/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Korrekt montering af påhængsmo
Fra : BådeOg
Vist : 1241 gange
40 point
Dato : 04-07-06 21:39

Jeg har lige købt og monteret en årgang 1998 Yamaha 50HK 4T på min 17fods. Når man måler fra bådbunden og ned til kavitationspladen er afstanden 60mm ! Den burde så vidt jeg ved ligge mellem 0 og 25mm? Vil der være væsentlig forskel i topfart/benzinøkonomi ved at hæve motoren de 60mm? Der sidder en anden plade lige over kavitationspladen som ellers fint flugter med bunden men det er vel selve kavitationspladen man bruger bruger ved optimeringen?

Mvh Jan

Accepteret svar
Fra : petola

Modtaget 40 point
Dato : 05-07-06 14:54

Hejsa
Det er helt klart mest optimalt at din motor er vinklet korrekt og at planpladen ligger lige under vandoverfladen. Har selv tumlet med dette da jeg havde en langbenet motor til min gummibåd som egentligt skulle have en kortbenet. Jeg hævede baghækken samme afstand som det mellemstykke den langbenede motor var for lang, og det kunne mærkes
Brændte så motoren af og har nu købt en større kortbenet

Kommentar
Fra : BådeOg

Dato : 06-07-06 23:01

Hej Petola

Tak for dit svar,men det undrer mig at der ikke er flere erfaringer.
Er folk på ferie?

Vh Jan

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 04-08-06 22:53

Jeg har bevidst sænket min motor for at undgå, at den hopper ud af vandet i krap modsø (det er en langbenet motor monteret på min 26 fods sejlbåd). Min motor-guru siger, at det ingen betydning har, og problemet med, at den hopper ud er i hvert fald løst. Kavitations-pladen er nu ca. 16 cm. under vandet.

Godkendelse af svar
Fra : BådeOg

Dato : 21-08-06 22:15

Tak for svaret petola.

Kommentar
Fra : BådeOg

Dato : 21-08-06 22:23

Sindbad

Du kan nok ikke helt sammenligne en hurtigtgående 17fods med en 26 fods sejlbåd
hvor du sandsynligvis kun bruger din motor til at navigere i havn m.m.

Jeg har i mellemtiden fået 2 helt klare svar fra forskellige personer som begge antyder at
"den er gal" og at motoren skal hæves,så sammen med svaret her fra forummet er den helt klar.

Mvh
Jan