/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Skygger på teksten???
Fra : Jaffe123
Vist : 444 gange
100 point
Dato : 09-07-06 21:25

Jeg er ved at lave en hjemmeside. Jeg bruger Dreamweaver til opsætningen, men laver grafikken i Photoshop.
Jeg vil gerne lave en fast baggrund (i Photoshop) og så lægge transparente layers ovenpå med tekst, billeder o.lign. så et klink viser et nyt layer og ikke åbner en ny side i browseren.
Mit problem er at når jeg laver et layer i Photoshop med transparent baggrund, bliver teksten omkranset af en lys "skygge". Kan man ikke lave et transparent layer uden at dette sker? Jeg har gemt det i GIF format.

Venlig hilsen Jesper

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-07-06 21:41

Udarbejdet at eksperten.dk-bruger "spe"
Metode 1:
Sørg for at du ikke har et Backgroundlayer/baggrundslag i din lagpalette. Ligger din illustration på et baggrundslag kan du ændre lagets status til et almindeligt lag ved at dobbeltklikke på baggrundslaget. Du får en dialogboks frem hvori Photoshop foreslår at laget får navnet Layer 0/lag 0 klik ok til dette eller skriv dit fortrukne navn til laget og klik så ok.
Når du har almindelige lag sletter du de områder der skal være gennemsigtige. Vælg Save for Web/Gem til Web og i dialogboksen vælger du gif som format og sætter flueben ved Transperancy/Transperant. Photoshop regner så med at det du vil have gennemsigtigt er de områder du har slettet.
Metode 2:
Bruger du denne metode behøver du ikke bekymre dig om hvilken slags lag du har og du behøver ikke slette i dit billede. Gå direkte til Save for Web/Gem til Web og vælg gif som format. Vælg pipetten i dialogboksens værktøjskasse til venstre. brug pipetten til at samle den farve du gerne vil gøre gennemsigtig op. I Colortabel/farvetabellen nederst til højre i dialogboksen markerer Photoshop den farve du har samlet op med en ramme. Under farvetabelen ligger en række ikoner. Klik på ikonet længst til venstre for at gøre farven gennemsigtig. I version 7 og CS kan du vælge flere farver og gøre disse gennemsigtige en for en.
Matte/Bund:
Når du arbejder med grafik til hjemmesider er det begrænset hvor mange informationer billedet kan indholde og billeder bliver forholdsvis grove. Derfor vil du ofte se hakkede kanter i giffer med gennemsigtige områder. Bruger du metode 1 kan du gøre noget ved det hvis du kender den farve hjemmesiden har. I Save for Web/Gem til Web dialogboksen har du funktionen Matte/Bund her kan du vælge den farve hjemmesiden har og få Photoshop til at lave en blandingskant (en anti-alias) mellem giffenskanter og hjemmesidens farve så din gif falder bedre ind i hjemmesiden og ikke ser så hakket ud.

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 16-01-07 08:55

Du kunne måske tænke dig at læse mere om et begreb der hedder "iFrame" .. Prøv at slå det op et sted :)
Eventuelt "iFrame tutorial" som en google-søgning ..

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 16-01-07 08:59

Hov - hvad tænker jeg dog på???

Det er kun til at den ikke skal åbne i en ny side (det med iFrame)..
Hvis du vil ha' skygger, eller (eventuelt) reducere skyggerne, så lav dit layer - højreklik dernæst på det (i layer-vinduet, ikke på selve 'tegnebrættet') og vælg Blending Options .. Derfra kan du så lege lidt rundt med funktionerne, så du kan reducere skyggerne eller bygge andre skygger op.. Håber det hjalp lidt... =S

Det ville måske hjælpe at vide hvilken version du bruger?