/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Omsorgssvigt?
Fra : Søssan
Vist : 3200 gange
300 point
Dato : 13-07-06 10:34

Hejsa

Dette er kun en føler, for at få oplyst hvordan man forholder sig, hvis man kun har andenhåndsoplysninger om omsorgssvigt af børn (pige 9 og dreng 11 år, en ældre bror på 19).

Min mistanke er bygget på andenhåndsoplysninger, kalder personerne for X. DOG kender jeg personligt familien, men har ikke haft nær kontakt de sidste 8 år. Dengang var der tale om direkte misrøgt af børnene som følge af forældenes misbrug, kommunen var indblandet, vi opgav og trak os tilsidst tilbage som vennepar af hensyn til vores egne børn. Moderen er idag død grundet sit misbrug. Jeg har hele tiden fulgt med på sidelinjen, måske med en falsk tryghedsfornemmelse, for når nu kommunen har fulgt familien må der vel for pokker være styr på det. Eller?

Jeg vil ikke på nogen måde gå i detaljer om hvad jeg har hørt fra X, eller detaljer i det hele taget som kan identificere familien, men hvad ville du gøre? Hvis faderen virkelig forsøger at skabe et nyt liv for ham og børnene, kan jeg jo ødelægge alt ved at lufte forkerte mistanker. Omvendt vil jeg ikke kunne tilgive mig selv, hvis det viser sig at der er noget om snakken. For er der ingen tvivl vil jeg overhovedet ikke tøve med en anmeldelse.

En bekymret Søssan

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 13-07-06 11:06

Hvis du sidder med en viden om, at der kan foregå en ulovlighed i deres hjem, så har du ifølge lovgivningen pligt til at indberette det !

Det er ikke altid at kommunen er klar over de ting der foregår, selvom de følger familien ! Det kan jeg tale med om af egen private erfaring. Kommunen har også fuldt min familie hele min opvækst, men der er aldrig nogen der har opdaget noget, først da jeg flyttede hjemmefra som 16 årig, gik det op for kommunen, hvordan det stod til derhjemme, så det kan du bestemt ikke regne med.

Jeg synes du skal ringe til kommunen og tale med en socialrådgiver, fortælle om din bekymring - at du ved hvad der tidligere har været sket. For at beskytte børnene. Tænk hvis det var dine egne børn...

Hvis der foregår noget ulovligt i deres hjem, og selvom det "kun" er second hands oplysninger, ja så risikerer du at være medskyldig... Så for børnenes skyld, lav en indberetning til kommunen. Du må ikke melde noget direkte. Men gå til kommunen...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 11:11

Som socialpædagog har jeg ALDRIG oplevet, at der blev truffet nogen som helst form for foranstaltninger medmindre det var strengt nødvendigt.

Det skal stå virkelig grelt til før de handler, og tingene bliver undersøgt i hoved og ende før der bliver gjort noget.

Det eneste rigtige er, at ringe til socialforvaltningen og fortælle, hvad du har hørt og hvad du fornemmer. Så tager de sig af resten og du har gjort din pligt overfor de børn, der er involveret....

Grib knoglen, selvom det er drønsvært - der er ikke noget at miste. Er der ikke problemer, sker der intet...

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-07-06 12:22

Det findes der en lov om:

Citat
§ 36. Den, der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 år fra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende behandling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, har pligt til at underrette kommunen

Fra Serviceloven http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0076429.htm

Undladelse kan medføre bøde og hæftestraf, såfremt det på et tidspunkt kommer frem, at man har været vidende om uhensigtsmæssige forhold uden at have givet besked til de sociale myndigheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-06 12:51

Det er sjældent, at tingene kun er sorte eller hvide.

Du siger, at du har "fulgt med på sidelinien"....

Jeg forstår godt, at du ikke kan nærmere specificere ting omkring familien. Og derfor kommer jeg med nogle "gæt".
Denne sidelinie, som du har fulgt med på, den kan være afgørende for om du bør melde familien til kommunen.
Er der tale om at du har kontakt med naboer eller familie? Er det folk, der udelukkende vil børnenes bedste? Eller kan der være tale om sladder? --Hvad er forøvrigt årsagen til, at denne "sidelinie" ikke selv melder forholdene til kommunen? Du skal også passe på, at du ikke bliver brugt til ondsindet sladder. --Men jeg forventer ikke svar på mine spørgsmål. Det er mere spørgsmål, du skal stille dig selv.

