/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Lydighed og respekt.
Fra : MeLViS
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 13-07-06 18:48

Hey...

Så vender jeg tilbage for at få nogle gode råd af jer.

Vores nu godt 6mdr gamle labradorhund har en del svært ved at respektere min kæreste. Den er faktisk bedøvende ligeglad med hvad hun siger. Mig hører den så nogenlunde efter, men det er føler jeg kun er fordi jeg har måtte bruge magt overfor hende i nogle situationer. Hun gider f.eks. IKKE hører efter os hvis hun har noget ude i haven som hun ikke må have. Så gider hun ik komme hen til os når vi beder om det. Om det er så er VRED eller et glad kald.

Igår sad min kæreste i sofaen med en stor skumsut liggende på sig.. *HAPS* så tog Molly sutten og lø straks ud i haven og stod gnaskede den og selvom jeg var meget sur på hende derude, var hun egenligt fuldstændig ligeglad.

Hvordan lærer vi hende at det er OS der bestemmer HVER gang, og ikke kun når hun har lyst. Hun har ikke brug for "hundetræning" fordi der lærer vi jo kun hvordan hun SIT, DÆK, GÅ PÆNT osv.

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 13-07-06 19:04

Hej

Det lyder som om Molly har fået lov til at være føreren hjemme hos jer, og det benytter en hund sig selvfølgelig af.

Når Molli snyder din kæreste og tager sutten i sofaen, er det vigtigt det er din kæreste der henter sutten og fortæller det er hendes sut.

Når i går med Molli er det også vigtigt at det er den af jer der går med hende der går først ud - eller ind - af døren, så Molli kommer efter føreren.

Når hun skal have mad må I også lære hende at hun først tager når i siger til, og det må i træne og atter træne.

Jeg syntes bestemt også i skal gå til lydighedskursus med hende, og der findes mange gode stedet med hundeklubber som har gode trænere der bestemt godt kan hjælpe jer, så hele familien bliver lykkelig for jeres dejlige hyper aktive slevstændige pige.

Men det er vigtigt hun ikke oplever det er den ene der er "politimand" der hjemme der giver hende skideballen, det skal i være fælles om.

Håber det lykkedes og husk tålmodighed er en dyd.

Mange hilsner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 19:13

Nu er hundetræning jo forholdsvis ikke for at lære hunden "sit og dæk", men måske i højere grad at lære mennesker hvordan man tackler en hund

Så jeg kan kun anbefale jer at gå på kursus med hunden og så læse en masse om hundeadfærd og hundeopdragelse.

Det er på høje tid med den alder hunden har, om et par måneder kan I ikke styre den mere hvis I fortsætter i den der uheldige skure, og så bliver den måske endnu en af de "adfærdsvanskelige" hunde der bliver aflivet eller læsset af på et eller andet internat, eller I vælger at beholde den så længe at den til sidst bliver så frustreret at den oveni det hele bliver agressiv.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-06 19:28

Jaah, hun lærer "sit", "dæk" osv til hundetræning. Men hun lærer også, at det er sjovt at gøre det, I beder hende om fordi hun så får masser af ros og godbidder.
Og på den måde lærer hun, at I er gode til at finde på nogle ting, som er sjove og som interesserer hende.
Samtidig bliver I gladere for hende, fordi I kan lære hende sjove ting. Og det vil gøre hende mere glad, at hun kan mærke at I er stolte af hende.

For at blive ledere, så skal I opføre jer på en måde, så hun har lyst til at se op til jer.

Du kan true hende til at frygte dig. Men du får kun en uglad og trykket hund. For der skal meget hårdhed til.

Men at have en ung hund kræver en rigtig stor indsats. Især en retriever, der jo egentlig er en jagthund. Hvis ikke I vil bruge hende til jagt, så må I finde på et andet "arbejde" til hende. Ellers finder hun på noget selv.

Min egen Silke forstod slet ikke hvad det gik ud på, hvis jeg skældte ud på hende, da hun var i den alder. Hun blev bare smækforvirret og endnu mere stikumulig.

Den bedste måde at få din hund til at holde op med at gøre noget, hun ikke må, det er at få hende til at gøre noget sjovt, som hun GERNE må.

Med Silke (4år) er det stadig sådan, at hvis hun løber ud og ruller sig i en rævelort, så kan jeg jo godt komme til at brøle et FØJ og NEJ og hvadvedjeg... Og det KAN da ske, at det virker..... Men meget mere sikkert er det, at hun holder op øjeblikkeligt hvis jeg med en lys hysterisk stemme skriger: "SEEeee, hvad jeg har!!!" Så kommer hun stormende LIGE MED DET SAMME! Og så får hun ros og jeg kaster en bold til hende, --den største belønning hun kan få..

