/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Knallerten starter ikke??
Fra : arne.jakobsen
Vist : 4815 gange
500 point
Dato : 12-07-06 14:03

Hej folkens.

Min CPI Oliver City '45 er kun 1 år gammel og har lige været til 1000KM service. Alt var i orden og den har da også altid startet kvikt og villigt. Nu har jeg pillet pladerne af den da den skal sælges. Den har derfor stået ubrugt i 3 uger og nu vil den ikke starte. Lidt dumt når der kommer købere og ser på den. Hvad gør jeg for at få den igang igen?

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : pims

Dato : 12-07-06 14:27

Hej Arne, jeg går ud fra at du har tjekket tændrøret. Jeg har tit oplevet, at sådanne motore danner lidt overfladerust på kontaktfladerne til platiner/tændingsmodul, når de har stået et stykke tid. Hvis du sørger for at rense al' tæning og sørger for at der er benzintilførsel, så skulle der være en chance. Held og lykke med det.
Hilsen Pims

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 12-07-06 14:30

Jeg aner ærligt talt ikke hvordan jeg kommer til tændrøret på sådan et dyr. Det hele er jo pakket ind i kåber og skærme. Jeg skal vel næsten splitte dyret ad for at komme til tændrøret, eller hvad?

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 12-07-06 16:29

hej arne.
stil den op på støttebenet og læg dig nede under der ser du tændrøret.
Min havde stået stille en uge og ville ikke starte,jeg prøvede mange ting,men til sidst pillede jeg et skjold af og holdte hånden over studsen til luftfiltret så kom den igang med det samme.
hilsen johnni.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 12-07-06 18:41

Prøv at finde den lille studs som sidder på luftfilteret og sprøjt noget diesel-start ind i det lille hul, og træd så et par gange på kickstarteren. så burde den 100% starte.
Ellers så er det tændrøret.

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 12-07-06 21:38

Kære hr. NoshyGuy, diesel-start virker ikke på en knallert, den bruger benzin

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 12-07-06 23:38

????? Ring til en mekaniker, der er da stadigvæk garanti på den. ( Den bortfalder måske hvis du piller for meget )

Kommentar
Fra : fausi

Dato : 13-07-06 09:23

Hvis du har en manuel kan du se hvor tænrøret gemmer sig, når du har renset tændrør eller skiftet ud, tag luftfilter ad og sprøjt noget karburatorvæske eller bensin ind i karburatoren. start så ogiv gas

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 13-07-06 11:36

Selvfølgelig virker dieselstart på en knallert!
Det er da blevet afprøvet og det virker.

Kørte selv rundt med en dåse at det i ½ år da min Aprilia drillede mig. ( for lille dyse og sænket nål )

Kommentar
Fra : noltus55

Dato : 13-07-06 17:43

Puch1,dieselstart har intet med diesel at gøre,der er en ekstrem letantændelig blanding af bla. æter,det hedder bare sådan fordi det mest er brugt til diesel biler,men det kan også bruges på benzinmotorer,har selv god erfaring med det

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-06 17:54

Tændrøret sidder bag den lille låge der er bag dine ankler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 11:56

Uden i øvrigt at gøre andet prøvede jeg igen at starte den d. 14. Den startede straks men gik i stå igen med det samme (Jeg gav ikke gas af frygt for at drukne den). Herefter ville den ikke starte. Jeg prøvede igen idag og igen startede den straks. Denne gang gav jeg en smule gas for at holde den igang, men den gik igen i stå straks. Jeg fandt tændrøret og skruede det ud. Det var en anelse sodet og jeg tørrede soden af med en blød klud. Den vil stadig ikke starte. Det med dieselstart har jeg altså ikke prøvet endnu, jeg skal først en tur i T. Hansen og købe sådan noget. Det kan da ikke være rigtigt at jeg skal til at hyre en vognmand for at få den fragtet til mekaniker?

