/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bekæmpelse af larver
Fra : Schroinx
Vist : 3914 gange
100 point
Dato : 10-07-06 19:41

Mine chiliplanter, som står indenfor, en blevet angrebet af larver. De er grønne og 1-3mm lange, larverne altså

Spørgsmålet er hvad jeg kan bekæmpe disse med? Jeg vil helst undgå gifte, men kan f.eks. opvaskemiddel bruges?

/Schroinx

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-07-06 19:45

Tag planterne med ud i badeværelset og brus dem af. De du ikke får fjernet på den måde kan du fjerne med fingre eller pincet. Det er jo et eller andet insekt der har lagt æg som nu er klækket. De kommer næppe tilbage når de først er fjernet fysisk.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 10-07-06 21:10

Hvor nødigt, du end vil, undgår du ikke de kemiske udryddelsesmidler.

Jeg er helt sikker på, at der vil være mange, der er uenige, men man kan kun hælde så og så meget opvaskemiddel på de stakkels planter og så og så meget kaffegrums i jorden omkring planterne osv.

Heller ikke jeg er tilhænger af kemisk krigsførelse, men vil du have et fornuftigt resultat ud af dine frugter, planter m.m.m. er der ingen vej uden om.

Valget er undermålere af frugt m.m. eller en fornuftig "høst".

Jeg er nødtvunget tilhænger af Maladan eller Malathion - giftigt stads - men effektivt.
Gifteffekten "opsuges" ikke i det færdige resultat.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-06 22:11

Man kan også bruge en sten og en hammer.
Larven lægges på stenen og slås på med hammeren.
Det er hurtigere biligere og mere effektivt end gift til en lille stueplante.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 11-07-06 01:40

Du skal ikke bruge kemi, brug universalmidlet til larver og lus:
Momos lusevand:

5 l vand
100 g brun sæbe (ikke flydende)
½ dl sprit

tag f.eks. 3 l varmt vand og pisk sæben godt ud i og kom derefter resten i.
hilsen momomo

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 11-07-06 01:59

Det prøver jeg lige. Så forstøves det bare på de angrebne planter?

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 11-07-06 12:01

Ja, du sprøjter det på så de bliver rigtig godt smurt ind.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 11-07-06 16:43

Øeehhh momomo - hvis brun sæbe og sprit ikke kemikalier, hvorfor er udtræk af en eller anden chrysanthemum plante (=pyretrum) eller tobaksplante (=nikotin) det så?

Schroinx: Du kan prøve at overbruse dine planter med iskoldt vand nogle gange på nogle rigtigt varme dage dage, og så fjerne de larver du i øvrigt ser. Hvis du vil helt af med dem, er du nok nødt til at finde noget mere effektivt kemi, end det momomo foreslår. Hvis dine planter i øvrigt "stortrives" og bliver passet godt med vand + varme + noget af leve af, betyder et MINDRE insekt angreb sikkert ikke det store for udbyttet, så hvis det kun er nogle få larver der plager dig, så fjern dem manuelt.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-07-06 16:52

Finn -> Det er jo stort set hvad jeg startede med at anbefale, blot med lidt flere ord.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 11-07-06 19:36

A.J. korrekt , men det bliver jo ikke mindre rigtigt af at du kom først - vel?

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 12-07-06 11:42

f.Elsborg, har jeg da sagt at pyretrum og nikotin er kamikalier?

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 12-07-06 21:31

Momomo, du skrev; "Du skal ikke bruge kemi, brug universalmidlet til larver og lus:
Momos lusevand: ".
Det tillod jeg mig at tolke derhen, at du mente, at man ikke skulle bruge kemiske sprøjtemidler. Både pyrethrum og nikotin findes som aktivt middel i en del pesticider. De er så godt nok syntetiske, men det aktive stof er sq det samme, som man i tidernes morgen er startet med at udvinde fra planter, altså kemi!
Nu ved jeg ikke, hvordan man fremstiller brun sæbe i dag, men sprit (jeg antager at du mener kogesprit) er da vist ikke naturligt forekommende i vores omgivelser, altså må det da vist også være et kemikalie.
Jeg har en gang set en meget bevidst bebyggelse i København, hvor man i hvert fald ikke ville bruge sprøjtemidler. I stedet var der smidt så meget kogesalt på gang arealerne, at man fik det indtryk, at det da vist havde sneet - selv om det var i juli måned. Jeg gad godt se resultatet af en undersøgelse af, hvordan den behandling kunne påvirke livet i jorden, for ikke at nævne vores alle sammens drikkevand.

Der er intet galt med at bruge pesticider, fungicider eller herbicider, bare det gøres med omtanke, og kun hvor det er nødvendigt. At en eller anden have ejer har problemer med en lille smule græs mellem sine fliser på terrassen eller lidt mælkebøtter i sin græsplæne, giver efter min mening ikke grund til at sprøjte hele haven med 3-4 gange den anbefalede dosis. Hvis han derimod ikke kan komme ind af sin hoveddør for tidsler og bjørneklo, er sagen en lidt anden.
Derfor er kemikalier ikke nødvendigtvis af det onde. Det skal bare bruges med omtanke - lige som medicin!

