/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Små insekter i vores køkken
Fra : jihaa
Vist : 20936 gange
200 point
Dato : 08-07-06 23:34

Vi opdagede i torsdags, at vores køkken var blevet invaderet af nogle små brunlige dyr, der ligner lidt ala tordenfluer, men uden vinger. De er ca ½ mm. lange.

Der var ingen om eftermiddagen, men da vi kom hjem om aftenen, så var der ellers liv må man sige.
Vi opdagede at vi havde noget mel der var åbent, så først angtog vi det var melbiller, men de er hvide.
De er kommet ind overalt - selv i krydderier, der er lukket med skruelåg.
ALT pånær noget dåsemad er smidt ud, og vi har skuret og skrubbet området ned.
Der er altså på nuværende tidspunkt ingen madvarer fremme, eller i skabene.
Fredag morgen var der igen nogen, så jeg købte et sprøjtemiddel hos matas, som dræbte dem, men der kommer hele tiden nye.
Vi har desuden forsøgt os med en blanding af vand og sprit, som også dræber dem, men efter nogle timer er der igen nogen fremme.

Er der nogen der har nogle gode råd, eller som kan give et hint om hvilke dyr det er?
Jeg har søgt og søgt, men de eneste alm. køkken-skadedyr der er opgivet i den str. er de melbiller, som det jo så ikke er.
Jeg har netop læst om tricket med at stille eddike frem, men vil blive MEGET lykkelig for andre råd, så vi evt. kan spare at skulle betale en skadedyrsbekæmper for at rykke ud.

Håber nogen kan hjælpe en stakkels man, og hans kæreste som er ved at bryde sammen over det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-06 23:43

Du må prøve at beskrive dem lidt bedre, hvis vi skal have en chanche dor at gætte hvad det er.
viden om "fjenden " er den halve løsning.
Er de lyssky ? Eller er de også fremme i dagslys?

Du kalder dem skadedyr. Hvori består skaden ??

Der er mange myrearter, nogle har vingede generationer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-07-06 23:47

Jeg forstår at de kun er ½mm store(små). Det er nogle meget små dyr. Prøv lige m.h.a. en lup at tælle dyrets ben. Er der 6 eller 8?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-06 23:49

Du kan se om du kan finde dem her: http://www.dpil.dk/dpil2005/sporgom.htm

Du kan også spørge dem, sende billede eller beskrivelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-07-06 23:59

Det eneste dyr på den størrelse og med den farve jeg kan komme i tanker om er Ostemiden. Kunne det tænkes at I har tabt en skive os ned bagved et eller andet og at de kommer derfra? Har dyret 8 ben er det ihvertfald en eller anden mideart.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 09-07-06 00:52

Du mener vel 1½ mm. Jeg har også engang slæbt dem hjem med en pose mel, og har så fået dem over hele køkkenet. Problemet løses ved at smide alt ud, og så støvsuge grundigt, ikke noget med vand, det vil de stortrives i. Når du så køber nye varer puttes de i tætsluttende dåser f.eks.tupperware, dåser med skruelåg er ikke godt nok som du jo har observeret. God fangst.
momomo

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 09-07-06 01:36

En sikker løsning: http://www.rentokil.dk/

Den er ikke gratis, men når det handler om mere end penge ...

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 09-07-06 02:23

Tak for svarene ind til videre.

Jeg har desværre ingen lup til at studere dem.

De har ingen skade gjort, men det er ret irriterende at have dem i skabe osv.
De er fremme både dag og nat.

Momomo: Hvad hed den type insekt du døjede med?

Jeg har tjekket dpil.dk, men kan ikke umiddelbart finde den på listen.

Jeg sidder ikke hjemme pt., men skal nok prøve at undersøge dem lidt nærmere i morgen.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-07-06 09:11

Jeg har for flere år tilbage oplevet den samme situation.

Små brunlige billelignende tingester, der sad overalt i køkkenskabene.

Hos mig var synderen en pose økologisk havregryn, hvorfra de små kræ spredte sig i hele køkkenet. Selv under lågene til krydderierne kunne jeg finde disse mystiske dyr.

Jeg fik dem væk ved at smide alt ud, rengøre alt, der ikke kunne smides ud og så tjekke ofte i skabet for eventuelle overlevere

Jeg fandt aldrig ud af, hvad de hed og jeg har heldigvis kun oplevet dette en ene gang....

Jeg vil faktisk bare anbefale dig at fjerne dem indtil der ikke er flere... Så er du fri for at bruge giftstoffer der, hvor du opbevarer dine madvarer

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-07-06 09:14

Fandt lige et link fra Norges land:

http://www.helsenytt.no/artikler/skadedyr.htm

Prøv at gå ned til "Brunsvart melbille". Jeg tror, det var den, der var hos mig...