Hvis du ER alvorligt bekymret på børnenes vegne, så kunne du kontakte familien selv og få en snak med faderen. Tit er det bedst at gå lige til "hestens mule" hvis man hører ting om andre mennesker, som man ikke rigtig ved om man skal tro eller ej. Så har du mulighed for at danne dig dit eget skøn over situationen. Hvis han HAR problemer med at varetage børnene, så kunne det være, at du kunne overbevise ham om, at der ikke er noget galt i at søge hjælp..

Accepteret svar
Fra : dkwM327

Modtaget 300 point
Dato : 13-07-06 14:04

Hej bekymrede Søssan.

Jeg forstår godt din bekymring, og dem kan du få mange af, og få det rigtig dårligt med,
hvis du passer og plejer dem godt, hvilket er meget almindeligt, men jeg forstår, at du tilsyneladende hører til dem der gerne vil ændre på tingenes tilstand, så derfor vil jeg også gerne kommentere dit indlæg.

Det første og bedste du kan gøre, er at analysere den aktuelle situation. – Det vil sige,
at du skal se situationen fra flere forskellige sider.

Dernæst skal du analysere hvad du kan gøre for at ændre situationen,
og her er også flere muligheder:

Bl.a. det som de andre har foreslået dig, at henvende dig til div. myndigheder, hvor du
mere eller mindre overlader sagen til dem, som samfundet betaler for at tage sig af den slags,
og her er både mulighed for en god - og for en dårlig – sagsbehandling, og om du vælger
den gode eller dårlige behandling, så er det sikkert til samme pris, og den er både du og jeg
med til at betale.

Som en anden løsning, kan du selv tage dig af sagen, og så har meget bedre du styr på hvordan sagen behandles og hvor meget det skal koste, vel at mærke, hvis du er god til dette,
men hvis du nu er dårlig til det, så har du stadig mulighed for at søge hjælp hos nogle,
som du har tillid til vil hjælpe dig.

Det var mit første bud på at hjælpe dig.

Med venlig hilsen
DkwM327

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-07-06 15:18

giver birgitta helt ret,,,,,HVAD nu hvis der ik er noget så må man håbe at du får en velfortjent straf,man skal være meget forsiktig med at gå og anmelde hinnanden,særlig når det kun er rygter man har hørt

"tænk lidt over den"

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 15:34

macau - som sagt, så sker det simpelthen ikke, at børn, der ikke har det skidt bliver fjernet!

Du drømmer ikke om, hvor meget, der skal til før der overvejes foranstaltninger i kommunerne. Det nytter ikke at være konfliktsky her - og det nytter ikke at beskytte forældrene mod eventuelle misforståelser. Det handler ene og alene om at beskytte de børn, der måske har det skidt.

Ja, det er hårdt at kontakte kommunen, men det er en tvingende nødvendighed.

Kors, hvor har jeg set mange gange, at det går helt galt for unge mennesker, fordi der ikke var nogen, der turde gribe ind inden problemerne blev at for store... Og det af angst for at overskride forældrenes græner og privatlivets fred...

Sorry, der er ingen undskyldninger for ikke at gøre noget her..

Vaxen

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-07-06 15:43

næææ,det har du som ret i men man skal lige sikre sig at der er noget huld i det inden,,,for er der det skal der klart gribes ind,,,det var det jeg menede med rygter,dem skal man ik altid tro på,,,var selv ude for en grim sag for ca 1 år siden hvor 2 små børn blev fjernet uden grund.det tor næsten et år for at få dem hjem igen pædagoerenes og sagsbehandlerens svar "det er vi godt nok ked af" hvad skal man bruge det til ?????

læs evt lidt om sagen her......http://www.kandu.dk/Spg67966.aspx

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 13-07-06 15:48

Hejsa !!
Jeg kunne ikke lade ver med at blande mig lidt !!!

Jeg har selv været udsat for anmeldelser og ondsladder og det hele stammede fra en person han havde skabt så mange rygter om mig og mine børn at dem som hørte det ringede til kommunen og tilsidst havde de papir nok til 2 telefonbøger og hvad gjorde alt dette så ved min lille fam joo jeg blev jo underlagt en masse undersøgelser kaldt til samtaler osv osv der var selvfølgelig intet men når komunen får en opringning skal de handle og det har jeg da forståelse for men når dette sker en gang om mdr og når div undersøgelser intet har kunne finde "det er svært nok for en enlig mor til 2 hvor a den ene er handica at få det til at hænge sammen" du skriver ikke hvad du mener at ha hørt fra en anden som muligvis har hørt noget som engang var" nææ du" istedet for at sidde her foran pceren så tag hen til fam tilbyd din hjælp eks sig du ved det er svært at være alene forældre og du kunne eks vis tilbyde at tage deres vasketøj en gang imellem eller hvis han har brug for en babysitter osv osv og hvis du så med dine EGNE øjne ser misrøgt så kontakter du kommunen omgående !!
MVH Karina

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-07-06 15:51

...enig med Karina.

