/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Oversættelse af norsk opskrift
Fra : Camillasmoster
Vist : 3595 gange
200 point
Dato : 01-07-06 14:58

Jeg har en norsk opskrift på nogle gode futter, som jeg gerne vil strikke.

Men kan ikke helt forstå det, selvom det er norsk.

Opskriften delt i tre for at få billederne større til hjemmesiden

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?tid=4108526

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?tid=4108535

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?tid=4108537

Billedet af futterne

http://www.123hjemmeside.dk/picture.aspx?tid=4108496

Hanne

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 14:59

Ja ja, og så duer linkene ikke - vender tilbage med duelige links.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 14:59

hanne dine links døde i varmen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 15:00

haha - jo de dur - når man opdaterer - men så er de ikke til at læse

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 15:01
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 15:03

Citat
Teknisk uheld!

Vi beklager meget at du har oplevet en fejl.
Vi har registreret fejlen, og og vil forsøge at have den rettet så hurtigt som muligt.

Prøv evt. at starte igen fra forsiden her www.123hjemmeside.dk

det går jo rigtig godt

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 15:03

Nej nej og atter nej.

Alt er overophedet, hmmm - du har ret miritdk!

Men jeg gi'r mig ikk'!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 15:04

snerrer du moster glad ??? Pyyyyhh - varmen har også sat os her ud af drift

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 15:10

Mig - snerrer - aldrigh!

he he

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 15:12

kunne da høre a l d r i g r r r r r r r r

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 15:15
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 15:16

Behøver faktisk kun det øverste link..

Kom ække hær!

Stik den miritdk

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 15:26

Størrelse : barn (dame) herre
materialer rauma vemsegarn 100 % uld fra rauma uldvarefabrik - tlf osv
faveforslag:ka´du selv
pinde: lige pinde nr 6 strikkefasthed 14 m = 10 cm
hele tøffelen sstikkes i rillestrik ( ret på alle pinde) frem og til bage.
2. pind = rillen

slå op 50(54) 58 masker på pind nr 6 - strik ret frem og tilbage til der er 28 (30) 32 riller. indtag 19 (20) 28 i hver side til der er 12 (14) 14 masker igen til sål
strik 17 (20) 22 riller over

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 16:10

Var det dét?

Ikke mere eller kun det ene billede?

jow, så ér det varmen...............

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 16:11

Du må vist liiige bruge de to andre links, hva' miritdk?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 16:43

jamen vræææææl - jeg kan ikke komme ind på dem igen prøver senere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 16:44

Citat
Behøver faktisk kun det øverste link..

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-06 17:21

Størrelse: Barn (dame) herre

Materialer: Rauma vamsegarn (100% uld)

pinde nr. 6 strikkefasthed 14 masker = 10 cm.

Hele "trøffelen" strikkes i rillestrik = ret på alle pinde.
2 pinde = 1 rille

Slå op 50 masker på pind nr. 6
Strik frem og tilbage til der er 28 riller
Luk 19 masker i hver side = 12 masker igen til sål.
Strik 17 riller over

så er jeg nået til samme sted som mirit

underligt at billederne forsvinder.

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 01-07-06 17:26

Hej Hanne!
Her er linkene til Skandinavisk Ordbok http://www.nordskol.org/ordbog/ og til Norske ordbøker http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=skje&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=n
Håber de ovenfor nævnte hjemmesider kan være dig til hjælp.
Jesper

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 17:29

ans det er endnu mere sjovt at jeg har fået en bekendt til at downloade billederne og de så forsvinder på hans pc (han kan ikke selv se dem og jeg modtager intet - giver op indtil videre)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-06 17:36

I starten kunne jeg se de 3 billeder, men da jeg så havde "oversat" det ene så var alle 3 væk.

Men hvad, det er jo ikke tid til uldsokker/hjemmesko på nuværende tidspunkt

Håber da at det lykkedes for camillasmoster før frosten kommer

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 17:49

del 2 (fik lige lidt hjælp i øresneglen - når den ene kan se kan den anden ikke )

over disse masker. Dette er mid under foden. Tag 13 (15) 16 masker op på hverside - nederst på den bredeste del. Tag op (slå op) 1 maske mellem hver rille. Strik disse masker sammen med sålemaskerne.
Strik (12 15 (16) riller.
Tag ind på hveranden omgang fra retpinden: strik 5 masker ret og 2 masker ret sammen omgangen ud - strik 1 omgang uden indtagning.
Strik 4 masker ret og 2 masker ret sammen omgang ud og 1 omgang uden indtagning. Strik 3 masker ret og 2 masker ret sammen omgangen ud og 1 omgang uden indtagning.Strik 2 masker ret og 2 masker ret sammen omgangen ud og 1 omgang uden indtagning. Strik 1 mske ret og 2 masker ret sammen omgangen ud og 1 omgang uden indtagning.
Træk tråden gennem de resterende masker - stram godt til og fæst.

