/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
H-profil tryk på mur
Fra : npra
Vist : 4913 gange
300 point
Dato : 15-07-06 00:32

Hej. Vi har anskaffet os en carport (delvis som samlesæt), hvor den åbne del skal bæres af en H-bjælke med en spænvide på 5,8 m. H-bjælken bæres af et stålrør i den ene side og af en halvmur (mursten) i den anden side. Konstruktioner, som jeg har forsøgt at skitsere nedenfor, er beregenet og dimentioneret af leverandøren. Du er jeg i midlertid kommet i tvivl om muren er i stand til at bære trykket fra H-bjælken. En der nogen der kan give mig et bud på hvor meget tryk en halvmur kan bære?

xxxxxxxxxxxxx
xxxx # x
x # SKUR x
H x # x
U x ########x
S x | |
x | |
x=== |======= O
xxxx

x : halvmur i mursten
# : træskelet (regler)
| : 10 cm H-bjælker
= : 16 cm H-bjælke
O : Ø 20 cm galvaniseret stålrør

Tilbygningen tag har 22 grader betontegl med valm.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 15-07-06 00:35

OK mellerum er ikke godt. Her er skitsen igen...

.............xxxxxxxxxxxxx
xxxx...... #............... x
.....x...... #.. SKUR.... x
H.. x...... #............... x
U.. x...... ########x
S.. x...... |............... |
.....x...... |................|
.....x...... |............... |
.....x===|======= O
xxxx..........................

x : halvmur i mursten
# : træskelet (regler)
| : 10 cm H-bjælker
= : 16 cm H-bjælke
O : Ø 20 cm galvaniseret stålrør

Tilbygningen tag har 22 grader betontegl med valm.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-07-06 11:57

Den kan holde hvad det skal være, såm det skal du ikke være bange for. Men er det bare en enkeltstensmur, for så kunne der måske være fare for at stabiliteten er iorden,. Nårmalt vil man jo bygge en dobbeltstens mur med hulmur og forankring mned i soklen for at vinden ikke skal vælte den.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-07-06 12:00

ahh nu forstår jeg tegningen. Du sætter carporten op imod dit hus, så er der jo en dobbeltmur i forvejen. Den kan holde til hvad det skal være.
H bjælkerne er de også galvaniserede og skal de boltes sammen.
Dit stål rør Ø20 er da et kæmpe rør det kunne holde storbæltsbroen hvis det skulle være

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 15-07-06 17:24

søjlen har formentlig sin størrelse aht. påkørsel (samt at det arkitektoniske er pænere med en kraftig søjle, det er ihf min holding).

En murstensvæg kan ikke holde til hvad som helst, specielt ikke når man ligger en bjælke op som det er vist her. En bjælke der ligget af vinkelret på en væg, som her, kan faktisk ikke tage alverden.

Hvorvidt væggen kan klare trykket kan en beregning vise. Hvis bjælken er en del af ydelsen fra leverandøren har de muligvis også regnet væggen, men det er et spørgsmål om ydelsesafgrænsninger.

Kommentar
Fra : npra

Dato : 15-07-06 22:51

Så kan jeg måske spørge på en lidt mere konkret måde: Har en halvstensvæg (på beton fundament) samme, større eller mindre bæreevne en end lodret stillet (16x16 cm) trykimpregneret træstolpe? Hvor finder man iøvrigt sådanne styrkedata?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-06 14:05

Muren kan da sagtens holde til det den skal i det her tilfælge og ja den holder ligeså goft som en 16x16 stolpe. Hvis du er bange for at stenene skal gå i stykker kan du jo putte et stor fladhern undwer bjælken for at fordele vægten ud over et større stykke. Det vil ikke kunne ses bagefter for der skal du jo mure til igen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-07-06 14:07

Hvis en bjælke er placeret vinkelret på en mur og man er bange for at muren ikke kan holde, hvordan mon mursten så egenlig kan holde til at bære taget.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 16-07-06 14:41

fijala, hvad er baggrunden for dine udtalelser? jeg vil mene at murværket skal undersøges nærmere såfremt du belaster den med en HE160B (Eller hvilket H-profil du nu har fået foreskrevet). En HE160B kan bære stor last og er en HE160B påkrævet vil du således også få en stor reaktion som skal optages i murværket! Få det undersøgt og lad dig ikke forblinde af tilfældig svar her på siden der mest af alt minder om udtryk for personlige holdninger til materialet og ikke faglig kendskab.

