/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Groft brød
Fra : camved
Vist : 1133 gange
300 point
Dato : 13-07-06 16:10

Nogen, som har nogle opskrifter på groft brød? Altså brød med mange fibre i

Kommentar
Fra : linux-man

Dato : 13-07-06 16:24

Et godt sted at lede er i bogen om "South Beach kuren".

Der er også en del i Frk. Jensens Kogebog, der kan bruges.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 14-07-06 01:27

ngredienser:

Du skal bruge følgende til opskrift på Banan-/gulerodsgrovboller.

25 g. gær
2,5 dl vand
3 store modne bananer (ca. 400 g.)
2 gulerødder (ca. 200 g.)
50 g. hørfrø
1 tsk salt
1 tsk honning
400-600 g grahamsmel
evt. 2 dl knækkede hvedekerner udblødt i 2 dl vand

Fremgangsmåde for Banan-/gulerodsgrovboller:

Gær og honning udrøres i lunkent vand. Bananerne moses og gulerødderne rives og tilsættes i gærblandingen. Derefter røres salt, hørfrø, evt. hvedekerner i. Grahamsmelet tilsættes lidt af gangen. Dejen æltes grundigt, det gøres bedst med en grydeske da dejen skal være meget klistret, ellers bliver bollerne tørre og kedelige. Dejen hæves 2 timer ved stuemperatur eller natten over i køleskabet.
Dejen formes til boller med to spiseskeer og sættes på bageplade beklædt med bagepapir. Efterhæver en helv til en hel time. Bages ved 180 grader i 30-35 min.

Ingredienser:

Du skal bruge følgende til opskrift på Sunde boller/flütes.

50 gr. gær
2½ dl. lunkent vand
1 æg
1 dl. flydende becel
2 dl. fintreven gulerod
½ dl. sesamfrø
2½ dl. fiberbag (Føtex
Mel
1 spsk sukker
1 tsk. salt
1 æg/vand til pensling

Fremgangsmåde for Sunde boller/flütes:

Smuldrer/opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt øvrige ingredienser, men kun lidt mel i starten. Ælt og tilsæt efterhånden mere mel til dejen er fin og slipper. Forhæv i ca. 45 min. Form til 16 boller/flutes. Efterhæv 45 min. Pensel med æggestrygelse = æg og vand blandet sammen. (flutes snittes). - Bag ved 225 grader i ca. 14 min.

Mvh.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-07-06 10:14

Her er der flere opskrifter som har været til afstemning. Når du kommer ind skal du søge på "groft brød"
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/soeg-navn.php