Og så er det en god ide at læse bogen "Hundelytteren" af Jan Fennell. Den giver mange gode tip til, hvordan I bliver bedre ledere... Uden vold. Uden skældud.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-07-06 20:01

Tak for de gode råd... kom gerne med flere.

Det der er lidt sjovt er at hun faktisk til tider udstråler at hun udemærket godt ved vi bestemmer. F.eks. når hun får mad morgen/aften sætter hun sig PÆNT og kigger på mig/kæresten og rører ikke maden til vi siger værsgo!. På samme måde når hun vil ud så sætter hun sig pænt og kigger på mig/kæresten indtil vi åbner døren.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 13-07-06 20:07

Ok gud ja, det er da en forfærdelig sport i er begyndt på. Det skal i hurtigts muligt se at få lavet om på. I skal igang med en træning der hedder dit og mit.

Læg en god bid på gulvet og hav hunden ved jeres ene side og så er pointen at den ikke må tage den, hold den evt. i snor indtil den har forstået hvad i mener.

Læg god bid og hunden vil forsøge at få fat på den - der er ordet nej -
og så skulle den gerne sætte sig ned igen, så går i forbi godbiden med hunden og
bukker den sig, er det nej
og går det godt, giver i den en god bid og roser den, den må ikke samle noget op selv. Det gentages mange gange, både på gulvet på bordet og i skødet om i vil.
Hav' kontrol over hunden, strækker den sig frem, for at få fat på det, er det nej.

Det er vejen frem til, at den ikke tager noget fra jer. Når i er noget så langt, så lægger i flere godbider, holder stadig hunden i kort snor og går forbi alle godbidder, tager den ud efter dem er det nej, gør den ingen ting giver i den en god bid.
Når den så er blevet stabil, kan man træne mere seriøst på hvad der er dens og hvad der er jeres. Så kan man udvælge nogle som er jeres og nogen som er dens.
Det kunne være skumbamser der er jeres og oksebøf der er dens. På den måde for i det ud af som i selv ønsker uden at slås med hunden.
God arbejdslyst.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-07-06 20:10

Det er lyder faktisk som en rigtig god idè det der.. Jeg er nemlig ved at være træt af at bruge magt overfor hende, som tit er den sidste udvej. ;(

Kommentar
Fra : akle

Dato : 13-07-06 21:05

Hej. Jo, I har absolut brug for at gå til hundetræning - dvs. det burde faktisk hedde; Mennesketræning i at forstå en hund. For til sådan en træning, lærer I hvordan og hvorledes I stimulerer jeres hund på en positiv måde, så den vil se op til jer, føle gensidig kontakt, ønske at opfylde jeres "krav", samt have det sjov. Hunden vil føle sig værdsat og til nytte i det arbejde den udfører, og I vil blive rigtig glade og stolte af jeres hund, fordi den er blevet en glad og velopdragen hund.
Held og lykke med træningen, og hav stor tålmodighed!
MVH Akle med en 4 mdr. gammel retriever han, som gør daglige fremskridt.

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 13-07-06 21:17

Jeg kan bare ikk se hvorfor jeg skal betale for det træning.. det jeg jo lige så godt selv gøre. Det er vel bare at læse sig frem og se fremskridtne..

men jeg vil prøve det bevi54 skriver.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 13-07-06 21:32

Træning er mere end bare træningen, det er også samværet med andre hunde og mennesker som også er et vigtigt led i den almindelige opdragelse og det kan du ikke tilføje uden, at deltage på en træningsplads. Så hvis din hund ikke skal reagere forkert overfor andre mennesker og hunde i alle størrelser, så er det med at komme op af sofaen og ud og motivere din hund til at blive en mere lydighund i blandt mennesker og hunde
og der er det, at træningspladsen har den fordel, for der får du alle betingelserne opfyldt.
Det er jeg ikke sikker på, at du kan udfylde på gader og stræder rundt omkring dig.

Så hvorfor ikke tage kontakt med en for din race god træningsplads og hør hvad de kan tilbyde dig.

Det er korrekt du kan træne de mest almindelige elementære ting ind selv og det er også meningen, men du kan få yderligere vejledning ved, at gå på en træningsplads og din hund for en på opleveren og er dermed mere træt når den kommer hjem.
Den får stimuleret dens sanser og du får trænet i samvær med andre og du kan måske endda danne et godt makkerskab med nogle af de andre som går på pladsen.
Så jeg kan ikke se noget forkert i, at ofre en time om ugen, for din hunds skyld, på en træningsplads. Hvor du så kan forsætte de øvelser hjemme.

