/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lømmelalder?
Fra : cairn
Vist : 1411 gange
100 point
Dato : 19-07-06 19:47

Vores forrige hund blev 14 år gammel. Vi har nu en hund på 2 år, som ellers var begyndt at opføre sig eksemplarisk, men er faldet lidt tilbage til lømmelalderen sådan i små korte perioder. Hvor længe er det egentlig, at lømmelaldren forventes at vare?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 19:51

Den prøver nok bare at avancere i hierarkiet.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-06 20:01

Hvad race har du nu?
og hvilket køn er det?,
alle hunde har flere facer i deres ungdom hvor de vil prøve os mennesker af og er du ikke opmærksom på symtomerne, men forcusere mere på at sådan gør den,
så vrandre den bare videre i at være "måske fræk" og er det komme forlangt ud kan det være totalt uudholdeligt.

Har du trænet med den og har du været i kontakt med andre artfæller? hvad gør den og hvad gør den ikke?.

Du bliver lige nød til at uddybe dine tanker, for det kan ikke gættes hvad du tænker på.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-06 20:35

Det der med lømmelalderen, det tror jeg snarere er en slags magtkamp, at hunden prøver kræfter med jer, og at den prøver at tillægge sig nogen uvaner, ud fra tankegangen....går den så går den.

Og der skal I virkelig være på dupperne og tage den i opløbet for at vise hvor dens plads er, og at det er jer der bestemmer 100 %

Lømmelalderen (hvis der er noget der hedder sådan, jeg vil hellere kalde det hvalpetiden) er fra 3-4 måneder til max 10-12 måneders alderen, alt efter race.

mvh dova

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 20:53

Det er en tæve - Cairnterrier. Hun er pludselig nu her i 2 års alderen kommet "i barndom" forstået på den måde, at hun finder på engang imellem at bide fast i snoren, når vi går tur, begynder at grave lidt i gulvtæppet under sofabordet eller andre "små-unoder", som hun udmærket ved, at hun ikke må. Hun bliver også kraftigt irrettesat med det samme og holder så op. Det har kun stået på en måneds tid.

Hun får da ellers masser af underholdning både indendørs og udendørs, så hun burde ikke kede sig. Hun får stadig (selv om hun jo er langt over renlighedsalderen) en kort tur, når hun står ud af kurven 6.30, så henter min mand og hende MetroExpress og Urban og går hjem igen. Det var ca. 20-30 min. alt efter om de møder andre hunde, eller folk som vil hilse på hende. Kl. 08.00 går turen til Frederiksberg Have, hvor hun får lov at krydse på tværs og kryds af alle mulige stier - alt efter om der er mange hunde etc. - så varer turen mellem 1 1/2 - 2 timer. Hun bliver luftet ved frokosttid, ved 16-tiden. Og så får hun 3 ture af forskellig længde efter dette tidspunkt. Og på samtlige ture, er der både mennesker og hunde, som vil hilse på.

Indendørs har hun legetøj nok til flere hunde, og udover at hun kan lege selv, så bliver der også leget med hende. Så kede sig det burde hun ikke.

Heldigvis er hun ikke faldet tilbage til hvalpenykker med hensyn til at spise ledninger, fodtøj, møber og lign.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 21:09

Kan du gå med hunden pænt på plads. Kigger den op på dig, for at se på sin herre, eller snuser den samtidig.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 21:13

Svar til e.c.

Jeg kan godt gå pænt med hunden, den kikker altid op på mig, og hvis den er foran, stopper den ofte op og venter og kikker tilbage.

Jeg kan sagtens få den til at lystre/adlyde, sådan 90% af tiden, men så får den de der mærkelige unode-tilbagefald engang imellem, godt nok kortvarige men sådan ca. en 3-4 gange om ugen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-07-06 21:16

Flot flot.

(husk lige at være gode venner lige efter irettesættelsen...................men det ved du nok)

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 21:19

Jeg kom til at tænke på, om det kan være en gammel vane med hensyn til, at når "mor" kommer hjem, så er der gang i den, forstået på den måde, at min mand er hjemme i dagtimerne. Og da hun var hvalp, så sagde han, når jeg kom hjem, nu er det din tur til at lege med hunden.

Jeg sadte mig så ofte ned på gulvet og legede med bolde, bamser, pivdyr m.m. sammen med hunden. Hvis hun blev for vild (overpjattet), sagde jeg stop og holdt pause.

