/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Fliser på gipsplader
Fra : Benge
Vist : 8804 gange
100 point
Dato : 05-07-06 23:43

<kan man sætte fliser op på almindelige gipsplader eller er det kun på dem, der er beregnet til vådrum, det kan lade sig gøre??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 00:04

Du må slet ikke sætte fliser op på gipsplader, med mindre det er dobbeltlag vådrumsgipsplader, som yderligere er forseglet med "gummihud", altså noget der "males" på og som gør at der ikke akn trække fugt igennem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 06-07-06 01:40

Hej
Dova det er har du ikke ret i.
selvfølgelig må du det, hvis det ikke er et vådrum.
er det et brykkers betyder det ikke noget.
men ellers har Dova ret

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-07-06 05:57

bare der er 2 lag gips , ellers revner de
er der kun plads til et lag gips , kan det klares ved at skrue på 20 cm , så bliver den stiv nok
beug en elastisk fliselim son feks. den blå alfix ( profix ),så holder det bedre

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 06-07-06 08:09

Almindelig gips kan bruges, men to lag. Et lag er lidt løse i det, og din fuger vil revne - også selv som du skruer tæt.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : Benge

Dato : 06-07-06 08:22

Bredker -> HVad mener du med at skrue på 20 cm?

Jeg har kun sat ét lag gips op nemlig...

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 06-07-06 08:24

I stedet for som normalt at skrue med 40 cm afstand, så skrue med 20. Det hjælper jo bare ikke, hvis der kun er 40 mellem lægterne, og det er biligere med to lagt frem for at sætte lægter med 20 cm afstand.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 06-07-06 10:14

Søg på Vådrumsregulativet.
2 lag vådrumsgips, preemet, og smurt med gummihud, samt hjørneforstærkning.
Så er det lavet efter reglerne, lovligt, og der er ikke problemer senere evn. ved et salg. herom vil du kunne søge og finde sælgere der er dømt til at betale erstatning, fordi fliser på gips ikke er udført efter vådrumsregulativet.

MVH Kissan

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 06-07-06 18:03

med 20 cm mener jeg at der ikke må være mere end 20 cm mellem skruerne hverken lodret eller vandret , der kræver altså dobbelt så mange lægter

kissan >> læs lige hvad der er sagt tidligere , dette er et bryggers , og altså IKKE omfattet af vådrumsregulativet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-07-06 18:15

bredker

Citat
kissan >> læs lige hvad der er sagt tidligere , dette er et bryggers , og altså IKKE omfattet af vådrumsregulativet

Der står sgu ikke noget om det er et bryggers, der var kun en kommentar om, at såfremt det er i et bryggers må man godt bruge alm. gipsplader, hvis det er i et badeværelse er det ulovligt at bruge alm. gipsplader.

mvh dova

Kommentar
Fra : Benge

Dato : 07-07-06 12:37

Hov, det glemte jeg at skrive - det er i et køkken...

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 07-07-06 18:39

et køkken er heller ikke omfattet af vådrumsregulativet , så bare se bort fra det

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 07-07-06 22:16

I et køkken er det et must at der er to lag gips for at du kan få overskabe op at hænge.

Kommentar
Fra : Benge

Dato : 08-07-06 01:32

Ok... Er dybt forvirret nu. Mit lokale byggemarked sagde, at det ikke var noget problem....

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 08-07-06 08:36

det er heller ikke noget problem
bare du sikre dig at gipspladerne er skruet tæt nok , eller der er 2 lag gips , samt du bruger den rigtige lim

teoretisk er det også godt nok med et lag skruet på 40 cm , men i praksis er det ikke nok , det har jeg set flere gange , det vil revne

husk på at ham i byggemarkedet er sælger , og mange af dem har kun den teori de har lærdt at gå ud fra og aner intet om det praktiske

så hvis du sætter 1 lag mere på ( sørg for at samlingerne er forskudt i forhold til første lag ) så er der intet problem

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 08-07-06 09:26

Jeg ville nu ikke sætte skabe op på et lag gips - de vejer pænt til, når man får fyldt i dem.

Accepteret svar
Fra : kissan

Modtaget 100 point
Dato : 09-07-06 00:40

Hej Der er ingen grund til at være forvirret, Det er ikke mange år siden at det var normalt og lovligt at sætte fliser op på alm. gipsplader når disse var primet, i Køkken er det da heller ikke et problem, bare gå i gang med det. Med hensyn til overskabe, skal disse fastgøres i lægterne og ikke i gipsen, altså heller ikke noget problem. Alt i alt kan du roligt gå i gang med dit nye køkken, god fornøjelse, og lykke til. MVH Kissan

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 09-07-06 09:57

Det er altså ikke særligt hensigtsmæssigt at man kun kan hænge skabene op, hvor der er lægter - især hvis man vil have 20-30-50-60 cm skab op, hvor lægterne ikke passer (og det vil de fleste af os trods alt).

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-07-06 12:21

mariafrederiksen>>du har da vist aldrig selv prøvet at lave de ting selv , laves det rigtigt er der ingen problemer i noget af det

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 09-07-06 13:14

Hej. Hvis du endnu ikke har opsat gipsen kan du lave en vandret forstærkning i den højde hvor du vil fastgøre dine skabe, ellers må du skrue der hvor der er lægter, er disse pr. 40 cm vil det også være ok. mvh Kissan

Godkendelse af svar
Fra : Benge

Dato : 09-07-06 14:08

Tak for svaret kissan.