Fijala, du kan da ikke ved din fulde fem sige at spær belaster murværket så meget som en 160cm stålbjælke kan?! - sådan læser eg ihf. din kommentar!

Kommentar
Fra : npra

Dato : 17-07-06 00:56

Til Fijala: Taget på det eksisterende hus bæres af den indvendige mur som er betonelementer. Så den den udvendige murten er nærmest til pynt . Jeg vil under alle omstændigheder placere 50 cm fladjern under H-bjælken for at få den helt i vater.
Til fisherprice: Jeg deler fuldt din bekymring med en H-bjælke vinkelret på en halvstensmur. Men det er måske lidt unfair at "sprede bekymring" uden at komme med f.eks. en henvisning til en gennemsnits murværkstyrke eller lignendede... Delene til garagen/carporten er bestilt som jeg tidligere har vist på skitsen, men uden at nogen har undersøgt murværket. Alligevel fastholder leverandøren (og det er jo hans ansvar), at det hele er regnet fuldt igennem, men siger så samtidig at jeg bare kan bruge en 16x16 stolpe, hvis jeg vil undgå at hugge ind i muren. Det skulle også holde ifgl. deres beregninger. Ergo sætter jeg lighedstegn ved, at hvis en normal muret halvmur kan holde til trykket, som en 16x16 stolpe ellers skulle, så må muren have samme eller større styrke! Men jeg kan hverken finde tal for en gennemsnits murstyrke eller stolpestyrke nogen steder, men jeg tror du/I ved det...

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 17-07-06 07:14

Der findes ingen for tal for "gennemsnitsstyrken" af sådan en mur. Frit fra hukommelsen kan en almindelig teglsten klare et tryk på omkring 20-25 MPa, men det er ikke det der er problemet.

I en konstruktion som din vil der nok ikke opstå knusning, men derimod kan der være en risiko for at muren bøjer ud til siden og knækker. Det er således stabiliteten, og ikke trykstyrken der kan være problemet.

Derfor kommer det an på konstruktionen omkring enden af muren mm. hvad den kan holde til, og du kan derfor ikke finde standardtal......

kommentarer om at hvis en mur kan bære taget, så kan den også bære carporten viser derfor en stor mangel på forståelse for statik, da det som sagt ikke er trykstyrken, men stabiliteten der er problemet, og er et godt eksempel på hvorfor man skal være meget forsigtig med at bruge de svar man får herinde, da man ikke ved hvilke forudsætninger folk har for at svare.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-07-06 07:46

Efter al den denne snak om styrke.........bør du måske lige ofre lidt penge på en statisk beregner.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 17-07-06 18:15

Jeg "spreder" ikke bekymring men siger netop at det ikke er en selvfølge at væggen vil kunne bære. Som Anders_bak skriver så er det ikke trykstyrken som sådan der er problemet men søjlevirkningen i væggen. Grunden til at jeg ikke blot giver et entydig svar er som tidligere skrevet at jeg ikke kender de eksisterende forhold. Den ønskede henvisning vil lyde som følger: jf. DS409, DS410 og DS415 (samt diverse SBi-anvisninger).
For at det ikke skal lyde som om jeg blot sidder og "spreder bekymring" kan jeg sige at jeg er konstruktionsingeniør hos et rådgivende ingeniørfirma og en stor del af min hverdag går med at beregne konstruktioner af en hver art, herunder også murværk!

Du bør stadig få en konkret udtalelse/skrivelse fra det firma som har beregnet bjælken - enten at det er ok eller ej/om det er en del af deres ydelse. I såfald det ikke er en del af deres ydelse skal/bør du kontakte et rådgivende ingeniørfirma som kan hjælpe dig hvis de ikke kan eller vil. Du kan selfølgelig også benytte dig af stolpeløsningen, men det kræver et nyt fundament(?).

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-07-06 19:15

Sådan var det heller ikke opfattet.
Og ja det er ikke bare det lodrette, men mere hvordan bjælker påvirker muren sidevers når de nedbøjes.
Jeg ville heller ikke lægge noget tungt på en halvstensmur

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 17:55

Sikke i kommer op af stolen og kommenteret mine svar

Hvis kigger på mit svar d. 15-7-06 kl. 11.57 foreslår jeg jo faktisk at der skal mures en dobbeltstens mur for at forhindre at væggen kæntrer, men jeg har da set tegningen som om at H bnjælken skal indmures i husmuren som i min termonologi er en dobbeltmur. Derfor er jeg da ikke det mindste i tvivl om at den kan holde. Jeg foreslår endda d. 16-07-06 kl. 14.05 at man burde ligge et fladjern ind under bjælken for at fordele vægten ud over flere sten.
Men hvis jeg har misforstået tegningen skal jeg da være den første til at beklage.

