/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Smider enormt meget pels.
Fra : mudshade
Vist : 1067 gange
10 point
Dato : 06-07-06 17:07

hej. Min han blandings kat smider utrolig meget pels. nogen der ved om der er noget man kan gøre ved det. Ved godt at de skifter pels omkring denne men det er her vildt synes jeg godt nok.
Det er en hankat, en indekat og den er ikke kastereret endnu.

Mudshade

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-07-06 17:48

Du kan børste/rede ham en gang om dagen. Det er jo kun den døde pels, der falder af. Hvilket foder giver du ham? Det har nemlig også betydning, om han får alt det, han har brug for i de rette mængder. Og det er der ikke i de billige fodertyper. Men nogle katte fælder som en gal året rundt.

Vi har samme problem med den ældste af vores. De er godt nok lige blevet udekatte, men han er ligeglad. Han sætter sig bare lidt ude på havegangen, og så kommer han ind igen. Men han smider lige meget pels af den grund. Og selv om han får en ordentlig omgang, så vælter pelsen af ham bagefter. Men jeg reder han også kun. Han finder sig ikke i at blive børstet, kun i kammen. Og det tog flere mdr. at vænne ham til den.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 17:59

Først og fremmest bør du sikre dig, at der ikke er sygdom til grund for pelstabet.

Men nogen katte fælder utroligt meget hele året rundt, og især indekatte, fordi deres organisme ikke rigtigt kan finde ud af at styre pelsen i forhold til årstiden, hvor udekatte fælder mest om foråret når de smider vinterpelsen.

Og hvis katten ikke er syg, må du bare acceptere, at sådan er din kats pels og så ellers børste ham dagligt.

Varmen i øjeblikket kan måske også være medvirkende, så det er som en slags forsvar mod varmen, at den smider pelsen.
Langhårede katte er oprindeligt ikke beregnet til at være indendørs katte, medmindre det er kunstigt fremavlede, som f.eks. persere.

mvh dova

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 06-07-06 18:27

Hejsa! Uhh... Det problem har jeg også for tiden! Min siameser smider også sindssygt meget pels lige nu, tror sgu snart der er nok til en sweater!
Men når jeg har råd, så køber jeg det dyre kattemad fra Royal Canin (tror det staves sådan). Når hun får det, så fælder (mine katte i hvert fald) betydeligt mindre! Det er godt nok rigtigt dyrt, mener det er omkring 500.- for 8kg. Men det er pængene værd! Pelsen bliver pænere og de fælder meget mindre... Og hvis du vil være ekstra god, så giv ham et par gærtabletter en gang i mellem. De er også gode for pelsen, plus, så kan i hygge jer sammen, nå de skal gives til ham. Min den lille, bliver helt åndssvag når han kan få en gærtablet, og det bedste er, når han kan komme til at jagte dem..

Held og lykke med ham!

V. H.

Cjaab

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-06 23:04

Katte skal fra små lære af deres mor at begå sig ude, fange mus og klare slagsmålene med de andre.

Man kan ikke få sådan et indedyr til at opføre sig som en sund naturlig udekat, ved bare at slippe den ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-07-06 23:05

Kosten betyder meget for pelsen. Mus mv. er den bedste kattekost.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 06-07-06 23:32

transor, hvis det er mit indlæg, du hentyder til, tager du meget fejl. Den ældste kat var en hjemløs kat, vi tog til os. Han blev rædselsslagen, bare han så en åben dør ud til det fri i flere år efter, vi havde taget ham ind. De to små, som har været indekatte i de to år de har levet, opfører sig som om de aldrig har prøvet andet end at være udekatte. Så jeg vil slet ikke give dig ret. De slås om territoriet, som om de aldrig har prøvet andet. OG får jaget selv en stor hankat væk, som har drillet dem i løbegården i lang tid. Men det skal jo altså så også lige tilføjes, at de blev udekatte, fordi det blev mere og mere tydeligt, at de ikke egnede sig som indekatte. Det gør den gamle derimod.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 07-07-06 00:09

