/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lave selv frø
Fra : mallorca
Vist : 753 gange
50 point
Dato : 29-06-06 02:55

Hejsa

Jeg ville så gerne dyrke peberfrugter ,thomater osv osv men det skal være med selv lavet frø ikke købe frø..
jeg har prøvet til et par gange men frøene er mugnet for mig (de er blevet lagt på et kaffefilter i solen ) jeg bor på Mallorca så sol osv er der nok a og så ville det være dejligt med hjemme dyrket frugt og grønsager

mvh Karina

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-06-06 06:34

Et lidt vildt og uprøvet svar, prøv at tørre nogle frø i en lun ovn, jeg kunne selv finde på at prøve det, det gælder om at få saften ud uden at dræbe frøet, lykkes det er det jo fedt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-06 09:02

køb i stedet en tomatplante og nip sideskuddene af og plant i jorden - så får du dine helt egne tomater

kig lige her og se rosekamp´s indlæg - sådan gjorde man også i gamle dage

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 29-06-06 10:22

Pil frøene ud, og skyl dem grundigt, inden du lægger dem til tørre et luftigt sted, og gerne i skygge eller mørke. nogle frø skal have frost for at kunne spire.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-06 10:22

Hej jeg har kæmpe succes med en peberfrugt. Jeg havde købt nogle utroligt gode snackpebre tillidgere på året og nåede ikke at få spist den sidste. Den skrabede jeg så frøene ud af og satte dem i mit minidrivhus i vindueskarmen. Altså direkte fra køleskab i jord.
Der gik lang tid, men nu er resultatet så overvældende at jeg har planter til hele familien.
Jeg troede så ikke på der kom frugt, for hvad med befrugtning osv. Men tænk hver eneste blomst giver en kraftigt voksende peberfrugt. De vokser ca ½cm om dagen når solen skinner. Nu er jeg spændt på om de bliver røde.

Men altså mit råd er put dem direkte i jorden og se hvad der sker - det lykkedes for mig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-06-06 10:25

Mange af købefrugterne er fra hybrider , som ikke kan frøformeres.

Frugterne skal være helt modne inden du tager frø. For tomater gælder at frø der har været igennem tarmen og kloaksystemet spirer helt godt fra rensningsanlæggets slam. Så indviklet tørring burde ikke være nødvendigt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-06-06 10:25

tjahh - direkte i jorden er jo naturens måde at sørge for at planter formerer sig - sådan firkantet sat op

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 29-06-06 10:28

Ja, det kan jo være den tror at turen i køleskabet var vinter

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-06-06 11:43

Ja vi har også gjort det selv. Vi tog frøene ud. Vaskede dem og lagde dem til tørre på et stykke køkkenrulle. Da de så var tørre lagde vi dem i en lukket bøtte.

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 29-06-06 17:35

hejsa og tak for svarende

jeg bor i en lille bjergby hvor jeg får mine grønsager og frugter fra naboer og den lille lokale købmand som sælger vare fra naboerenes haver de frugter eller grønsager jeg har prøvet frø fra er mallon (fra nabo) peberfrugt (fra nabo og en størrebutik ) citron (fra nabo) appelsin (fra nabo) og en del blomster frø som er samlet i området da jeg boede i Dk havde jeg ingen problemer med at lave frø man skulle tro at det var lettere at pga varmen at lave dem her nede men der må jeg sande at jeg har taget fejl

varm hilsen f Karina

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 11:34

Kan være luftfugtigheden er anderledes og derved gør at de rådner.

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 30-06-06 11:38

her er en stor luftfugtighed hmm måske det bare var lettere at købe de frø men helt det samme er det jo ikke

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 30-06-06 11:53

Nej det er altid sjovere at lave tingene selv. det vil jeg give dig helt ret i.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 30-06-06 13:37

Jeg har gjort det med tomater. Jeg lagde dem til tørre på et stykke køkkenrulle, efter at have gnubbet det snaskede tomat af dem. Efter en uges tid eller to plantede jeg dem, og de voksede fint. Da de var ca. 30 -40 cm. satte jeg dem udenfor i solen op ad en varm mur. Og SÅ voksede de for alvor.Desværre viste det sig, at sådan nogle planter også skal have vand mens de vokser, så de visnede inden tomaterne blev modne, fordi jeg var indlagt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-06-06 14:30

Nogle frø kan kun spire, hvis jorden er UNDER en vis temperatur, andre har det lige modsat, nægter at spire, før jorden er oppe over 18 grader. Jeg ved ikke hvordan dine peberplanter har det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 01-07-06 13:58

det jeg gjorde ang frøende var
vaskede dem godt og lagde dem på kaffefilter først 7 dage i vinduskarmen så 7 dage i solen på tarassen og de var godt tøre derefter lavede jeg små drivhuse af plastik bøtter vandede det lidt og lod det stå i skyggen på tarassen efter 2 dage var jorden mugnet og jeg troede jeg kunne rede det hele ved at ta låget a bøtterne og det hjalp lidt men da der efter 4 mdr stadig ikke var sket noget kylede jeg det hele ud der var 9 forskellige frø og ingen a dem spirede
MVH Karina

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 25 point
Dato : 02-07-06 00:13

Prøv i stedet når de virker tørre (2 - 3 dage) at lægge dem i køleskab. jeg tror solen har dræbt dem. Efter 1 uge eller mere i køleskabet, ville jeg prøve at spire dem.

Kommentar
Fra : Schroinx

Dato : 10-07-06 19:52

Jeg har spiret chilipebre med stor succes. Jeg plejer at have dem liggende, og får jeg dem ikke brugt, tørrer de ind mens de ligger i køkkenet. Jeg har så bare taget nogle frø fra de tørrede frugter og kommet lagt dem i urtepotter oven på jorden, som har været holdt fugtige og stået i en varm vindueskarm. Det tager cirka 10 dage før der er kimblade.

Citroner og appelsiner er træer, så der vil jeg anbefale at købe nogle på en planteskole.

Godkendelse af svar
Fra : mallorca

Dato : 27-08-06 02:18

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Kommentar
Fra : mallorca

Dato : 27-08-06 02:24

og tak til alle i andre ogsaa det var svaert at vaelge en for alle jeres svar var gode og jeg har afproevet det hele ogsaa koegleskabs turen som virkede mest lovende men jeg har selv fundet ud a hvad der var galt nemlig vandet her nede jeg troede at planter var glade for vand men ikke i det her klima der trives de bedst med faa vandninger og selvfoelgelig kun koebe vand for det fra hanen er der meget klor i ..

saa vil lige takke jer alle igen

mvh Karina