Det var lige et pip fra mig.

MVH Bevi54

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 21:47

Det er rigtig svært at se, hvornår man selv laver fejl. Derfor er lydighedstræning superduper - og pengene og tiden er rigtig godt givet ud. Du får en glad og velstimuleret hund ud af det.

Det I skal ind på er, at bruge positiv forstærkning i stedet negativ forstærkning som er det, du bruger nu.
Den skal lære, at du er tip top sjov at være sammen med og at den kan stole på, at du altid vil den det bedste. På den måde får du en superhengiven ven, der vil gå gennem ild og vand for dig. Ved negativ forstærkning - eller brug af magt om du vil, skaber du en frygtsom hund, som ikke er glad og som potentielt en dag siger fra på det mest gale tidspunkt. En frygtsom hund er en farlig hund.

Du skal lære hundesprog - der er blevet anbefalet en rigtig god bog, der netop tager udgangspunkt i, at det er mennesket, der skal tilpasse sig og lære, hvordan hunde kommunikerer og fungerer.

Og så skal du huske at lufte hunden MINDST en time pr. dag. Også selv om den har en have, den kan være i. Den skal ud og stimuleres. Dertil kommer hjernearbejde, som også er nævnt i denne tråd...

Der er masser at tage fat på. Det er ikke en dans på roser at have hund - det er et stort og dejligt ansvar

Vaxen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-07-06 09:28

Som før beskrevet, lærer din hund ikke at begå sig mellem andre hunde, hvis den ikke kommer til træning. Du kan sagtens lære den at gøre hvad du vil, når i er alene. Det er ingen sag efter lidt træning. Men situationen er en helt anden til træning. Der vil du og din hund også lære, hvordan det skal gøres i stressede situationer m.m. Der er jo heller ikke meget ved at have en hund er kommer, når alt er stille og roligt, og så er "døv", når det gælder, fx. på kanten af et hundeslagsmål, hvis den er ved at blive kørt over o.s.v..

Jeg vil næsten mene, at det hundesprog hunden lærer til træning, er næsten lige så meget værd som lydigheden, den lærer. En hund, der ikke har lært hundesprog, bliver nemt misforstået af de andre hunde, fordi den ikke har et (tydeligt) sprog.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-07-06 21:22

Der er sagt en masse fornuftige ting i tråden.

Citat
Jeg er nemlig ved at være træt af at bruge magt overfor hende, som tit er den sidste udvej. ;(

Det skal du altså stoppe med, det er overhovedet ikke nødvendigt og hunden har helt sikkert ikke fattet en pind. Du ville vel heller ikke tæve en baby, hvis denne ikke forstod dit sprog. Lær du hundesprog istedet.

KAN DU SÅ FÅ MEDT DIG TIL HUNDETRÆNING.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 14-07-06 22:05

Som det skete i sidste tråd jeg havde herinde, føler jeg mange gasser det helt op under skyerne. Så galt er problemet altså heller ikke, det er jo ikke fordi jeg tæver hende dagligt eller noget...

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-07-06 22:15

Næ det går jeg da heller ikke ud fra at der er nogen som helt der kunne finde ud af at komme i tanke om.

Jeg har tænkt lidt over det dit oplæg går ud på, det er at din hun stjæler fra dig og ved at den gør det, får den en opmærksomhed fra dig, nok ikke den helt positive, men dog opmærksomhed.

Når du er ude for sådan en situation, skal du bytte med den, så den aflevere det den har taget og får noget den gerne må have.

og ellers begynd at træne nej, det et mit øvelse med den.

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 14-07-06 22:23

Jeg har faktisk brugt din øvelse i 2 dage nu og hun kan uden problem (og uden snor) gå fint forbi pølser som ligger på gulvet. Selvfølgelig tror jeg stadig ikke på at hvis vi ikke var der, at hun bare ville gå forbi dem, men det gør heller ikke så meget, vi kan jo bare lade være med at ligge noget fremme til hende. Hun får altså MASSER af opmærksomhed.. vi kaster med bold i over en time sammenlagt dagligt + en god sjat opmærksom fra os begge konstant når hun er i nærheden.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 14-07-06 22:29

Det lyder da fint at du allerede har fået et godt resultat ud af det,
det skal jo også være hyggeligt at være i et fællesskab med hinanden, så det er da helt fint, tillykke med det.
Og som du selv siger, så kan man ikke stole 100% på at de ikke snupper flæskestegen i et ubemærket øjeblik, men du kan træne en del af det væk og det kan jeg forstå du allerede er godt igang med. Så forsat held og lykke..
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : MeLViS

Dato : 14-07-06 22:30

Vi er igrunden også igang med at lære hende at give hals.. det kører også ret godt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-07-06 01:39

