/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
PGO ny cylinder + krumtap
Fra : dayworker24
Vist : 1573 gange
200 point
Dato : 09-07-06 17:48

Jeg har lige fået skiftet cylinder + krumtap

Cylinder
http://kgi.dk/product-23-1638.php
http://kgi.dk/product-90-1638.php

krumtap
Top-Racing Krumtap Super Tilbud
http://www.scooter-shoppen.dk/ koster 500kr.

Hvor meget skal den køres til, og hvordan???

Jeg skal da ikke skifte dyse, når det bare er en anden 40 mm cylinder???

Fordi jeg skiftede krumtap var fordi den anden var rimelig smadret.

Min opsætning er følgende
Thansen udstødning uden begrænsninger.
polini speedcontrol (5.7 grams ruller)
45 km/t cylinder + tiostykke
ny krumtap kan holde til 14000 omdrejninger.
standard kaburator med dyse 72 (standard)
originalt luftfilter.
standard kobling

Er der andet jeg skal tage højde for???

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 21:07

I min PGO Big Max sad der en 85 dyse, så prøv med den. Hvis den ikke 4takter med den, så er det jo bedre end 72.

Den krumtap du har købt kender jeg godt.
De 2 gange hvor jeg har brugt den, har den levet fuldt op til forventningerne.
Håber at du har skiftet simmeringe og lejer til helt nye. De må aldrig genbruges.

Din cylinder er lavet af støbejern, så den skal køres til med ca. 30 kmt i 200 km.
40-50 kmt de næste 200 km. og en gang imellem fuldgas de sidste 100 km.

Derefter kan du giver den meget gas du har lyst til hele tiden.

Når den er ved at være kørt til, så læg værke til om den trækker bedre når du kommer op i fart efter 20 kmt.
Gør den det, så skift til ruller den vejer ½ gram mindre.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 21:10

ps. du må ikke give fuld gas for komme op på de 30 kmt!!!!!
max ½ gas

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-06 21:11

hvor mange omdrejninger skal den atge, når man kører 30???

min tager 5000 omdrejninger ved 20 km/t.

så hvad er for meget??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 21:17

5000 er meget lidt vil jeg synes.

Vil Rally tog 9000-10000 allerede ved 20 kmt, og den ville rigtig gerne ha været længere oppe.

Jeg synes at du bør prøve scooteren og se om den er totalt død i optrækket.
Hvis den er det, så skift til ruller der vejer 1 gram mindre.

Når din cylinder er kørt til bør den gerne trække med ca. 7000 hele vejen op til toppen.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-06 22:21

Jeg kan mærke den trækker okay, men har ikke givet vildt hurtig gas.

jeg har kun været oppe på 20 km/t da jeg har læst at det er det man skal kører med.

Men hvad siger i???

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-06 22:57

20 er lige i underkanten.

De 20 kmt er kun lovlige scootere som har ring i vario som skal køres til med 20 kmt.

Din tager i samme sindsygt høje omdrejninger ved 30 kmt som en lovlig scooter, så den kan du helt sikker godt køre til med 30 kmt.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-07-06 23:10

Jeg har læst benzin køler, men min far er MEGET uenig i det.

er der noget rigtig i det eller er det bare noget andet??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-07-06 16:11

Benzin køler, det er rigtigt.
Hvis din motor får for lidt benzin i forhold til luft, så brænder din motor sammen.
Det er derfor at du skal ha så stor en dyse i som muligt, uden at motoren 4takter.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-07-06 16:13

hvad dyse vil du foreslå

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 10-07-06 18:04

prøv med en 85.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 14-07-06 00:30

Jeg købte en dyse 82 og tror det varfor meget.

Jeg kørte en 10 km tur, hvor jeg oplevede følgende.

Skulle næsten give fuld gas for at komme i gang.

Når jeg skulle op af bakke gav jeg fuld gas og kørte vel 30 km/t, men da jeg tog håndtaget lidt ned, så fik den mere fart på.

Omdrejnings tælleren opførte sig meget mærkeligt, da den på en måde hoppede i omdrejningerne (det har den ikke gjort før). (den hoppede ikke i tusind, men måske 1 til 2 hundrede.

Jeg har godt nok 9.5 grams ruller i da den, for ellers ville den tage mange omdrejninger, men tror ikke det er der det store problem lægger.

Hvad tror i???

Jeg rejser på ferie i morgen (14 juli) ved eftermiddags tid.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 14-07-06 09:11

Lagde du mærke til om den 4taktede? altså om den prutter fra udstødningen.
Og hvis den ikke 4taktede, blev lyden så meget dyb når du gav fuld gas?
Du siger at den tager for mange omdrejninger med mindre ruller?
Hvor mange omdrejninger tager den da?

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 14-07-06 13:35

den tager ca 6000 omdrejninger ved 40 km/t

Den lød rimelig dyb,

Jeg lagde ikke mærke til om den firtaktede desværre.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 14-07-06 13:42

Så tager den altså ikke for mange omdrejninger!! Den tager alt for lidt.
Den skal gerne op over 7000 omdrejninger.

Som den er nu, så burde den gerne trækker bedre når den kommer over 40-50 kmt.
Og gør den det, så er det et tegn på at dine ruller i vario vejer alt for meget.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 14-07-06 14:00

Jeg kan ikke rigtig tjekke farten da mit speedometer er i stykker.

Jeg skal lige have det lavet når jeg kommer hjem om fjorten dage.

Men det vil sige dysen er fin, men der skal større ruller i???

eller hvad er der jeg skal gøre??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-07-06 14:54

Du skal skifte dine ruller til nogle som vejer mindre.
Prøv med nogle som vejer 1 gram mindre end dem du har i nu.
Den skal ca. op på 7000 omdrejninger i optrækket.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 29-07-06 14:39

Hey NoShyGuy, jeg er lige kommet hjem fra ferien.

Jeg kørte lige 100 meter på den her nu, og den oser HELT vildt.

Jeg har stadig en 82 dyse i, og jeg har stadig 9.5 grams ruller.

Er det ikke meningen, at man skal have den til at tage lave omdrejninger ved tilkørsel???

og hvad gør jeg med dysen og rullerne.

Jeg forstår bare ikke det tilkørsel 100 %

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 200 point
Dato : 29-07-06 18:21

De 100 meter du har kørt, der har chokeren helt sikkert været slået til.
Nej den skal ikke tage så lave omdrejninger som den helt sikkert gør.
Prøv at tage en lille tur på den så den bliver varm og mærk/hør om den 4takter.
Det er den lyd som den giver når der er choker på. Den lyd skal ikke være der når den er varm.
Den er varm efter ca. 1 km.

Og prøv at skifte rullerne til nogle som vejer ca. 7 gram. Så får du flere omdrejninger og bedre træk.

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 27-09-06 18:52

Tak for svaret NoShyGuy.

Jeg har nu kørt de 500 km.

Jeg har skiftet til 6.1 grams ruller, da jeg synes den kørr bedst der.

men mange tak for svaret.

Jeg tror at jeg skifter autochokeren, da jeg tror den er i stykker.

men igen mange tak for oplysningerne.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 27-09-06 21:25

Jeg er selv tilhænger af manuel choker af samme årsag.