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-07-06 15:52

det er da det mest fornuftige der er sagt i denne sag,,,,,

flot karina

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-07-06 15:53

vi KA! bare det der

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 16:15

Og for hver én historie af denne er der 30 af de andre...

Der er ikke vores pligt som borgere at undersøge hinanden, det er til gengæld vores lovbefalede pligt at underrette, hvis vi har mistanke om, at børn har det skidt....

Det er ikke forældrene, der skal beskyttes, det er børnene...

Vaxen

Kommentar
Fra : macau

Dato : 13-07-06 16:18

lyder lidt som en pædagog

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 13-07-06 16:34

er enig med Macau!!!

Jaa lad os alle underrette hinanden så er vi da frie for at hjælp og gi næstekærlighed
ungen har beskidte bukser pyha da lad os ringe til kommunen istedet for at tilbyde fam lidt hjælp så slæb dem gennem systemet ...
før man underretter nogen så ha beviser ikke bare" nogen har sagt noget som jeg har hørt på den lokale " hjælp undersøg hold øje med fam vær ikke den der med en underretning faktisk skader fam men hvis der så virkelig er noget så råb skrig tag tlf ring til kommunen til politiet DET er din pligt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-07-06 16:44

Søssan , den er for langt ude, i 8 år har du ikke haft kontakt, og nu kommer X !
selfølgelig skal du melde det, du skal melde X for bagvaskelse/injurier/sladder, og som dova skriver,
for ikke at have handlet, Det X gør er sikkert til alle udenvidene !
Det er lige efter H.C. Andersens "En Fjer bliver til Fem Høns" !

I 8 År er det måske dig der svigtede som ven, og ja gu' ved jeg hvad det handler om,
Jeg har det på første række, og har på 19 år ikke set noget posivtivt udfald.
Hvidt er også sort i den rigtige belysning.
Som Vaxen skriver, 'Som socialpædagog har jeg ALDRIG oplevet, at der blev truffet nogen som helst form for foranstaltninger medmindre det var strengt nødvendigt. '

Det kommer sørmne an på hvilke øjne der ser det Vaxen.!

For man er der jo ikke i døgndrift, det er kun famillien der er det.!
Der står meget i serviceloven, der står osse meget der kan drejes og bøjes.
så det bla. andet kan komme an på i hvilket amt/kommune man befinder sig i !

Det er svært at sige hvad der er mest relevant,
men her er læsning til mange år.
http://www.sfi.dk/sw9915.asp

Undskyld men emnet gør mig mega vred og fyldt med smerte.
Og det er ikke ment mod nogen her, men mod den sagsbehandling jeg kender til.
Sorry !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-07-06 16:46

Min tråd var skrevet før de sidste mange indlæg. !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-07-06 16:49

Bravo Karina *****

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 13-07-06 17:34

Jeg er pædagog med skærpet indberetningpligt, men jeg ville være ked af at indberette noget, jeg kun havde hørt

Find ud af om det er rigtigt - og som Karina så fint skriver- involver dig selv og tilbyd din hjælp, hvis du så bagefter ved at børnene lider overlast, ja men så skal du bestemt kontakte myndighederne, for det er der ingen børn der skal gøre.

Men sidder og tænker på en far, der kæmper en kamp for at få alle enderne til at nå sammen, han kan måske "i folkemunde" være belastet af fortiden - så vær sikker før du gør noget.

Men dejligt, at der er nogen, der bekymrer sig om andre børns ve og vel, så meget held og lykke til dig.

Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : Søssan

Dato : 13-07-06 21:06

Tak alle sammen, for gode og tankevækkende svar. Uanset hvilken retning svarene går i, er jeg helt enig med jer alle. Det er nok mit største problem. At handle ud fra "sladder" eller bare andenhåndsoplysninger, at undlade at handle hvor der burde være handlet.

Jeg skrev ikke at vi faktisk forsøgte at hjælpe i sin tid, men blev lukket ude. At vores dengang helt små børn blev skræmt fra vid og sans når de endelig tog kontakt. Det er en lang grim historie.