Palle -> Tændrøret sidder IKKE bag den lille låge der er bag mine ankler. Der sidder kun olietanken.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-07-06 14:14

Ja ok, det er jo en Oliver, men du fandt tændrøret.
Tændrøret må nu gerne få med en alm. stålbørste.
Er du nu helt sikker på at der er åbnet for benzinhanen(Hvis det er modellen med hane) Ellers kan det være den automatiske benzinhane der er i udu.
Kig også ned i tanken for at se om der er nok benzin på.
Men muligheden for at dysen i karburatoren er stoppet, foreligger også.
Men i alle tilfælde tror jeg på benzinmangel, og så vil den starte i 10 sekunder, hvis du hælder lidt benzin ned i tændrørshullet. Jeg plejer at stikke en klar plastslange ned i benzin, så holde for hullet for oven, og hurtigt flytte den åbne ende ind i tændrørshullet, så den får ca 2 fingerbøl fulde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-07-06 15:09

Hej Palle. Ja det må jeg ha' prøvet. Jeg var lige oppe i byen og gik ind til den lokale knallertsmed, da han fandt ud af at det var en CPI ville han ikke hjælpe med noget. Dumme svin.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-06 19:14

Hej igen Palle. Der har ikke været nogen respons på mine salgs-annoncer hverken på dba.dk eller i lokal-pressen, så jeg har ikke haft behov for at forsøge med at starte den siden sidst. Hvis jeg nu skal prøve igen, vil jeg helst være fri for at rode med karburatoren da den er godt gemt af vejen bag diverse skjold der først skal afmonteres. Det du skriver om at hælde et par fingerbøl-fulde benzin direkte ned i tændrørshullet lyder som noget jeg kan prøve uden det helt store besvær. Jeg er ikke doven men bevægelses-handicappet, derfor min lidt forsigtige tilgang til løsningsforslagene.
Jeg tror bestemt ikke at modellen har en benzinhane. Den er vist så automatisk som sådan én kan være. Havde det været min gamle Puch 3'gear havde jeg sikkert bare skullet "tippe" lidt på knappen nede ved karburatoren. Ha ha.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 26-07-06 00:52

Ja, prøv det, altså en sjat benzin, og hvis den så starter op i ca 10 sekunder hvergang den får den "snaps", så har du et "rent" benzinproblem, enten den aut. benzinhane, eller en stoppet dyse(strålespids).
Med lidt snilde kan man som regel løsne karburatoren, og dreje den så de 2 dyser i svømmerhuset kan renses, UDEN at tage skjolde af. Men arbejde skråt op under et af skjoldene. Men tit skal luftfilteret helt af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 01:07

Kære Palle. Som du sikkert ved, er jeg én af de Kandu'er der oftest taler for at man bør lukke sine spørgsmål og sige TAK for hjælpen. Jeg har det allerede lidt skidt med at dette spørgsmål har været åbent længe.

Jeg vil meget gerne takke alle der har kommenteret mit spørgsmål. Selvom jeres kommentar ikke gav mig selve løsningen, gav de mig ihvertfald mere viden end jeg havde. Nogle af dem har jeg afprøvet! Andre kun bevaret i "kramkisten".

Jeg vælger at lukke spørgsmålet nu og takke Palle for hans mange gode forslag.
Han ramte forkert i nogle tilfælde, men han ramte også rigtigt i den sidste ende. Han var med andre ord vedholdende. Jeg ved at jeg altid kan vende tilbage til Palle når jeg har et spørgsmål af denne type.

Endnu engang TAK fordi I gad prøve at hjælpe mig. Kærlig hilsen Arne.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-07-06 01:15

Tak for svaret pallebhansen.

Point-hævning? Ja. Folk må gerne kunne se at DU er eksperten.

Og jeg skriver et Privat indlæg til dig når og hvis jeg får brug for mere hjælp.

Du ved sikkert også hvor mine stærke sider er! Så du er meget velkommen. I O U.

Det er Amerikansk og betyder ( Jeg skylder dig noget).

Venlige hilsener fra

Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-06 13:03

Jamen tak da, men hvis der er mere vrøvl med knallerten, så er det smartest at forsætte i denne tråd, og ikke privat (selvom du er velkommen til det) da det så er nemmest at følge knallertens "fremgang"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rilfi

Dato : 14-07-08 10:39

har du prøvet at rense kaburatoren eller helde noget benzin ud over tændrøret det plejer altid at virke

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-07-08 11:03

rilfi Har du prøvet at svare på et spørgsmål som er 2 år gammel