Vh
Finn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-07-06 19:23

Husk nu at lukke spørgsmålet når du synes du har fået svar nok.

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 24-07-06 10:30

Det burde jeg nok, men jeg har selv løst problemet...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-07-06 11:48

Det var da godt. Nu er Kandu jo beregnet til at dele viden med andre og Kandu's brugere vil i fremtiden gerne kende din løsning. Derfor vil det være en god ide hvis du skriver hvad du gjorde her i selve spørgsmålet. Når folk søger efter viden er de kun interesseret i at læse spørgsmål der er blevet besvaret, derfor bør du lukke spørgsmålet. Der er jo også nogen der har forsøgt at hjælpe dig og disse mennesker skylder du da i det mindste en tak fordi de prøvede at hjælpe dig. Når andre mennesker i fremtiden åbner det lukkede spørgsmål vil de første 5 skulle betale 10 point hver for at læse svaret. Disse point får du. Spørgsmålet kan således ende med kun at have kostet dig 50 point. Så der er altså flere gode grunde til at lukke spørgsmålet. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-07-06 16:53

Vise ord a.j. Men hvis du kaster et blik på Schroinx's profil, vil du erfare, at han har ikke mindre end 4 ikke afsluttede spørgsmål liggende, helt tilbage til 2004. Så chancerne for at han har forstået princippet i "kandu", er nok ikke så store. Han har været medlem siden 2003, og har stillet 6 spørgsmål, hvoraf kun de 2 er blevet afsluttet, så det kan da umuligt være pointene der er afgørende, i den manglende afslutning af spørgsmålene.

Schroinx: Tag nu lige at få afsluttet den her tråd. Og selv om du har løst problemet selv (det er vist ikke inkluderet i kandu's regi, at der kommer nogen og gør tingene for een, så uanset hvilke svar du havde fået, var du sikkert kommet til at løse det selv), ville det være "klædeligt" om du oplyste andre, der måske har det samme problem som dig om, hvordan du slap af med dine larver.

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-07-06 19:24

Kære Schroinx

Nu er jeg et af den slags mennesker der helst vil tro det bedste om mine medmennesker, så jeg vælger at tro at de ikke-lukkede spørgsmål skyldes en forglemmelse. Jeg går imidlertid ud fra, at du gerne vil have god hjælp når du stiller spørgsmål, også fremover. Det er min erfaring at Kandu-eksperterne i tiltagende grad starter med at undersøge spørgers profil, og har han/hun mange ikke-lukkede spørgsmål, undlader de at hjælpe. Ingen gider at hjælpe en person der end ikke magter at sige TAK for hjælpen.

Altså: Endnu en god grund til at du skal lukke ALLE dine spørgsmål.

Venlig hilsen og fortsat god sommer. Arne Jakobsen.

Godkendelse af svar
Fra : Schroinx

Dato : 03-08-06 13:12

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 03-08-06 13:22

Hej Alle

Jeg kommer her kun sjældent, dvs. jeg deltager i andre messageboards for mere specifikke emner, hvor jeg normalt får den hjælp jeg skal bruge, men jeg kommer her, når det vedrører emner som disse ikke dækker.

Det er langt tid siden. Så vidt jeg husker er årsagen til de ikke lukkede spørgsmål er at jeg sjældent har fået det svar jeg behøver, da mine spørgsmål nok ofte kræver en del af svaret. Og nogle har jeg nok bare glemt, da jeg kommer her så sjældent.

Jeg er glad for kandu, fordi her kan man sptille spørgsmål om stort set alt. Imidlertid er jeg lidt imod det der pointsystem. Man hjælper andre, fordi man gerne vil hjælpe og det fungerer fint på langt de fleste boards, men her er det noget med rating points mv, og jeg kan ikke se den store pointe med det. Svarer jeg på et spørgsmål er det jo viden jeg stiller til rådighed for alle, og jeg vil ikke have noget tilgengæld. Og helst ikke kun for dem som "betaler" med points. Jeg tror det går min open source - free information (as in free beer) ideologi imod.

Men jeg håber alle er tilfredse. Jeg acceptedere det første svar, nemlig manuel fjernelse af disse skadedyr, med efterfølgende manuel terminering af deres livscyklus

VH
Schroinx

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 03-08-06 13:25

Hov, pinligt. Det var ikke det første svar jeg accepterede. Ups. Undskyld.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-08-06 13:29

Ja du kan da næppe mene at:

Citat
Man kan også bruge en sten og en hammer.
Larven lægges på stenen og slås på med hammeren.
Det er hurtigere biligere og mere effektivt end gift til en lille stueplante.

er et anvendeligt svar???