X har hjulpet familien meget igennem årene. X er den venlige nabo, som egentlig bare passer sig selv, børnene har kunnet løbe over til når det blev for slemt igennem tiden. Lidt specielle, men ærlige mennesker. Og jo, lige nu er fru X meget vred, vred fordi hun er bekymret, vred fordi hun føler at de har gjort børnene en bjørnetjeneste, for havde de blandet sig udenom, ville bl.a. huset fremstå med store huller i taget, køleskabet fortsat stå uden dør etc. For det generer ikke faderen overhovedet, men gavner ham når kommunen dukker op og checker om tingene er i orden. Og talegaverne, dem har han altså i orden.

Kommunen må vide, at han fortsat drikker rigtig mange øller (ikke andenhåndsudsagn), men så længe der ikke kan påvises direkte omsorgssvigt tror jeg det accepteres. Der er desværre nok andre sager at tage fat på.

Til forslaget om at tilbyde hjælp med vasketøj m.m. Vi har selv et handicappet barn, som kræver en rolig og struktureret dagligdag. Derudover 2 teenagepiger, med alt hvad det nu medfører. Derudover fuldtidsarbejde.

Jeg er enig i at man har anmeldepligt, men jeg er også enig i at man ikke skal ødelægge en familie på baggrund af ting man hører.

Det jeg efter at have læst jeres svar og efter at have tænkt mig grundigt om i øvrigt har besluttet mig til, er:

Jeg har sendt en forsigtig forespørgsel til en person jeg kender, en person som sidder i børne- og ungeudvalget. Ingen navne nævnt, igen ingen detaljer i sagen der kan identificere faderen, men hvad er denne persons mening, hvordan kan jeg bedst gribe det an uden at skade fremfor at gøre gavn.

Derudover har jeg allerede taget kontakt til faderen. Jeg har haft den yngste på overnatning og hygge. Jeg viste hende billeder af hendes nu afdøde mor, og fortalte hende hvor dejlig en person hun var FØR hun blev "syg". En lille spinkel forsagt pige der rørt sagde "hun er smuk". Og da jeg fortalte hvor mild og dejlig moderen engang var "det vidste jeg slet ikke". Pigen har jo kun oplevet den grimme side. Jeg har lovet hende at lave et fotoalbum med de billeder jeg har fra dengang. Også billederne af hendes storebror som barn og hendes far som ung.

Jeg håber ad denne vej at kunne gøre en forskel. I første omgang at skabe grobund for at børnene har lyst til at komme hos os. Et fristed. Så må tiden vise hvad der kommer ud af det. Jeg håber af hele mit sind, at jeg ikke bliver bekræftet i at de bliver udsat for omsorgssvigt, for så er der ingen tvivl i mit sind om at det bliver anmeldt.

Tak for jeres svar. Pointene har alle fortjent, men bliver jo nødt til kun at acceptere et svar.

Venligst
Søssan

Godkendelse af svar
Fra : Søssan

Dato : 13-07-06 21:31

Tak for svaret dkwM327. Det er faktisk hvad jeg allerede nu har påbegyndt. Der er altid 2 sider af en sag, og begge sider bør kendes.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-07-06 21:34

Jeg tror faktisk at jeg, i din situation, ville kontakte vedkommende, du har hørt de grimme historier fra. At få tingene penslet ud, og sige til vedkommende, at det, du hører gør, at du må indberette. Tjekke ud, om vedkommende kan stå hundrede procent ved sine udtalelser, men bare ikke har styrke nok til at ringe til socialforvaltningen.

Ja, det er et problem med andenhåndsoplysninger - men - som du skriver her til sidst, så ved du, at der bliver drukket for meget i det hjem. Og i mine øjne er det hjem, der er for meget alkohol i et hjem, der er belastende for børn at være i. Også selvom det ser nogenlunde fornuftigt ud på overfladen. (Har selv været der og ved, hvordan det påvirker resten af livet - også selvom det ikke handler om grelle episoder)

Jeg siger ikke, at børnene skal fjernes, jeg siger, at familien skal have hjælp. Faren skal have hjælp til at støtte sine børn optimalt. Det nytter ikke, at han kæmper kampen alene, for prisen er for høj, hvis han taber. Derfor mener jeg ikke, man kan tillade sig at sidde sådan en situation overhørig.

Jeg håber det bedste for familien ved siden af dig - og håber, at du finder afklaring.... Rigtig dejligt, at du har lidt "insiderkontakt" så du kan blive vejledt lidt

Vaxen