Transor- Er altså ikke helt sikker på hvor sundt det er, hvis katten KUN lever af mus osv. Vildkatte ser jo somregl ikke for godt ud. Især fordi mus og fugle tit overfører sygdomme og parasitter til kattene. Synes faktisk at de fleste ser lidt skrantende og forhutlede ud...
Katte og hunde har jo været husdyr meget længe, så derfor har deres kost også ændret sig gennem tiden og nu har de brug for en masse ting, som de ellers ikke ville spise/opsøge i naturen, men bliver tilført deres kost, så deres emunsystem kan yde sit optimale. Og så tror jeg ikke på, at der findes vildkatte her i Danmark, som ikke på et eller andet tidspunkt har parret sig med tamkatte.
Så kan desværre ikke tilslutte mig din påstand/mening om at katte har bedst af at leve udelukkende af mus osv.

Godnat folkens og sov godt (hvis det kan lade sig gøre i denne varme)

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-07-06 07:48

test af katte mad:
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/dbc/fremvisning/?user_dbcforbrugerindeks_pi3%5Binput_field%5D=830
Pels og hud problemer kan løses med tilskud af vitaminer, gærtabletter, kattegræs, hvedespirer, omega 3, og aloe vera.
Sidespring...Til cjaab. Det er 10 og ikke 5 kilo per cirka 500 kr.for royal canin, der ligger i toppen af testerne
Ligenu er der tilbud (set i zoozity) køb en, få en gratis plus rabatkort på 25 kr til næste køb (over 1,5kg.)

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 07-07-06 11:28

Mulberry- Skrev også 8kg. Der er nemlig ikke 10 kg i mere... Sidst jeg var nede og hente mig en sæk, var der nemlig kun de 8 kg for 475kr. Så det er blevet en del dyrere... Ved så selvfølgelig ikke om de er gået tilbage igen, men for 3-4 måneder siden gav jeg dette for det. Så er blevet nødt til at stoppe med det, da det simpelthen blev for dyrt. Det kan nu også godt ses på kattene. De fælder meget mere og har knapt så meget energi. Men andet er der ikke at gøre, når økonomien ikke er til det for tiden.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 07-07-06 16:54

Puh-ha min han-kat smider også rigtig meget pels i denne tid.

En god kost kan gøre meget ved det. Royal Canin er god, men mine misser foretrækker nu Prescription diet C/d fra dyrlægen. 5 kg. koster ca. 350.- kr. og det er drøj i brug. Jeg tror de føler de får mørbrad-bøffer hver dag.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 08-07-06 07:47

Nå, undskyld cjaab 8kg ikke 5 så.
Det var her jeg så 10kg pakker til 450. http://www.zoozity.dk/Katte/produkter.aspx?catguid=00000198-0000-0000-0000-000000000000
Hvis du så er medlem får du 10% rabat på alle varer de fører. tilbuddet med køb en få en gratis er for 400grampakker
I naturen slikker moderen ungerne udover når hun nusser og vasker dem ogsa når det er varmt, det køler lidt, til det tørrer igen.
Mine katte får også sådan en tur når det er varmt eller de har mange løse hår. Skyller mine hænder i koldt vand ,stryger lige hen over katten et par gange, får en masse hår på hænderne skyller det af og giver dem et par ture til, det frisker dem lidt op her i denne varme og fjerne hurtigt og nænsomt mange hår.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 08-07-06 11:22

Det var godt nok billigt! Tror lige jeg må ind der et smut og kigge!

Kommentar
Fra : akle

Dato : 08-07-06 11:29

Hej, - det er ganske naturligt at kattene fælder, om foråret, og da specielt i varmen, som nu, hvor vi har hedebølge. Hvis din kat ellers er sund og rask, er det kattens måde "at smide tøjet på", - som vi mennesker jo også gør (smider tøjet). Du kan hjælpe din kat her, ved at bruge en katte-karte, og rede dens pels i gennem med denne. Katte vil i de fleste tilfælde nyde dette.
Lige for tiden har jeg en (British Shorthair) korthårsmoderkat med killinger, som bliver ammet. Moderkatten ligger ved sine killinger næsten hele tiden, og underlaget i reden er fuld af pels, som hunkatten "smider", skønt jeg skifter rent underlag hver dag. Hunkatten nyder det i fulde drag, når jeg bruger karten hen over hendes krop, og det er utrolige mængder der samler sig i karten. Man skåner også kattens tarmsystem ved, at fjerne nogle døde pelshår, inden katten soignerer sig.
B- og H-vitamin er godt for pelsen, men mere vigtig er dette, når katten igen skal genopbygge ny pels.
MVH Akle