Vaxen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-06 09:17

Hej Vaxen. Det lyder interessant. Netop på økologiske produkter bruger man jo forskellige mider til bekæmpelse i stedet for gifte. Jeg tror du ret og at der er tale om Rovmider. De er også så relativt nye i Dk at de ikke findes i min faglitteratur.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-06 09:19

Nej Vaxen den kan det da ikke være. Den er jo 4-6 mm lang.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-07-06 09:22

Her kan du finde den, jeg taler om på Mortalins hjemmeside - Lysolbillen står den under:

http://www.mortalin.dk/513

Tjek eventuelt det, som der også står i den norske tekst, nemlig en karakteristisk lugt.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-07-06 09:23

Nå ja - en halv mm... det var godt nok ikke meget!!!

Jeg læste det som en halv cm

Vaxen

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 09-07-06 10:05

Brødbillens nyfødte larver er en ½ mm lange, så det kan være dem du så i torsdags.
http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/broedbil.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-06 10:08

Det kunne være Mokof. Så kommer det an på hvor mange ben dyrene har. Brødbillens larver har 6 ben. Miderne har 8.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 09-07-06 10:47

Hej jihaa.
Er du sikker på at de kun er ½ mm lange? Det er godt nok meget småt. Det er jo så småt at man nærmest slet ikke kan se dem?
En jeg kender var engang invaderet af masser af små dyr, som lyder som dem, du beskriver. De var overalt i hendes køkken og kunne gå i selv glas med patentlåg. Det eneste sted de ikke kom ind, var i hendes køleskab. Og havde hun købt en pakke havregryn om formiddagen, var dyrene i pakken allerede om eftermiddagen, selvom hun ikke havde åbnet pakken endnu.
Hun fik folk ud fra et skadedyrslaboratorium, og det viste sig at være Farao-myrer, som er meget små og brunlige. Hun boede dengang på Østerbro i København og fik at vide, at det meste af Østerbro var undermineret af Farao-myrer. Hun boede i lejlighed på 4. sal, men alle hendes underboere var også generede.
Måden myrerne blev bekæmpet på var, at der blev lagt noget meget attraktiv mad ud til myrerne med nogle hormoner i, som gjorde at myrerne ikke kunne formere sig. For de slæbte maden hjem til deres bolig og deres dronning.
Det tog nogle uger at få bugt med myrerne, men det lykkedes.
Det er jo slet ikke sikkert, at jeres skadedyr er farao-myrer, men du bør nok sende et eksemplar ind ét eller andet sted. Før finder du ikke ud af, hvad der skal gøres ved dem.
Held og lykke!

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 09-07-06 14:47

Du skriver de er hvide. Kan det være vaskebjørne?

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 09-07-06 14:57

Det er små drage unger. De bliver til grønne kæmpe drager i løbet af ca. 30 dage - så jeg ville skynde mig enten at få den udrydet eller anskaffe mig en elefant riffel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-07-06 18:14

Kan stimo1 & Flash77 være amøber?
Personligt tror jeg på det da de tilsyneladende har intelligensniveauet til fælles med encellede organismer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-07-06 18:16

Enig Bjarne. Har du set Flash77's seneste spørgsmål vedr. fodbold i snabelsko?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-07-06 18:20

Nøh! En irriterende personage som jeg normalt ikke spilder nogen tid på.

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 12-07-06 11:03

Hej til alle jer, som har været søde at give jeres bedste bud på hvad vi gør.

Vi har ringet til Statens Skadesyrsbekæmpelse. Efter en grundig beskrivelse fandt vi ud af, at det var [I][B]støvlus[/B][/I] - dette har dog ikke lige noget med lus at gøre.
Disse kan bl.a. kommet i nyt byggeri eller ved facaderenovering - som vi netop lige har fået foretaget.

Vi har taget kontakt til Rentokil, som netop har været og sprøjte i dag, så de skulle være væk i løbet af 24 timer, så det håber vi meget på.

Nu står vi bare lige og kæmper med vores boligselskab - de mener nemlig ikke at de har noget ansvar i denne sag, hvilket vi mener er for let. De sagde allerede da vi meddelte det, at de ingen ansvar havde - selvom de ikke på nogen måde kunne fortælle os, hvilke dyr der var tale om - de påstod bare, at det helt sikkert var nogle vi selv havde "placeret" i køkkenet.

Tak for de mange gode svar - ja selvfølgelig ikke Flash77 og Stimo1.

Venlig hilsen "Zoologisk have"

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 200 point
Dato : 12-07-06 11:10

Det var godt at I fandt ud af det. Svaret er også meget lærerigt for vi andre. Men tag nu alligevel og luk spørgsmålet evt. ved lodtrækning. Du kan selvf. også annullere det, men så kan andre ikke længere læse om resultatet og du får alligevel ikke dine point retur.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-07-06 16:54

Det var da godt at I fandt ud af det! Det er slemt med ubudne gæster, uanset om de er i køkkenet eller andre steder
Held og lykke med projektet, - håber I får boligselskabet til at betale.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 12-07-06 20:26

Ja, men så held og lykke med det, håber i får boligforeningen til at betale. Det var de samme dyr jeg havde fået (disse skrækkelige støvlus), så nu har jeg da også fået sat navn på dem.

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 14-07-06 11:20

Ved godt, at vi skal lukke spørgsmålet og uddele nogle point, men vi er stadig ikke ovre problemet
Vi fik som sagt tidligere sprøjtet i onsdags - det skal lige siges, at hele vores køkken er pakket ned og er stablet op i soveværelset, så der kun er "skroget" tilbage.

Det er præcis 50 timer siden, at der blev sprøjtet og de bliver ved med at piple frem. Vi fik afvide, at de ville forsvinde i løbet af 24 timer, så det er rigtig træls. Det er ikke fordi der er blevet færre - der er rigtig mange. I morges ca. 150 stk. - ja jeg har nu ikke talt dem, men det er deroppe af.

Vi holder tørt derude og har sat vores blæser derud og åbnet vinduet, så synes ikke rigtig vi kan gøre mere, men vi er stadig meget interesseret i at høre om der er nogle der har haft de små kravl (støvlus) i deres køkken og eventuelt hvor lang tid der gik før i fik buk med dem - det er virkelig en plage, som vi snart ikke kan holde ud mere - nu kører vi på 2 uge uden vi kan bruge køkkenet, så det er meget primitivt.

Tak fordi der er så mange interesseret, som kommer med gode bud og ofre tid på det. TAK

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 15-07-06 09:54

Jamen det tyder da på, at de dyr kommer et andet sted fra end jeres lejlighed! Ligesom med den pige på Østerbro, jeg kender, som fik besøg af farao-myrer. De vister sig at være i hele ejendommen.
Spørg naboerne, om de har set nogle dyr, - når Rentokil ikke har fået bugt med det hos jer, så MÅ det da betyde, at de ikke har fundet kilden til problemet.
Føj, hvor er det ulækkert! Det er synd for jer at I skal terroriseres af sådan nogle ulækre små dyr.
Havde Rentokil slet ikke noget bud på, hvordan de dyr var kommet??

Kommentar
Fra : jihaa

Dato : 15-07-06 11:03

Jo rentokil mente også, at det kom fra murværket, men kunne heller ikke afvise, at det kom fra madvarer. Synes nu bare det er lidt mærkeligt, da det der ikke har været en krumme i køkkenet siden torsdag aften - 9 dage siden.

Angående det med naboerne, så mener jeg jo, at det må være boligselskabets pligt. Det kan vel ikke passe, at vi skal ud og stemme dørklokker og føle os rigtig dumme, hvis dette ikke giver resultat - i vores opgang taler naboerne ikke med hinanden andet end at hilse, hvilket også gør det problematisk.

Vi snakkede med Rentokil i går (fredag) og han sagde at vi skulle give det til onsdag (så er det næsten 14 dage - puha) og hvis ikke de var væk der, så måtte man gøre noget andet - ved ikke hvad.

Vi talte så med boligselskabet samme dag - fredag. De skulle kontakte renokil, da de ikke rigtig troede på os - sådan følte vi det i hvert fald. (Denne opringning har de så brugt en uge på). Boligselskabet vil tage det med på et byggemøde (vi er ved at få renoveret facade, som renokil mener, at dyrerne stammer fra), men dette blev først en gang efter ferien - lang tid til.

Kan ikke helt forstå, at han kan tage det med på et byggemøde når han ikke engang har været i vores lejlighed og set problemet, hvilket han også nok skal få afvide, hvis de ikke er væk onsdag.
Vi har taget nogle billeder af det som beviser.

Er der nogen der ved hvilke rettigheder man har? Jeg tænker på, hvis dyrerne stammer fra facaderenoveringen og det derfor ikke er selvforskyldt - burde boligselskabet så ikke dække rengøring osv. Det har været og er rigtig hårdt. Vi vasker op på badeværelset, hvilket jo slet ikke er optimalt. Vi lever i en "svinesti", det er ikke til at gøre rent med alt køkkengrejet rundt omkring i hele lejligheden og vi kan derfor ikke tilberede noget ordentligt mad, hvilket betyder, at vi har brugt en del penge på mad ude fra og har spist rund omkring.

Det tærer rigtig meget på kræfterne at kæmpe sådan og når man så ikke får noget støtte fra boligselskabet så er det ekstra hårdt.

Dette var en lang smøre, men trængte lige til luft.

Har lige været i køkkenet og der ligger ca. 200 små ulækre døde dyr - føj

Godkendelse af svar
Fra : jihaa

Dato : 17-07-06 10:17

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : prebsi66

Dato : 29-07-06 02:38

Hej Jihaa,

Har lige læst hele strengen af kommentarer - er nysgerrig efter at høre hvordan det går med jeres støvlus - er de væk? - er der nogen der har kunne fortælle jer hvordan de er kommet til jer?

Hvad måtte i betale Rentokil for at komme og sprøjte? eller hvad de nu gjorde hos jer...

Ser frem til dit svar idet det lyder rigtig meget som et problem vi har fået i vores nybyggede hus - og ja det er voldsomt irriterende &/&(&%w38%%&¤%#%¤O)))=/&%¤#"¤%/&

På forhånd tak for din tilbagemelding.