/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
puch - tænding
Fra : knallertglad
Vist : 1800 gange
100 point
Dato : 02-07-06 17:04

har en puch...

men den køre og starter fint lige ind til den bliver varm og evt. står i tomgang i langtid eller køre den helt ud så den firetakter et lille stykketid, for så begynder den at skyde og brage lidt og så dør hvis jeg giver fuld gas. eller bare køre noget dårligt

platinderne er nye bosch men kikkede ind til dem idag og når den står i tomgang så er der en lille blå gnist der inde over dem men når jeg så giver gas ( næsten fuld gas ) så bliver den blå gnist enu større og platinderne så det ligner de fylder hele kontankt fladen. skal de det ??? kondensatoren er godt nok også næsten ny. men den sad løs i hullet jeg jeg gav den en klat sekundlim så den sad fast .

kan det være sekundlimet der smelter så kondensatoren går løs en smule og driller ?

når jeg køre normalt på den brænder den tændrøret meget pæn brun. men lod den stå i tomgang i 5 min. så var tændrøret sodet helt til...

den firetakter først når jeg når omkring de 7000 - 7500 omdrejninger...

nogen der ved hvad der skal skiftes i tændingen ??? eller noget andet ?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 02-07-06 17:13

Prøv at indstille Platinerne til 0,40 og tjek at tændrøret er det rigtige til Puch......

Kommentar
Fra : knallertglad

Dato : 02-07-06 17:17

hvad for et tændrør skal jeg vælge da ??? den har gjort det med to forskellige tændrør... skal det gnistre over platinderne ???

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 02-07-06 17:21
Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 02-07-06 17:24
Kommentar
Fra : knallertglad

Dato : 02-07-06 17:26

det link virker ikke rigtig

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 02-07-06 17:34

Når der kommer en blå gnist over platinerne, skyldes det kun en ting, nemlig dårlig kondensator, eller i dit tilfælde ingen stelforbindelse til kondensatoren.
Dine platiner bliver forbrændte og til sidst helt ødelagt.
Kondensatorens udvendige svøb skal have stel ved at have god forbindelse til ankerpladen som kondensatoren er trykket ind i.
Platinerne har forbindelse til kondensatoren gennem en ledning, men strømmen kan ikke løbe videre til stel, uden en god stelforbindelse gennem svøbet.
Derfor skyder motoren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : knallertglad

Dato : 02-07-06 17:34

har snakket med en som mener det kan være kondensatoren der er er istykker,,, min opsætning er nemlig normal ikke noget tun...

Kommentar
Fra : knallertglad

Dato : 02-07-06 21:15

okay palle, din forklaring lyder lidt som mine anelser om at når motorern bliver varm så går kondensatoren lidt løs og får ikke ordenlig stel. vil prøve at købe en ny kondensator imorgen og sæt den i og se om den ikke virker... problemet kommer nemlig først når den er varm synes jeg... og det kunne jo godt tyde på at sekundlimet smelter og sætter sig fast igen når den bliver en smule køligere.... og det kan vel også godt passe at når den så står i tomgang når den er varm kommer der ikke en ordenlig gnist og brænder tændrøret ren. og derfor soder det til... lyder det ikke sandsynligt ????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 02-07-06 21:50

Der er ingen tvivl om hvorfor den har en blå gnist.
Men det har nødvendigvis ikke noget med sod på tændrøret at gøre i tomgang, det skyldes jo en lav forbrændingstemperatur, og nok også en dårlig indstilling af luftskruen der kun bruges til tomgangsindstilling, desuden skal du kun bruge 3% olieblanding, og hvis den er størrer, så brændes olien ikke ordentlig væk.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : knallertglad

Dato : 06-07-06 16:38

Tak for svaret pallebhansen. skiftede kondensator idag, og nu gnister det ikke imellem platinderne. og der er virkelig kommet en meget flot blå gnist i tændrøret.

lige et sidespring ved du hvor meget det vil give hvis man satte en 17 mm bing på en puch monza ?

den køre med 14 mm nu og det er en 38 mm cyl. som er boret.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-06 17:21

Det plejer at være en 12 mm karburator på den, og så vil det nok give 15km/t extra
Men et skift fra 14 til 17 giver omkring 10km/t extra
Men det er en fin knallert sådan en Monza, og det er lidt synd at tune den alt for meget, så sælg den i stedet til mig?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Puch1

Dato : 12-07-06 22:06

Hvorfor er det synd at tune en Monza, Puch er da nogle af de mest holdbare knallerter, hvad angårhøje omdr. med standard krumtap og kobling o.s.v