MONTERING: sy tøffelen sammen under foden - sy sammen ovenpå foden - sy skaftet sammen hele vejen op eller sy halvdelen sammen og buk den øverste kant.

Hmm - husker ikke hvad tov betyder - men gætter på at der så skal stå:
vask (finvask) tøflerne i vaskemaskinen på 40,50 eller 60 grader med 1 spsfuld flydende grøn sæbe??? (spåner) - vaskemaskiner vasker (tover) meget forskelligt så prøv dig frem ( jaja prøv lige en kogevask oh jammer) - har du flere lag/par i vaskemaskinen vasker de mere (tover mere - hmm)

sidste tør jeg da ikke stå inde for ... mener man tover når man vasker ekstrafint så maskinen bare skvulper

dutter det ???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-06 17:56

Så er der håb forude for at tøflerne bliver færdige før frosten sætter ind

Mon ikke det betyder "uldvask"

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 18:00

uldvask - jooooooo - kan stadig ikke huske det ans

BTW det er vist generelt 123.hjemmesiderne er drilagtige idag - har lige været på to andre hvor de også kommer og går som de har lyst til med efterfølgende fejlmeddelelse - så dem opgiver jeg.

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 01-07-06 18:15

Hej miritdk!
Ifølge Nynorsk ordboka på dette link http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=skje&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=n har dette ord tov med uldvask, at gøre.
Jesper

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 18:34

Ohh, I skjønne folk - nu har jeg et strikketøj igen...

Jow, man kan aldrig vide, hvornår nattefrosten sætter ind.....

Jeg har strikkedille for tiden, og jeg kan ikke blive ved med at strikke sjaler til alle, jeg kender, og har i flere år tænkt mig at lave nogle futter til gæsterne - her er lidt fodkoldt om vinteren - intet gulvtæppe. Folk er jo så velopdragne, at de tager skoene af.

Så nu skal det være - det tykke vintergarn kunne jo også ske at være på udsalg/bud.

Strikkende smiley

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-06 18:40

Nu ved du det til en anden gang, mirit har en øresnegl, der kan oversætte det andre brugere ikke kan se

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 01-07-06 19:09

duk dig ans - øresneglen har pause.Til gengæld står der på det er en multimedie genstand - så hvorfor ikke se hvad du ikke kan høre at jeg hører du ser eller omvendt ????

ps.. at tove er en måde at filte for eks og mest strikketøj på så det ligner fleece - førhen i et kar - men nu kan det gøres i vaskemaskinen - så er det på plads - DONE IT - FORGOT IT TOO

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 01-07-06 19:53

Hej Hanne!
Kunne du bruge linkene til hjemmesiderne, som jeg sendte til dig?
Jesper

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 21:35

Jeg skal lige fattes igen - lod mig hyle ud af den pga miritdk og ans's mærkelige korrespondance (i MIN tråd ikke at forglemme)

Jeg vil lige gå ind at checke de links, Jesper.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 21:42

Ja, alså, jég kikkede jo på billedet og tænkte: "Aha, de er strikkede ogfiltede".
Så skal de vaskes i lidt varmere vand.

Se dét havde jeg fundet ud af - helt af mig selv

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-06 22:03

Citat
Jeg skal lige fattes igen - lod mig hyle ud af den pga miritdk og ans's mærkelige korrespondance (i MIN tråd ikke at forglemme)

Selvfølgelig er det din tråd. Detr er jo dig, der har stillet spørgsmålet.

Så kommer du med nogle links, som ikke er til at læse. Jeg siger ikke at det er din skyld, at det ikke kan læses.

Mirit har så en "øresnegl", der kan oversætte, det burde du være glad for. Nu mangler du kun at gå i gang med dine tøfler.

