/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Betongulv
Fra : jmmm
Vist : 6060 gange
200 point
Dato : 09-07-06 13:41

Jeg har en gang hvor jeg gerne vil have fliser, men iøjeblikket ligger der trægulv på strø. Jeg vil gerne have støbt et betongulv hvor der kan lægges flise. Under strøene er der cirka 20 cm ned til betondækket og ingen isolering, kan der lægges noget isolering og der ovenpå støbes et betongulv eller hvordan gøres det - please hjælp en gør det selv spasser.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-07-06 14:00

hvis du har 20 cm passer det lige til at du bruger en 100 mm flamingoplader og 8-10 cm beton + flisen ovenpå
de skal bruge den der hedder gulvflamingo , for at være sikker på at den kan bære

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 14:08

Du bør støbe et "svømmende" betonarmeret gulv.

fliser øverst
er gulvet ikke jævnt/lige nok så kan der spartles med selvnivelerende spartelmasse
pudslag 4-5 cm til at rette op
ca. 5 cm beton med støbenet i den nederste del (tre støbegrus og en cement)
ca. 2-3 cm sideisolering (flaminco) så støbefladen ikke har kontakt til siderne
minimum 10 cm terrænbats Rockwool eller flaminco

Har hulrummet under gulvet adgang til resten af husets rum så skal der mures op til støtte for det nye gulv

Hvis du vil varme gulvet op så overvej at bruge varmeslanger (centralvarme)

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-06 14:17

e.c >> det er da en dyr og træls løsning

støbebats eller flamingo er ok
derpå støbes hele betonlaget i et stykke ( pudslaget er ikke nødvendigt , giver kun mere arbejde )
sideflamingo skal være 20 mm og kun mod ydermur
og blandingen af beton er 5 dele støbegrus til 1 del cement
spartel bruger du ikke til fliser hvis bare beton er rettet rimeligt jævnt af

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-07-06 14:27

enig med bredker og jeg vil samtidig lige smide et rionet i for at forhindre at det revner i fremtiden.
Side flamingo er for at forhindre kuldebro mod ydermuren. Også ville jeg også overveje gulvvarme. DFet elektriske kan let blive en dyr fornøjelse så pas på med det.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-07-06 14:41

Yes - og jeg har støbt fire gulve her i huset og hvergang af to gange, for så kan jeg styre højden,
som skal passe med eksisterende gulve i huset.
>>>beton med støbenet i den nederste del >>>>> er vel godt nok
Det kan da godt være at i kan lave det hele i en støbning, men spørgeren gør opmærksom på at han/hun ikke er så god en gør det selv person.
Med store fliser (30x30) skal underlaget være ret jævnt for at de skal ligge pænt.
så..................jeg er ikke enig.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-07-06 20:41

Hvis man nu sætter en højde af med et vaterpas eller en laser, et stykke højere en den færdige gulvhøjde for ikke at dække den med våd beton. stregen skal helst gå hele vejen rundt i lokalet (kridtsnor) så ligegyldigt hvor man måler har man den færdige gulvhøjde. Så er det nemmeste at få flydebeton hældt ind, også bare lave et par svuppere til at gå og svuppe i betonen med så flyder det selv ud og bliver helt jævnt. Så har man lige tommestokken med i lommen til at tjekmåle højden da stregen jo er hele vejen rundt. Man må ikke svuppe så meget at vandet flyder ovenpå.
Denne metode har jeg selv lige brugt da leg lavede vores nye køkkengulv og der er 22 m2 og det tog ikke mere en 30 min så var det færdigt, 15 min til rengøring og 30 min til øldrikning bagefter, for man bliver tørstig da det er hårdt arbejde

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-07-06 20:47

Her hos os blander min kone og jeg bærer ind og retter af, ved at køre et brædt på to opskruede skinner. Desværre kommer der vand op..........og så er der lige lidt spartelmasse.

Godkendelse af svar
Fra : jmmm

Dato : 04-08-06 21:08

Tak for svaret bredker.