Min mand siger, at hun opfører sig eksemplarisk (med få undtagelser i ny og næ), når jeg ikke er hjemme, men når jeg kommer hjem, bliver hun pjattet. Måske har det noget at gøre med, at jeg jo altid, når jeg er kommet hjem, har brugt tid på at lege og pjatte med hunden, og så bliver hun nogle gange lidt for Vild/overpjattet, hvad skal man kalde det.

Omvendt kan jeg jo godt få hende til at adlyde mig, så hun kan jo ikke være totalt uden respekt for mig. Man kan også se på hende, at hun ved, når hun gør noget, som hun ikke må. Det er meget tydeligt ud fra hendes måde at opføre sig på og kikke på os, at hun ved, at nu er der noget GALT.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 21:25

Til e.c igen - jeg kom i tanke om, at hun ofte, enten når hun går ved siden af mig, skubber med næsen mod mit ben. Nogle gange, når hun løber foran, kommer hun tilbage og skubber med næsen. Ved du, hvad det betyder - meningen er? Er hun bare glad for, at man er ude og gå tur og er med, eller .... ?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-06 21:28

Ja luftet nok det kan man vist ikke komme uden om at der er nok af i hendes liv,
men spørgsmålet er om hun får brugt sine energi rigtigt, hvad med lidt hjernegymnastik til hende,
giver i hende nogle udfordringer med, at finde ting som i har gemt, det kan være godbidder, men det kan også være legetøj og så skal du nok tage en del af det legetøj væk som hun har, for hun leger ikke med det, når det er blevet uintressant, giv hende hellere få stykker som er hendes og hav så noget som i leger sammen med hende, det er afgjort bedre.

Bide i snore det tyder på, at hun er lidt ude på at få din opmærksomhed og det giver du hende i den irettesættelse du laver, hvad med at vende det om, hver gang hun ikke bider i snoren får hun din opmærksomhed og masser af ros og godbidder, så tror jeg at hun vil holde op med at tage snoren.

Gå gerne i forskellige hastigheder og hold så øje med at få kontakt med hende, snak med hende når du gå, så hun ikke får tid til at bide i snoren.

Kradse i gulvet tæppet - kunne det ikke tænkes, at det er krummernes paradis som måske er kommet under tæppet eller er det måske et stykke tid efter løbetid hvor de får trang til at grave for at lave hule og dit tæppe måske er et lækkert sted og gøre det, det er lidt svært at sige hvad der kan være årsag til det, uden at man ser hvad hun gør.

Men en del er fordi hun vil have jeres opmærksomhed, som i jo også giver rigeligt af på alle turene.

Så er hun så smart, at når hun så ikke får det når i er hjemme, ja hvad er så bedst, at lave en unykke og så få opmærksomhed. Det tror jeg er tilfældet. Hun skal have nogle hjemlige udfordringer eller så skal hun kede sig i sin egen kasse.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : bfksorte

Dato : 19-07-06 21:59

Jeg har selv en cairn på 4 år og den var hyperaktiv og fuld af gale streger trods hundetræning en masse, agility og udfordringer dagen igennem. Men da den var to år og et par måneder skete der noget - den faldt til ro og den kunne nu gå pænt og ikke bide i snoren som din og den var eksemplarisk, når den skulle komme og når vi trænede i parken. Så måske er dit problem snart løst
Jeg går ud fra, at du ligesom mig er meget glad for dit valg af race - cairnen er jo rigtig skæg og jeg er sikker på, at den har humour, hvis hunde ellers har det
Held og lykke

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 22:30

Helt enig med bkfsorte - hunden har humor - bestemt.

Den er også snu. Som flere skriver, er det jo nok for at få opmærksomhed. For at undgå at skælde for meget ud plejer jeg i første omgang at aflede hendes opmærksomhed fra "ulykken", hun er i gang med, ved at få hende til at koncentrere sig om noget andet.

Hun får selvfølgelig ros, når hun slipper snoren, efter at hun har hængt fast i den.

Vi har en del aktivitetslegetøj, hvor hun skal tænke sig om for at få tingene ud af en kugle, en firkant eller andet. Det er faktisk det legetøj, som hun er mest glad for.

Jeg snakker forøvrigt altid med hunden, når jeg går tur. Jeg er ligeglad, om folk synes, jeg er skør. Jeg går sådan mere eller mindre og småsnakker med hende meget af vejen.

Der bor utroligt mange hunde i vores område, så vi går sjældent tur, uden at hun har fået lov til at lege med en eller flere hunde på samme tur, så more sig og have det sjovt det har/gør hun.