Hvorfor dog lade sig slå ud af hvad mirit og undertegnede har skrevet til hinanden i "din tråd"

Hvis det kan hjælpe dig, så holder jeg mig væk fra denne din tråd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 01-07-06 22:21

ans - det mener du da alvorligt?

Kan du ikke "høre" ironien? Og jeg rækker endda tunge - dét er skisme da ikke seriøst, vel?

Hvis jeg ikke har udtrykt mig useriøst nok, beklager jeg!

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 02-07-06 00:24

Hej Hanne!
Følgende citat fra det tredie af dine link betyder dette oversat til dansk:
Montering: Sy sålerne på tøflerne. Sy sammen midt på fodstykket. Sy skaftet sammen hele vejen op, eller sy den sammen halvvejs op og smøj den øverste kant ned.

Sådan vasker du:
Vask tøflerne i vaskemaskinen på 40, 50 eller 60 graders C med 1ss. flydende grøn sæbe. Vaskemaskiner vasker meget forskellig, så prøv dig frem! Har du flere tøjstykker i maskinen samtidig, tover* de mere. *Tover: se dette link http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tover+&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n&alfabet=n[CITAT][B]Montering:[/B]Sy sm tøflerne under foten. Sy sm oppå foten. Sy sm skaftet helt opp, eller sy sammen halve lengden og brett ned den øverste kanten.
Slik tover du
Tov tøflerne i vaskemaskin på 40, 50 eller 60 grader C med 1ss flytende grønnsåbe. Vaskemaskiner tover veldig forskjellig, så prøv deg frem! Har du flere plagg i maskin samtidig, tover de mer.[/CITAT]
Jesper

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 02-07-06 00:40

Hej Hanne!
Her kommer et mere overskueligt brev. Følgende citat fra det tredie af dine link betyder dette oversat til dansk:

Montering: Sy sålerne på tøflerne. Sy sammen midt på fodstykket. Sy skaftet sammen hele vejen op, eller sy den sammen halvvejs op og smøj den øverste kant ned.

Sådan vasker du:
Vask tøflerne i vaskemaskinen på 40, 50 eller 60 graders C med 1ss. flydende grøn sæbe. Vaskemaskiner vasker meget forskellig, så prøv dig frem! Har du flere tøjstykker i maskinen samtidig, tover* de mere. *Tover: se dette link: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=tover+&begge=S%F8k+i+begge+ordb%F8kene&ordbok=begge&s=n&alfabet=n

Citat
[B]Montering:[/B]Sy sm tøflerne under foten. Sy sm oppå foten. Sy sm skaftet helt opp, eller sy sammen halve lengden og brett ned den øverste kanten.

[B]Slik tover du:[/B]
Tov tøflerne i vaskemaskin på 40, 50 eller 60 grader C med 1ss flytende grønnsåbe. Vaskemaskiner tover veldig forskjellig, så prøv deg frem! Har du flere plagg i maskin samtidig, tover de mer.

Jesper

Kommentar
Fra : jesperp04

Dato : 02-07-06 02:25

Hej Hanne!
Rettelse til det norske udtryk "Slik tover du"
Her er et link til en norsk hjemmeside, som forklarer udtrykket "Slik tover du" http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=110925
Mvh. Jesper

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-07-06 05:35

jeg synes det er rigtig pænt at jesper04 at underbygge min påstand om hvad AT TOVE er

Forresten har jeg brugt filtre metoden til klude der blev syet sammen til et tæppe - det ser rigtig flot ud .... indtil det pludselig med årene bliver noget mærkelig uformeligt noget

Næste gang hanne - så strikker du en lækker trøje med hætte og TOVER den - så har du fået lavet en megafed af slagsen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-07-06 09:28

Det er nemlig lige dét, det er og det gør absolut ikke futterne noget.

Jeg havde faktisk tænkt, at jeg gerne ville have nogle filtede futter.

Så da jeg faldt over opskriften, måttejeg jo have den!

Filtede ting, der ændrer facon er filtet "rigtigt" altså på plade med nål.

Så det er forståeligt, at det går ud af facon med tiden.

Jeg tror derimod, at strikkede ting bliver fastere og fastere.

Tusind tak for jeres assistance - poængerne på I dele i porten

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-07-06 00:52

Tak for svaret ans.

Du får poængerne for din oversættelse.

Så må vi se, om miritdk kan få tildelt lidt småpoænger for resten af opskriften

Du får 5 store stjerner af mig!

Hanne