Det er ikke smart at kast bold (eller andre kasteting) med hende i en time dagligt. At kaste bolde, pinde o.s.v. er noget, der virkelig stresser en hund. Det er en noget bedre idé at lade hende bruge sin næse og sin hjerne på nogle forskellige opgaver, du giver hende. Det giver en naturligt trær hund, der er nemmere at styre. Det er også en af de mange ting, man lærer til hundetræning. En stresset hund kan finde på mange ting, der absolut ikke vækker bifald hos sin ejer. Hvis det er fordi du ikke har råd til at gå til hundetrænig, så er jeg sikker på, du kan få en aftale med hundeklubben om en afdragsordning. Det er en ærlig sag at være en "fattiglus"
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-07-06 10:10

Citat
Som det skete i sidste tråd jeg havde herinde, føler jeg mange gasser det helt op under skyerne. Så galt er problemet altså heller ikke, det er jo ikke fordi jeg tæver hende dagligt eller noget...

Nu er det ikke helt ud i det blå, at jeg og andre reagerer på dine udtalelser om, at du ikke vil deltage i organiseret træning. Det er meget tydeligt af dine udtalelser, at du mangler viden om træning af hund. Og vores erfaring siger os, at de mindre ting som du påpeger nu kun vil vokse, idet din tilgang tydeligvis er forkert. Derfor den direkte opfordring.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-07-06 14:16

Da Silke var ung, kastede jeg også bold til hende... men hun blev enormt stresset. Hun kunne slet ikke slappe af, når vi kom hjem, men ville blive ved og ved. Hvis jeg lagde bolden væk, så kom hun med andre ting, som jeg skulle kaste, -bamser eller pivdyr eller sådan noget.
Silke er min første retriever. De andre hunde, jeg har haft (berner sennen) blev IKKE stressede af en bold. Det var knapt nok, at de gad at hente den.
Og det var nok derfor, at jeg syntes, at det var vildt dejligt, at Silke gad rende efter bolden allerede da hun var hvalp.
Men da jeg efterhånden stod med en nærmest hyperaktiv hund, der aldrig slappede af og som knapt nok var interesseret i mad, -så begyndte jeg at undersøge, hvad årsagen kunne være. Og da det gik op for mig, at kastning af pinde og bolde kunne være stressende, -ja så var jeg slet ikke i tvivl om, at det var det, der var galt.

Nu kaster jeg kun bold 1) ud i vandet når Silke skal svømme, 2) ind i højt græs uden at hun ser det, så hun er nødt til at bruge snuden og lede længe for at finde den, -og 3) som den allerhøjeste belønning for veludført arbejde.
Hun vil altid være overbegejstret for bolden, men hun har vænnet sig til, at de tider er forbi hvor jeg kaster-hun henter, jeg kaster-hun henter osv.

Prøv hellere at lave nogle søge-opgaver med hende. "Tab" nogle ting ind i noget højt græs når I går tur. Gå videre, og lidt efter vender I om og du ber hende om at finde "fars ting".. Hvis det lykkes, så gælder det om at vise vild begejstring og godter. Så vil hun efterhånden kunne være en rigtig god hjælp, hvis du taber noget "for alvor".

En anden sjov ting, hun vil elske, er at finde den rigtige ting. Køb en pakke tøjklemmer af træ. Eller en pakke tændstiksæsker. Eller noget andet, der er pakket med flere ens emballeret i plastic.

Så tager du en klemme, -eller en æske eller hvad du nu har købt. Du tager KUN én, og passer på ikke at røre ved de andre. Sæt en streg på, så du kan kende den fra de andre ting.
Den ting, du har rørt ved, lægger du på jorden sammen med én eller to af de andre (ens) ting stadig uden at røre ved dem.
Kunsten er så at din hund skal hente lige netop den ting, som du har rørt ved. Og lade de andre ligge.
For at gøre det lidt lettere i starten, så kan du gå med "din" klemme eller æske i lommen i et stykke tid, måske i flere dage. Og start med bare to ting ialt, så har hun 50% chance for at tage den rigtige.
Men senere kan du gemme "din ting" mellem mange ens ting. Og hun vil alligevel finde den rigtige.
Til træning kan man komme ud for, at alle deltagerne lægger hver en personlig ting i en bunke, og hundene skal så hver især finde lige netop deres ejers ting.

Sådan noget vil din hund elske. Og hun vil kunne overraske og forbløffe dig, fordi hun bruger nogle sanser, hvor hun er dig langt overlegen.
Du får en dejlig træt, stolt og glad hund, som slet ikke føler behov for at stjæle skumsutter.