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 18-07-06 17:37

den der karte hvad er den, den jeg har er sådan en men et rundt hovede i metal og takker på siderne den fjerner mange hår men min kat HADER den så det er ikk så nemt at rede ham og han fælder helt enormt lige nu men kan næsten ikk snakke med ham uden man har hår over det hele og de flyver i luften hehe men hvis den der karte er god og fjerner hårene hurtigt vil jeg meget gerne vide hvad det er for en :D

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 18-07-06 23:11

En karte, er også med metal"pigge", så chancen for din kat ville bryde sig om den er ikke ret stor, når den ie bryder sig om den anden du har. Men du kan få en handske med gummidupper på, som er lidt nemmere at få til at virke, når katten er lidt "vanskelig" Min hankat vil aldeles heller ikke børstes med karten. Men købte så handsken for 60,- for en uge siden, og underligt nok, har han ikke noget imod den. De bløde gummidupper har sikkert en masse med det at gøre.

Håber du kan bruge det til noget

V.H.
Cjaab

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-07-06 00:20

Karter findes i forskellige størrelser (nogle kalder den også for en strigle), så anskaf den mindste af slagsen, nemlig en "katte-karte". Den er ca 4 x 4 cm i selve fladen, hvor "piggerne" sidder. Disse, er hver i sær lidt vinklet, så de samlet danner modhager i pelsen, så de løse hår hænger ved, når man reder hen over pelsen. Karterne bliver forhandlet både i træ og i metal med et træhåndtag. Selv bruger jeg modellen i træ og prisen er ca kr. 50,- Velassorterede dyreforretninger har dem.
Det gør ikke ondt på katten at bruge karten, men naturligvis skal man de første gange gøre det stille og roligt, gerne når katten i forvejen hviler. Lad også karten ligge fremme, så katten kender redskabet af udseende og lugt. Køb ikke en karte med børste på modsat side, da de er for store og uhåndterlige og nærmeste er beregnet til hunde. (Handsken med gummiknopper har jeg liggende, sikke et bøvl at bruge den, og meget lidt effektiv. Den der vil må få den!). Kartens samlede løs pels, er nem at få af!
MVH Akle

Kommentar
Fra : BaileyPige

Dato : 19-07-06 08:07

mange tak for jeres svar jeg kunne måske også prøve og kombinere både karte og handsken

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 19-07-06 08:27

Det er min erfaring, at det kan lykkes at få en uvillig kat til at elske at blive børstet, ved at gøre det på kattens præmisser, glem ikke at vi er deres tjenende ånder
Så kunsten ligger i ikke at presse katten til mere end den har lyst til, så er det ligesom den bliver mindre anspændt overfor det og giver efterhånden lov til mere. I starten vil den måske slet ikke, så vil den måske gerne snuse til og undersøge børsten så vil den måske gerne bide i den og lege med den så vil den børstes et enkelt strøg før der kommer en afværgende pote og så videre, til sidst vil den se frem til denne nusse hyggestund, med tålmodighed og kærlighed til "kræet" kommer man længst.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-07-06 17:41

Hvor har du bare ret, mulberry. Jeg er nået så langt, at jeg næsten kan rede hele katten. Vi mangler stadig en plet i rumpen, vi er ret uenige om skal børstes eller ej. Men det er lige på "gumpen", hvor han bliver helt tottet, så ind imellem er jeg desværre stadig nødsaget til at bruge tvang. DER er der altså ADGANG FORBUDT.
Hilsen Jette

Annuller spørgsmålet
Fra : mudshade

Dato : 30-10-06 12:14

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål