/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
blodøre
Fra : bfksorte
Vist : 5148 gange
300 point
Dato : 11-07-06 17:13

Min rødstribede hankat på seks år, som aldrig er syg fik pludseligt sidste tirsdag er voldsomt opsvulmet højre øre. Vi gik til dyrlæge onsdag og fik at vide, at det var et blodøre og man ikke vidste hvad det kom af og at for øvrigt kunne komme igen. Dyrlægen tømte øret for blod og den fik antibiotika. Så langt så godt, men allerede fredag eftermiddag kunne vi se at øret igen begyndte at svulme op og det blev værre. Så til dyrlægen mandag, hvor de kastede et blik på øret og sagde det nytter ikke noget, den skal opereres ellers vil det blive ved at komme igen.
I dag tirsdag er min kat så blevet opereret og jeg har hentet ham. Den tumler rundt og har det bestemt ikke godt. Den har krave på og den skal den have på indtil på onsdag, hvor stingene bliver fjernet.
Jeg spurgte dyrlægen, om dens hørelse var påvirket af det og p.t. kan den intet høre med højre øre, men det skulle bedres i løbet af 4 til 6 uger.
Jeg ved egentlig ikke, hvad mit spørgsmål er, men ville blot dele denne oplevelse med andre og så høre, om der er nogle af jer der kender til sygdommen blodøre.

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-07-06 17:25

Hej.
Jeg har læst lidt om Blodøre som du skrev om.
Her er hvad jeg fandt:
Årsagen til blodøre er ikke kendt med sikkerhed. Imidlertid er de fleste enige om, at lidelsen i mange tilfælde opstår i forbindelse med øregangsbetændelse. Katten har irritation i øreregionen, hvorfor den forsøger at klø sit øre enten ved at bruge poten eller også ved at "slå" med ørerne. Herved beskadiger katten blodkarrene under huden, hvorved der sker en væske/blodudtrædning, og der dannes et blodøre. Blodøre kan dog ogå ses, uden at katten har ørebetændelse.

Blodøre opstår som regel pludseligt, idet ejeren kan se og føle en udposning på ørelappen. I det akutte stadie, kan der undertiden føles mere varme på det hævede område. Der er ikke altid ømhed, hvorfor det ikke er nødvendigt straks at søge dyrlæge, når man opdager lidelsen.

Håber du kan bruge det,og rigtig god bedring med guldklumpenHej fra Dior.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-06 17:48

Ja, blodøre kommer af, at der går et blodkar i stykker, og så trænger der blod ud i de to hudlag som øret består af.

Det er ikke en sygdom, men noget der fremkommer som følge af en udefra kommende påvirkning af øret.

Det forsvinder ikke af sig selv, og ofte er det , som du har oplevet, nødvendigt at operere for at forsøge at lukke for det blodkar der er i stykker.

Ubehandlet kan det medføre, at øret skrumper sammen og bliver til det man kalder et "blomkålsøre" eller at øret på anden måde bliver ødelagt af den blodvæske der er ophobet , og derfor bør man altid søge dyrlæge, og ikke som dior skriver, at vente med det.

Mange hunde får det også, og årsagen, ja der kan være flere.
Hos hunde f.eks. kan det komme bare hunden ryster kraftigt på hovedet (hvis det er en hund med ret store hængeører), hvis øret får et slag, og endelig såfremt det er en skade der fremkommer ved at dyret selv får slået hul på blodkarrene hvis det f.eks. klør sig.

Og det er samme årsager for en kat, bortset fra, at de ikke ryster så meget med ørerne, da de ikke har hængeører.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-06 17:50

http://www.netdyredoktor.dk/sw5047.asp

Her kan du læse mere om det.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 11-07-06 17:52

Min hund har haft et blodøre og lige som din kat blev øret tømt for blod, men det kom igen.
Den fik øret skåret op på den ene side og syet sammen igen og der har ikke været problemer siden.

Nogle dyr er mere påvirkelige af narkosen og mon ikke din kat bliver frisk igen når dens system har renset det sidste af narkosen ud.

Det er efter sigende slag eller kraftige rystelser med øret der forårsager problemet og mon ikke du skal have kattens øre renset når stingene er taget ud eller måske i samme forbindelse.

Katte kan lige som hunde godt have voks i ørerne og det skal da ud.
Man kan få noget ørerens der ikke svider som kan bruges til både hunde og katte og bruges det regelmæssigt kan dyrene ofte ryste skidtet ud, men sidder det fast skal man til dyrlægen som så også kan fortælle hvad man selv kan gøre.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 11-07-06 17:53

Hejsa!

Min lillesøsters kat har haft samme problem, og ser nu forfærdelig ud. Dens ører er helt krøllede og hakkede. Krøllet blev det ene fordi det klappede sammen. Han virker ikke til at lide under det på nogen måde mere, men ser bestemt ikke for godt ud. Så håber da for din kats udseende at det er blevet behandlet i tide, så den ikke kommer til at se sådan ud også.

Med hensyn til din kats manglende høresle efter indgrebet, så skal du ikke være for nervøs. Min egen 14 årige kat, er fuldstændig stok-døv. Hun kan absolut intet høre på nogen af ørene, men det påvirker hende ikke det store i dagligdagen. Det gode ved det er, at hun ikke farer op når støvsugeren bliver tændt og hun er på ingen måde bange og skræmt til nytår, som mange andre katteejere må slås med. I stedet for at lytte til ting, som normale katte gør, er hun noget af det hurtigste til at se og opdage ting, før min anden kat gør. I det hele taget, virker det somom min døve kat, er den der får mest med, og virker som den der er mest afballanceret.
Skriver kun dette, fordi jeg er sikker på, at du til en vis grad nok er lidt bange for at din lille kat skulle miste noget af hørelsen permanent efter denne her ballade. Så jeg vil bare lige berolige dig lidt, til hvis den ikke skulle få hørelsen 100% tilbage. For må sige, at jeg aldrig har haft en kat der er så nem og afbalanceret som den gamle døve jeg har. Så selvom den skulle få et handicap, så er min da beviset på, at det ikke betyder det store, da katte er hurtige til at tilvænne sig en ny situation og kan leve helt fint på trods af et handicap.

Så tag du det bare helt roligt. Din lille kat skal nok komme igennem det hele og få det helt fint bag efter.

V. H.

Carina

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-07-06 20:19

Hej Dova.
Mine oplysninger har jeg fra en dyrlæge jeg fandt på nettet
Og selvfølgelig skal man kontakte sin dyrlæge,hvis man er det mindste i tvivl.
hej fra Dior.

Kommentar
Fra : bfksorte

Dato : 11-07-06 20:23

Som I kan forstå var jeg meget bekymret for kattens tilstand efter narkosen. Den dinglede rundt og gik ind i møbler og døre og virkede elendig, men stor var min lettelse, da den midt i det hele hoppede op på køkkenbordet og stjal en krebinet. Så den skal nok komme sig.:

Kommentar
Fra : dior

Dato : 11-07-06 20:30

Ja,de opfører sig som noget berusede efter sådan en narkose.Et par af mine har også prøvet det,og de væltede simpelthen omkuldMen man bliver selvfølgelig urolig når ens guldklumper opfører sig så mærkeligt
Du kan se mine her:
www.hotte.k-nettet.dk

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 300 point
Dato : 11-07-06 20:57

Hej til dig.

Jeg har ikke noget at sige omkring 'blodøre'. Jeg vil bare sige at det gør mig ondt for dig og din missekat

Jeg har selv to af slagsen og jeg ved hvor meget det påvirker een når der er noget galt - man har det så underligt for man vil så gerne hjælpe og det er svært.

Jeg har haft mange katte i årenes løb og et par af dem har da osse været i narkose - jeg kan berolige dig med at din kat nok skal komme helt op på dupperne igen efter narkosen. En af mine var mere påvirket end de andre har været, den væltede osse rundt dagen efter - men så var det osse frisk

Nu har din kat allerede hugget en krebinet (go go missekat). - så der er lys forude

God bedring med den

Mjau fra Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : bfksorte

Dato : 14-07-06 11:57

Tak for svaret vil.du.
Det ramte bare plet

Kommentar
Fra : bittenborch

Dato : 02-03-08 13:46

Hej.

Vi har en Arnold (huskat) som ogå har fået et blodøre, p.g.a. ørermider, har været til dyrlæge og fået tømt det, og der blev sprøjtet lim ind som skulle holde de to øredele sammen, men det har ikke hjulpet det er stadig lige tykt og vi må afsted igen i morgen, og så håbe på det bedste, har ser bare så ked ud af det.
bitten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-03-08 13:49

Det skal nok blive godt igen.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : bittenborch

Dato : 02-03-08 14:14

Hej BjarneD

Tak skal du have, det håber jeg også på.....................

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 02-03-08 14:39

WOW - spørgsmålet er 1½ år gammelt og så fik man lige en mail herfra
Jeg troede dre var noget jeg havde overset

- smutter bare igen - god søndag, det der er tilbage af den.

Vh Dorthe