Her i mit eget hus er der bygget en dobbelt carport på siden af huset. Den har en størrelse på 6x7 m hvor de 7 m er ud fra huset. Der var der oprindeligt en stolpe under midten for at børe remmen der holder spærende oppe, men den var faktisk noget i vejen når man skulle ind og ud af den.
Glemte lige at fortælle at den er med fladt tag.
Da tog jeg jeg 2 stk TPS 100x100x5 og lagde oven på hinanden så de total blev 200mm høje og førte dem de 7 m ud fra huset over på en dobbelt mur som danner væggen længst væk., fjernede stolpen i midten og det kan snildt bære. Både inde på husmuren hvor bjælkerne er hugget ind oh muret til igen, men så sandelig også ovre på den anden mur. Og hvis der er nogen der har en stor snebelastning m.m. på taget er det da min carport som ikke nedbøjer det fjerneste udover den nedbøjning stålet har i sig selv.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 18-07-06 18:21

ja, men din dobbelt mur (hulmur) er stadig ikke nok. fladstålet vil hjælpe på vederlagsspændingen og i begrænset grad mindske spændingen i væggen.

Det er for mit vedkommende mest at dine argumentationer ikke er iorden og dermed risikerer spørgeren at opfatte dine svar som rigtige, hvilket de ikke er. At din væg derhjemme kan bære/stadig bærer er ikke ens betydende med at det er tilfældet andre steder - der er som sagt mange faktorer der spiller ind. Og i dette tilfælde hvor der er tale om en HE160B(?) tyder det enten på overdimensionering eller på stor last!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 19:55

Ok ok Men en HE160B er da ikke vildt overdimensioneret. Den er da kun 160x160x11 mm (godstykkelsen kan jeg da godt lige blive i tvivl om) Men at der skulle blive tvivl om muren kan holde vil jeg godt nok ikke have troet.

Ok jeg vil trække mine svar tilbage og holde dem for mig selv, men jeg har da trods alt været med til adskillige byggerier med netop HE160B og aldrig fundet det for overdimensioneret.

Se blot bort fra mine indlæg, da jeg ikke vil vildlede som det åbentbart bliver påstået.
Fortsat god aften

Kommentar
Fra : npra

Dato : 18-07-06 20:42

Sikken I kan. Jeg vil nu ikke sige at jeg føler mig vildledt, blot en smule forviret. H-bjælken er vildt overdimmentioneret til forholdene, men sådan sikre leverandøren sig åbenbart mod problemer. Vi taler altså om en stålkontruktionen der kun skal bære 4 spær + valm og betonteglstag i 22 grader! Stabiliteten har som sådan ikke været en bekymring, men jeg kan da godt se at fisherprice har en vigtig pointe. Jeg holder det spørgsmål åbent og vender tilbage med leverandørens kommentar til dette.

PS. Bjælken er kommet på plads og hviler sødt på 2 stykker 50 cm fladjern.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 22:10

muren er vel ikke styrtet sammen og alle stene knust

Jeg er fuldstændig enig i at bjælken er overdimensioneret men det er vist ikke det der er problemet da den jo skal bære en spændvidde på 5,8m, så som du selv er inde på så har sælger jo garderet sig.

Men held og lykke med carporten. Jeg håber det bliver flot for det kan jeg faktisk godt forestille mig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 22:10

muren er vel ikke styrtet sammen og alle stenene knust

Jeg er fuldstændig enig i at bjælken er overdimensioneret men det er vist ikke det der er problemet da den jo skal bære en spændvidde på 5,8m, så som du selv er inde på så har sælger jo garderet sig.

Men held og lykke med carporten. Jeg håber det bliver flot for det kan jeg faktisk godt forestille mig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-07-06 22:13

ups troede lige at jeg nåede at stoppe før stavefejlene kom ud.

Npra jeg beklager den lidt triste oplevelse i denne tråd men ind imellem kan vi ikke alle blive enige, og derfor vælger jeg da bare at trække mig, for livet er for kort til en slags bagateller.