/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
farvning af parasol
Fra : yesboss
Vist : 5677 gange
50 point
Dato : 17-07-06 00:29

Hej er det muligt at farve en nylon parasol f.eks fra grøn til sort.???

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 25 point
Dato : 17-07-06 08:04

Ja, det kan det sådan set godt, men der er et par småting du må tage i betragtning inden du går igang. Skal den farves jævnt, er du nødt til at tage stoffet af, og farve den i f.eks. en vaskemaskime. Du kan i princippet farve den i en spand, og dermed i en aflang beholder, men så får alle dele af træ også farve. De fleste farver til bomuld og til uld, vil farve nylon rimeligt godt.

Du vil også kunne male med tekstilfarver, eller trykke med dem; og her vil fixeringen kunne drille. Her vil det være bedre med motiv eller mønstre da ujævn farvning, bare vil tillægges motivet.

endeligt vil du kunne male med f.eks spraymaling, eller akrylmaling, som du fortynder medens du maler, så det kan gå ned i stoffet, uden at lave kraftige skorper.

Er det en brugt solbleget parasol, kan indfarvning give problemer med at blive pæn, og med hvor lidt eller meget farve parasollen vil modtage. Vær opmærksom på lysægtheden på det du vil bruge.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-07-06 08:06

Når du vil farve fra grøn til sort, så sørg for, at din sorte farve indeholder lidt ekstra rødt.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 17-07-06 08:50

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 17-07-06 09:39

Jeg må sige, at jeg tror ikke det bliver med et godt resultat at du prøver at farve nylon, idet jeg selv
flere gange netop har brugt en hvid nylonskjorte, og puttet i vaskemaskinen hvis jeg har misfarvet en maskinvask, nylonen hjælper med at trække misfarvningen ud af f.eks bomuldsbluser.

Jeg har selv med godt resultat farvet en bomuldsparasol, taget betrækket af, farvet i maskinen, og sat stoffet på igen i våd tilstand, så det ikke krøb, men nylon...... tja hvis den er grim som den er,
er det forsøget værd