/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund i olie
Fra : qfha
Vist : 3524 gange
100 point
Dato : 16-07-06 09:40

Efter en frisk morgentur ved vandet, hvor vidunderet absolut skulle rulle sig i en aromafyldt bunke tang iblandet en klat olie, er resultatet, at der er olie ovenpå hundens hoved, bagører, hals og da damen er effektiv, også pletvis ned af ryggen.
En efterfølgende rengøring har ikke hjulpet stort.

Er der nogle gode bud på, hvorledes man bedst og mest skånsomt fjerner olie fra pels.

God søndag morgen.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 16-07-06 09:45

Fedt løser fedt, smør margarine kan bruges

Kommentar
Fra : joand

Dato : 16-07-06 09:56

Rigtig god morgen

Ganske rigtigt smør eller margarine, men prøv den nye "becel" flydende margarine
den er lettere at smørre ud.
Men er det den tykke "hevy fuel" kan den være svær at opløse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-07-06 10:34

når andre dyr og fugle lander i olie forsøges det på at rense så mange som muligt for at redde dem - det må da være muligt at finde oplysninger om hvad der bruges der. Landbohøjskolen - falck - ?????

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 16-07-06 10:43

shampoo i TØRT hår godt indgnedet inden der vaskes ud med vand - det er den måde olie vaskes ud af håret på mennesker, så mon det ikke også virker på hunde.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 16-07-06 11:12

Hej.
Jeg ville bruge håndrens som smede og mekanikere bruger. gnid det godt ind i pelsen medens den er sør og skyld hunden godt derefter, og slut så af med et godt bad.
Hilsen Nanahund.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-06 11:20

Benzin eller petroleum på angrebne steder og derefter i bad med rigeligt shampoo.

Kommentar
Fra : Estrid

Dato : 16-07-06 12:22

Hvis det ikke hjælper at bruge margarine, så vil jeg anbefale dig håndrens (det som bruges til at rense hænder når man har malet eller arbejdet med biler o.l.)
En af mine hunde gik ind under bilen lige efter den var blevet undervognsbehandlet, det var heldigvis ikke så meget der sad i pelsen og det sad ikke ind imod huden, så da hun ikke er en af dem jeg udstiller valgte jeg at klippe det af. Da jeg senere snakkede med vores dyrlæge spurgte jeg havde jeg havde måtte bruge til at opløse det med. Han anbefalede håndrens, man må ALDRIG bruge opløsningsmidler som kan trænge igennem huden. Så hvis der på flasken står at mennesker skal bruge handsker så må man IKKE bruge det til at rense pletter at sin hund eller kat. De kan bliver meget syge af det
MVH Estrid

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-07-06 12:27

Helt enig med Estrid! Brug aldrig opløsningsmidler! Hmm? Kan man få hund i olie på dåser?

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-07-06 12:53

Jeg har altid brugt "Swarfega" - det opløser olie, fedt og sågar græspletter på tøj. Navnet Swarfega er muligvis ændret med tiden, men produktet er til mekanikere og deres olieplettede fingre samt tøj - og kan købes i velassorterede supermarkeder, byggemarkeder, malerforretninger, mm.

OBS. Benzin eller Petroleum skal du helt bestemt holde dig fra, dét trænger ind i huden og er farligt for både hund og kat!

MVH Akle

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 16-07-06 12:54

Prøv at spørge hos dyrenes beskyttelse, de har jo erfaring fra olie på fugle, vildtplejestationer, Falck.

Men jeg ville først prøve at ringe til en dyrlæge - også selvom det er søndag - de kan sikkert give et godt råd.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-07-06 13:39

Det skånsomste er nok ---olie--- Med ondt skal ondt fordrives.
Smør og margarine er også godt, men almindelig madolie er glimrende. Brug, hvad du har mest af.
Fordelen ved de ting er, at du er sikker på, at det er absolut uskadeligt, -også hvis din søde hund skulle finde på at hjælpe til med rengøringen ved at slikke sig.
Det er da muligt, at andre ting er mere effektive, men næppe mere uskadelige.

Når du har fået det sorte stads ud af pelsen, så står du med en hund, der "bare" er fedtet af olie eller smør. Så bed hende om at hoppe i bølgerne et par gange. Måske er det nok til at hun ikke smitter af på alting.
Hvis hun bader tit, så er der ingen grund til at slutte med shampo. Huden har såmænd bare godt af at være lidt fedtet hvis den er meget udsat for saltvand.
Fortsat rigtig god sommer..

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 16-07-06 15:05

Hmreff... Og jeg som klikkede på spørgsmålet fordi jeg troede det var en ret ...

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-07-06 15:15

<stimo1>
Kategorien er HUNDE, - i så fald burde det være en kineserret!
MVH Akle

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-07-06 19:32

Så har vovse været smurt ind i olie, efterfølgende kw shampoo og herefter spulet i varmt vand. Det hjalp. Alle hendes pletter, som var en leopard værdig, er næsten alle forsvundet. Jeg kan se, at der er et par enkelte helligdage, men ikke noget at tale om.

Tak for alle de gode råd.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 16-07-06 19:32

Tak for svaret Teil.