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 19-07-06 22:36

til bkfsorte

Vi vidste, at hun ville være fræk. Vi besøgte kennelen og så mor og hvalpe, da hvalpene var 6 uger gamle. Vores tæve, som var eneste tæve i kuldet, kravlede rundt ovenpå alle sine små brødre. Så fræk var hun allerede dengang.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-07-06 00:16

Det lyder for mig, som om hun ikke kan have det meget bedre. Du/ i er nogle rigtig gode hundeejere, som virklig tager det at have hund, alvorligt.
Bliv endelig ved med det i er i gang med, stram op, hvis ikke det bliver bedre i løbet af den næste måned.
Ja, det er en skøn race, hvis man har tiden og overskudet.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-06 00:52

Hej Cairn.
Jamen jeg er bare SÅ enig med Mango, det hele er såmænd bare Kjærlighed

I har det vidunderligt sammen med Jeres dejlige vovse og Jeres dejlige vovse har det vidunderligt sammen med Jer.

Jo, selvfølgelig kan der gå lidt hvalp i hende men hva' - jeg kan da osse finde på at gøre et eller andet sindssygt engang imellem.

Jeg tror bare at Jeres hund er glad og da den jo ikke ret godt kan sætte sig ned og skrive et lille kærlighedsbrev til sine menneskeforældre, jamen så må hun finde på andet og da hun ikke ved hvad 'andet' kan være, så giver hun op og karter rundt i diverse hvalpe-lege-ting.

Måske er det totalt nonsens det jeg skriver (?) så skal jeg nok få det at vide af en eller anden og jeg er ligeglad - MEN - jeg ville osse bare lige sige at JEG synes at Jeres hund har et rigtig dejligt og vaskeægte hundeliv

Vuf fra Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-07-06 00:58

Dorthe du er bare så godt til at skrive det hele med en masse kærlighed og liv...du er sgu så dejlig

I gør sgutte noget forkert...go on...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-06 01:47

ihh...altså.....altså......jeg blir sqda....helt..så'n....

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 20-07-06 08:12

Tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Vi synes selvfølgelig selv, at Cairnterrier er en skøn race, og da det er trejde Cairn, vi har nu, er vi klar over, at det er hunde "med fut i".

Kommentar
Fra : cairn

Dato : 20-07-06 19:21

Nu jeg har sagt noget dårligt om min lille søde hund, vil jeg da lige gøre opmærksom på en vældig god ting. Det er lykkedes mig at gøre hende til en rigtig "kælepotte".

Når jeg kommre hjem, får jeg en kæmpe velkomst. Jeg skal love for, at jeg bliver "vasket" både i ansigt - og nu i sommertiden arme og ben. Hun får så en kæmpe nussetur.

Hvis vi ser TV, ligger hun ved siden af mig i sofaen ofte med hovedet hen over mit ben og bliver nusset. Jeg må indrømme, at jeg ikke helt har holdt fingrene væk, hvis hun sover. For når hun ligger med alle fire ben i luften, så er det altså fristende at nusse hende på maven. Men det ser ud til, at hun bare nyder det, og når jeg holder op, så sover hun videre.

Når vi er på altanen, vil hun gerne op på skødet ind imellem, og det kommmer hun så. Vi har ellers glasvæg i stedet for mur, så hun sagtens kan se, hvad der foregår nede på plænen, selv om hun sidder på gulvet. Men der er da meget hyggeligt med en hund på skødet. Hun gør det ikke så meget indendørs, det med at sidde på skødet, på nær når jeg bruger computeren. Nogle gange, når jeg skriver e-mails, skriver jeg med 1 finger, fordi jeg har hende siddende på mit skød og holder lidt fast på hende.

Hun har vældig mange gode sider ,selv om hun er lidt fræk engang imellem. Og det er vi alle vel, når det kommer til stykket.

Godkendelse af svar
Fra : cairn

Dato : 21-07-06 18:58

Tak for svaret vil.du. Det kan jo være, at hunden ikke synes, det er nok med den store vasketur i ansigtet, når man kommer hjem, og bare arme og ben her i sommertiden. Der skal måske lidt ekstra til.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-07-06 21:36

Selvtak cairn

Naaah.....hun synes sikkert det er fint nok med ansigtsvaskeriet...hun slikker da bare salt på arme og ben

Herlige vuffer og dejlige hundeejere er bare en perfekt blanding

God weekend! Nus hende lidt på mavsen fra mig!
Vuf fra Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 21-07-06 22:59

Dorthe, du er et af de mennesker, som bare får en til at tro på at der er nogen der har hjertet på rette sted..stort mø fra mig.