/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
OBD2 / CAN-BUS: HVILKE BILER
Fra : kurtmoeller
Vist : 1381 gange
150 point
Dato : 29-06-06 20:50

Er der nogen, der tilfældigvis ved, hvor man kan finde ud af nøjagtigt, hvilke bilmærker og årgange, der er dækket af hhv OBD2/EOBD og CAN-BUS standarderne ved udlæsning af fejlkoder mv. Jeg har et parti auto diagnose-scannere, som jeg gerne vil af med, men er lidt usikker på hvilke vogne, der er omfattet af disse standarder - da fabrikanterne/forhandlerne åbenbart våger over disse oplysninger, som en dyb hemmelighed, men dette er, hvad jeg ved:
1: at VW/AUDI/SEAT/SKODA fra 1996-2000 kører deres eget OBD2 system,
2: EOBD/CAN-BUS dækker de fleste bilmærker fra 1996 og frem
3:Kendte undtagelser skulle være Mercedes, BMW, Subaru og enkelte andre
4:VW/AUDI/SEAT/SKODA går fra 2000 over til CAN-BUS
5:Diesel vogne kører CAN-BUS efter 2002-03
- jeg er bl.a. meget i tvivl om en del franske og italienske vogne, men alle europæiske og asiatiske biler, der har været importeret til USA fra og med 1996, skulle ved lov have installeret OBD2 diagnosesystemet, for at kunne sælges.
Samme regler gælder amerikanske vogne efter 1996.
Har nogen set en tabel eller samlet oversigt over dette - evt. kendskab til noget software, der rummer oplysningerne, vil jeg være meget taknemmelig - da jeg naturligvis gerne vil kunne fortælle folk noget der er 100% korrekt?

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 29-06-06 21:47

hvor sætter du dem tilsalg henne aktion eller dba,??
hilsen tykkemand

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 29-06-06 22:58

dba

Kommentar
Fra : 26369250

Dato : 30-06-06 12:33

Franskebiler kører med de standarder

Kommentar
Fra : 26369250

Dato : 30-06-06 12:34

Altså Peugeot & Citroën

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 30-06-06 13:44

Tak for oplysningen!