/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
DRU-stambog - hvad nu?
Fra : Mopseflip
Vist : 4675 gange
20 point
Dato : 19-07-06 17:31

Jeg har lige købt en hund med DRU-stambog. Det kom meget bag på mig, hvor amatøragtig stambogens udseende var og ydermere fik jeg en hjemmegjort købsaftale, som kun favoriserer sælger og stiller mig meget dårligt, hvis der opstår noget med hunden. Jeg har imidlertid lige været til dyrlægecheck og 12 ugers vaccination, og dyrlægen konstaterede, at tårekanalerne på hunden er stoppede og nok kræver en operation senerehen. Jeg har kontaktet DRU's formand, og fået en meget dårlig og sjofel behandling der.

Jeg har en hund i forvejen med DKK-stambog og er fuldt tilfreds med denne - jeg køber ALDRIG en hund med DRU-stambog - den er ikke det papir værd, den er trykt på!

Mine spørgsmål er: Er der nogen, som ved, hvad jeg kan stille op nu?

Accepteret svar
Fra : MacMadsen

Modtaget 30 point
Dato : 19-07-06 17:41

Hvis du har købt hunden ved en kennel, altså en professionel opdrætter, så er der visse regler i købeloven, som sælger ikke kan aftale sig ud af til skade for køberen.
Om man kan sige at hunden har dårlige tårekanaler kan betragtes som en "væsentlig mangel" ved hunden, er jo op til diskussion.
Jeg vil faktisk anbefale dig at kontakte DKKs rådgivere de kan hjælpe dig med det juridiske og er specialister på området.

En kedelig oplevelse at få selv om det altid er dejligt at få en ny hund.

Mvh.
MacMadsen

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-07-06 17:41

Du kan kun henholde dig til købe loven og den gælder også dyr.
Men synd for dig, at du ikke var mere på vagt inden du tog den hvalp hjem.
Du får ingen hjælp i Dru.
Mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : Mopseflip

Dato : 19-07-06 17:47

Tak for svaret MacMadsen. Ja hunden er det vigtigste, og hun er bare dejlig. Min anbefaling til folket er: Køb aldrig en hund med DRU-stambog. Hunden kan sagtens være i orden, men det er DRU's opførsel og regler ikke. Ville ønske, at jeg var advaret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-06 17:51

Nnnnn, -hvordan kunne du gøre det....
Du har haft DKK hund før og nu har du købt en DRU-hund... Og du har endda først set stambogen efter at du har købt hvalpen....... Man "bør" da se moderens stambog inden man beslutter sig...

Hvis du har købt hunden af private, -bare med DRU-stambog, så gælder købeloven IKKE. Og du er ikke ret godt stillet m.h.t at ophæve købet eller få erstatning fra sælgeren.
Har du talt med sælgeren om din hvalps skavank?

Det gør helt klart en forskel om det er en egentlig kennel, du har købt hunden i, eller om det er et "stueopdræt", som jo har så mange andre positive kvaliteter.

Du har gjort en fejl, og er blevet klogere... Du må nok indstille dig på, at du selv må betale operationen. Og så bare håbe på, at der ikke dukker andre skavanker op.
Er det en mops?
Og hvor meget har du givet for hvalpen?

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 19-07-06 17:56

Vi har givet 8500,- for mopsen. Aftalen lød på 9000,-, men det var med aflevering af hunden (de bor 400 km væk). Men vi skulle selv hente hunden, da hun ikke kunne komme med den alligevel, og hun slog derfor 500,- af prisen. Det er en hundekennel vi har købt af og regnede med at alt derfor var i skønneste orden. Jeg gik ud fra, at DRU var lige så godt som DKK, men.........

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 19-07-06 18:58

Er der nogen der vil være så venlige at forklare hvad F..... DRU er?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 19-07-06 19:04

Dansk Racehunde Union
Det er en Dansk Kennel Klub "wannabe"

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 19-07-06 19:10

Ja DRU er lig Dansk Racehunde union
VH.Nanahund.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-07-06 19:18

--Håber, det går godt med hvalpen, -trods alt...

Har du kontaktet opdrætteren for at finde en løsning?

Hvis opdrætteren ikke vil være med til at finde en løsning, så kan du gå til forbrugerklagenævnet. I den sammenhæng er en hund en ting på lige fod med et køleskab eller en bil...

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 19-07-06 20:51

Se lige her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/439

Kurt Sørensen, jurist i Dansk Kennel Klub:

Email: kurt-sorensen@dansk-kennel-klub.dk

Juridisk vejledning Tlf. 70 20 66 03 Torsdage kl. 15.30 til 18.00

held og lykke.

vh
vesterbo

Kommentar
Fra : Mopseflip

Dato : 19-07-06 22:59

Tak for jeres interesse/svar. Jeg satser på at bruge DKK, hvis der opstår problemer. Indtil videre
for jeg "the silence treatment" fra både DRU og kennelejer. Men jeg elsker min hund alligevel.