/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kirsebær med myrer
Fra : bellina
Vist : 7902 gange
100 point
Dato : 13-07-06 08:34

Vi har et lille kirsebærtræ som i år bærer frugt for første gang; tre små kirsebær er det blevet til Desværre er træet blevet angrebet af myrer, de sidder i store klaser på enkelte af topbladene og også på stilkene til bærrene. Hvordan kommer vi af med dem? Vi er ikke meget til gift, så hvis der er alternative forslag modtages de med smil..

Hilsen Bellina

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-06 08:43

Find myretuen.
Du tar en pakke gær og løser op i lunken vand, endelig ikke for varmt.
Tilsæt sukker for smagens skyld. Rør det ud i 10 liter vand. Så vander du myretuen med dette.
Kan du ikke finde myretuen vander du rundt om træet med gærløsningen.
To til tre gange i løbet af en uge tar livet af de fleste myrer.
Og det er verdens billigste løsning.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-07-06 09:10

og plant en ribsbusk så du ikke får myrer i kirsebærrene igen - aner ikke hvorfor - det er et gammel råd fra en gartner min far fik - han havde altid en busk stående i nærheden af de træer han ville undgå myrer i - og det virkede !!!!! Har selv prøvet da jeg havde et hav af myrer ved træfacaden - de flyttede næsten omgående Det må da siges at være absolut u-giftigt

at der så ingen ribs er til dig - tjah -busken er jo rimelig køn alligevel - og myrerne nupper altid den busk der står alene eller den yderste i en række .

ps.. myrer kan ikke fordrage menthol - du kan for eks spraye lidt kräuter-oil på - det skader ikke træet - men myrerne kan ikke lide lugten i bageriet og forsvinder. (super hvis man har fået myrer indendørs også)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 13-07-06 10:02

Hej bellina.

Du har sandsynligvis lus i dit kirsebærtræ, lus ELSKER kirsebærblade. Det finder myrene ud af, og da de elsker lusenes sukkerholdige ekskrementer, opsøger de lusene for at indsamle disse. Heldigvis tager kirsebærrene ikke synlig skade af luseangrebene eller myrerne, men uordentligt ser det ud.

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-06 11:23

Er der myrer, er der nok også lus, og der tager vi og opløser noget brun sæbe i sprit, og fortynder med vand, og sprøjter planten med det. Du kan også spule dit træ et par gange om dagen, til problemet er løst. HUSK undersiden af bladene, ug knopper.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 14-07-06 22:41

Ja problemet er lus som PVE og Rosmom skriver og her er opskriften

Momos lusevand:

5 l vand
100 g brun sæbe (ikke flydende)
½ dl sprit

tag f.eks. 3 l varmt vand og pisk sæben godt ud i og kom derefter resten i.
hilsen momomo

Godkendelse af svar
Fra : bellina

Dato : 15-07-06 12:49

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Ved nærmere eftersyn var det jo faktisk lusene der var det egentlige problem. Så tak for rådene...

Bellina