henne for at finde ud af, om det er PSU'en, der alligevel er defekt?

PS: Iøvrigt er der ingen tegn på overbelastning af komponenter. Har undersøgt printet i PSU'en, ligesom jeg har undersøgt hele motherboardet. Alt ser fint ud, men der sker bare ingenting når man trykker på Power-knappen (og ja, Power-knappen fungerer, hvilket jeg har kunnet konstatere ved at måle modstanden igennem knappen)

Kommentar
Fra : clou

Dato : 22-07-06 23:04

Lynet kom sikkert ind via el-installationen

Clou

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 22-07-06 23:12

for ca nogle år siden fik jeg ødelagt daværende modem af lynnedslag
2 naboere fik ødelagt deres computere
brandforsikringen betalte for 2 nye computere
kontakt dem for at få at vide hvad du skal gøre, men pas på at de ikke tager røven på dig

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-07-06 23:18

AHHH.... Dette er vand på min mølle. (sorry, at det lige blev på din bekostning, det er godt nok irriterende med en ødelagt puter)

Her i huset bliver samtlige stik til fjernsyn og pc'ere og andre dyre eldrevne dimsedutter pillet ud. Ikke bare slukket, men pillet helt ud....

Jeg har ført hørt, at jeg er en hystade af den grund... Jeg viser med glæde denne tråd til gemalen

Og ja, mit bud er også, at lynet er gået ind via elnettet....

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-07-06 00:21

Hvis ikke strømmen samtidig slog fra, er det bestemt ikke kommet ind via elnettet.

nej, det mest sandsynlige er faktisk gennem netværkskablet fra telefonlinjen.

men m.h.t. at PCen ikke vil starte når du trykker på powerknappen, så se lige om ikke der sidder en kontakt bag på PCen (sådan en lille vippekontakt plejer det at være)

Der skal jeg nogen gange tænde for min PC, såfremt strømmen pludselig slår fra.

Og ellers, håb på at det er noget din indboforsikring dækker

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-07-06 02:18

Du er faktisk ret klog "Vaxen"!
Tordenvejr i umiddelbar nærhed, er ikke at spøge med. Så selv en dobbelt afbryder kan ikke holde spændingen ude, ved et lynnedslag.
Vi taler om mange millioner af volt, så den hopper let hen over en afbrudt kontakt.
En elektrisk gnist springer en milimeter pr. 1000 volt. - Et lynnedslag springer flere hundrede meter mellem skyen og jorden. Så prøv selv at regne det om i milimeter og gange det med 1000.
Hvis lynet er slået ned i elnettet, så vil der være en enorm overspænding, som en pc i hvert fald ikke bryder sig om.

Nutman, du skal både have +5 og +12 volt i de stik som sidder i dine drev. Nogle PC'er bruger også negative spændinger på motherboarded.
Det smæld du har hørt, kan godt være en elektrolyt som er sprunget. Så prøv og se om der er nogen steder hvor der er en udseven vædske, men pas på det er ret syrligt at arbejde med.
Så måske er du heldig, at det kun er PSU'en der har fået et knæk!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 06:24

Her har du benforbindelserne på et ATX PSU-stik :
http://www.hardwarebook.net/connector/power/atxpower.html
Hvis du lægger en lus fra ben 14 til Ground skal PSU'en køre og du kan måle på div. spændinger.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 06:42

Hvis PSU'en er i orden, kan du gå videre efter min
Standartsystematiskefejlfindingsproceduremedtillægfraandrekandu'er :

Sluk for 220 Volt mellem hvert punkt.

Systematisk fejlfinding :
Alt kobles fra bundkortet undtagen strømforsyningsstik,
startknap, Intern højttaler og CPU m/køler.
Tryk på startknappen.
CPU-blæseren køre og højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU og CPU køre.
Sæt RAM i og tryk på startknappen.
Højttaleren giver flere beeps.
Fejl, men PSU, CPU og RAM køre.
Monter grafikkort og tryk på startknappen.
Højttaleren giver et enkelt beep.
PSU, CPU, RAM og grafikkort køre.
Nu kan de resterende enheder : skærm, tastatur, mus, diskettedrev, harddisk, CD-drev. PCI-kort tilsluttes en enhed af gangen og evt. fejl lokaliseres.
Gambrinus

Jeg er tilbøjlig til at holde med Gambrinus og E.C. og lige en lille forklaring på de forskellige beep lyde der kommer ved opstart. Det er bundkortet der er lavet så man ud fra beeplydene kan fejlfinde og derfor skriver Gambrinus i hans standard fejlfindingsvar om de forskellige beeplyde der vil komme efter de forskellige opstart uden diverse hardware. Der findes faktisk en liste over hvad de forskellige antal beep betyder, men den er specifik til de forskellige bundkort.
Gambrinus o.a.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 23-07-06 06:46

Det er nu intet som et ordentlig dragevejr !
Dr. Frankenstein og Benjamin Franklin

Kommentar
Fra : nutman

Dato : 24-07-06 11:03

Gambrinus, skal lusen sidde der KONSTANT, eller om den kun bruges til kortvarigt at kortslutte PSU'en for at den kan begynde at give strøm?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-07-06 14:00

Med PSU stikken afmonteret fra bundkortet skal lusen sidde der konstant.
Når stikket er monteret i bundkortet, må der sidde en flip-Flop eller lignene på bundkortet, som trækker ben 14 til ground konstant.
Det vil nok være smart at belaste PSU'en med en harddisk, et CD-drev eller lignende på et af de 4 polede stik mens du måler.
Gambrinus